´vid acceleration så väser min bil lite konstigt på vissa varv.
mallan 3500 - 4000 varv och mellan 6000-6500 varv..
låter som ett väsande typ som att det läcker någonstans eller som att det är nån lpåt som vibrerar.. låter från högra sidan av motorn..
fast när jag har motorhuven öppen o gasar med gasvajern så låter det inget..
vad kan det vara?
Jo jag känner igen judet jag med, det varierar lite från gång till gång ibland hörs det ganska mycket redan på tommgång! Har haft bilen inne på peugeot men de hittade inget. Mycket ireterande!
Ang. extraktorröret till 309 gti 16v så kan jag säga att det går att optimera ganska mkt.
Jag upptäckte att det är inte matchportat till varken packning eller topp.
Slipade ur ganska mkt vid avgaskanalerna ur det ca 8mm tjocka materialet som sitter mot toppen. De var snarare ovala än runda där.
Det är väll inte så lätt att få bort från toppen men billigt trimm dock.
Nu har jag upptäckt nått riktigt irriterande ljud och det kan vara samma som beskrivs i början av denna tråd. Jag tycker dock inte att det är väsande utan mer en blandning av tjutande, vinande och kanske gnisslande. Det är bara när jag kör över ca 80 och det är såpass högt att man blir galen på det. Det hörs även om man spelar musik.
Det låter inte hela tiden men nästan ibland är det tyst i några sekunder.
Bilen jag har är en 206 GTI som gått lite över 6000.
Det låter som det kommer från vänster.
Ljudet påminner om en inbromsande lastbil men kanske inte riktigt så "metalliskt". Det är bara på motorvägen det låter och stöt vis.