Turbokvitter.....Hur gör/får jag det??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
OneLuv

Post by OneLuv »

Nu är iaf jag förvirrad...

Har inte du precis beskrivit standard dump-ljudet? *psscchhyy* ?

Kvittret är ju oregelbundet, alltså "vibrerande"... typ... prova säg "krrr" med ljus stämma...
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

BeyondEvil wrote:Nu är iaf jag förvirrad...

Har inte du precis beskrivit standard dump-ljudet? *psscchhyy* ?

Kvittret är ju oregelbundet, alltså "vibrerande"... typ... prova säg "krrr" med ljus stämma...

jo, det har jag...men ja tror det är det han är ute efter...turbon viner ju jämt om de e det du syftar på?

edit: HAHA, mitt fel :oops: glöm föregående inlägg =)
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
OneLuv

Post by OneLuv »

Dj_Aleks wrote:jo, det har jag...men ja tror det är det han är ute efter...turbon viner ju jämt om de e det du syftar på?

edit: HAHA, mitt fel :oops: glöm föregående inlägg =)

hehe... :-P ;-)
Last edited by OneLuv on Wed May 05, 2004 17:00, edited 1 time in total.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

det som "kvittrar" är precis som loffas säger, luften som slår tillbaka mot impellern och får den att låta som f*n =) detta är INTE hälsosamt för turbon om du inte gillar impellerblad genom avgassystemet...
såna turbosar är aningens förstärkta och anpassade för detta...
men vill du ha sånt ändå (och med all sannorlikhet pajja turbon) så ta bara bort dumpen så har du ljudet..
Bilder På Bilen
OneLuv

Post by OneLuv »

Dj_Aleks wrote:det som "kvittrar" är precis som loffas säger, luften som slår tillbaka mot impellern och får den att låta som f*n =) *snipp*

hmpf... som Loffas säger? :shock:

BeyondEvil wrote:
Loffas wrote:kvittert e inte hälsosamt
de kommer väl när de kommer väldigt högt baktryck mot turbon?

tror även din turbo laddar för lite för att få det

Det är vad jag fått för mig också... luften (vid baktrycket) som slår tillbaka mot impellern... då låter det *krrr* med kvittrande-klang..

:gogo:

jaja... vi får väl dela på äran då... :3some:
Niklas

Post by Niklas »

nej, det är det upprepande ljusa pipandet från dumpen han vill ha, dumpar låter olika som du vet, vissa låter pcchh och vissa låter pjuiiit .. tjitt tjitt tjitt är fortfarande när luften slår tillbaka mot impellern.

dvs, vill man ha tjitt tjitt tjitt (kvitter) så får man ladda på och låte turbon ta stryk, vissa hävdar att turbon inte tar skada, men jag är en av dem som hävdar att den tar det.

edit: f*n vad många som han skriva före
Last edited by Niklas on Wed May 05, 2004 17:06, edited 1 time in total.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Niklas

Post by Niklas »

Dj_Aleks wrote:detta är INTE hälsosamt för turbon om du inte gillar impellerblad genom avgassystemet....

ett ras jag skulle vilja se, slå ett impellerblad genom lagerhuset så det kommer ut i downpipen kräver en del kraft ;)
OneLuv

Post by OneLuv »

I tend to agree with Niklas...

Har ingen direkt ingående kunskap om turbos, men det låter ju sannorligen inte som att det är så hälsosamt...

Men allt är ju relativt... 8)
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Niklas wrote:
Dj_Aleks wrote:detta är INTE hälsosamt för turbon om du inte gillar impellerblad genom avgassystemet....

ett ras jag skulle vilja se, slå ett impellerblad genom lagerhuset så det kommer ut i downpipen kräver en del kraft ;)

japp, men de e knappast så att en rallybil laddar fjuttiga 0.6 bar heller ;)
Bilder På Bilen
Niklas

Post by Niklas »

Dj_Aleks wrote: japp, men de e knappast så att en rallybil laddar fjuttiga 0.6 bar heller ;)

grejerna hamnar fortfarande i insuget :P har du dissikerat en turbo någon gång?
jokke

Post by jokke »

vad förklarar att jag sett/hört flera stycken audi S3 med kvitter dvs öppet filter och dom har inte rasat ... hade en polare med en A3 1.8T som var trimmad till en S3 nivå och den kvittra utav bara h*lv*t* ... den höll turbon höll flera tusen mil ...
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Niklas wrote:
Dj_Aleks wrote: japp, men de e knappast så att en rallybil laddar fjuttiga 0.6 bar heller ;)

grejerna hamnar fortfarande i insuget :P har du dissikerat en turbo någon gång?

jaja, klart dom hamnar i insuget om det är kompressordelen det lossnar på? men de är avgasbiten ja e mest orolig för då all varmluft åker ut där...varm luft = mjuk metall
ja, de lär ja ju ha gjort..? komma fram till vad?
Bilder På Bilen
jokke

Post by jokke »

lite off-topic men jag hittade en länk där man kan räkna ut lite turbo saker :D

http://www.turbofast.com.au/tfcalc.html
Niklas

Post by Niklas »

avgaspropellern kallas turbin annars :P

klart att s3'orna höll.. de har iaf lite avlastning genom org dump, en bil helt utan dump håller också, finns vad jag vet ingen som mätt och kollat under samma förhållanden med/utan dump.

frågan är bara om man förkortar turbons livslängd och hur mycket.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Niklas wrote:avgaspropellern kallas turbin annars :P

klart att s3'orna höll.. de har iaf lite avlastning genom org dump, en bil helt utan dump håller också, finns vad jag vet ingen som mätt och kollat under samma förhållanden med/utan dump.

frågan är bara om man förkortar turbons livslängd och hur mycket.

men SUCK niklas =) ja VET vad det heter =) Impeller = Sug, Propeller = Blås!

och ja, det förkortar livslängden..hur länge beror på en jävla massa faktorer...hur hårt den gått, oljetyp, ojlekvalite, temperatur etc etc...förstår bara inte varför man vill utsätta sin bil för nåt sånt =)
Bilder På Bilen
Niklas

Post by Niklas »

hehe, djävlas lite ;)

still, använd rätt ord ;)

jo, det jag menar, men utan testresultat kan du inte hävda att det förkortar livslängden, common sense says so.. men stämmer det? beror nog lite på vad axel, blad och lager är gjorda av också.

men som sagt.. jag tror att det förkortar livslängd.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Niklas wrote:hehe, djävlas lite ;)

still, använd rätt ord ;)

jo, det jag menar, men utan testresultat kan du inte hävda att det förkortar livslängden, common sense says so.. men stämmer det? beror nog lite på vad axel, blad och lager är gjorda av också.

men som sagt.. jag tror att det förkortar livslängd.

hahaha, får nog börja göra det ;)

sant, jag kan ju inte SÄKERT säga att det gör det, men det BORDE göra det om man tänker lite...kan ju aldrig vara hälsosamt för den att få 1.1 bars tryck tillbakaskjutet mot bladen...borde iaf kröka dom förr lr senare om inte annat så att den försämrar effektiviteten...men klart, som du säger, utan bevis...=/

ja håller med dig iaf, tror helt klart att de kortar längden
Bilder På Bilen
Patrik R

Post by Patrik R »

okej alla pojkar och flickor. Ska vi skilja sanningen från skitsnacket nu kanske?

Turbokvitter uppstår på grund av tryckvågor som studsar mellan spjäll och impeller, ja! Det har INGET med dump att göra. Om ljudet uppstår TROTS dump så betyder det att dumpen inte är korrekt dimensionerad och i sådant fall inte öppnar antingen tillräckligt fort eller flödar tillräckligt mycket.

Kvittret är såklart beroende av lite olika faktorer. Den som e riktigt fysiskt bevandrad kan säkerligen räkna på det då det helt enkelt är sinusvågor som studsar mellan väggar med lite olika variabler, tryck, temperatur, krökar osv. Exempelvis på min bil så har jag ett kanske lite lågt kvitter, men samtidigt långt kvitter om jag kör med laddtryck på 1.0 bar, men annorlunda och mycket kortare kvitter om jag kör med 1.6 bar eller högre. Då är trycket så högt att luften trycks ut genom turbinbladen ut i luftfiltret igen och ljudet blir mer som ett "POOFF!!".

Och nej. Det är en gammal myt att turbon tar skada av kvitter. För det första händer ingenting med bladen av det "lilla trycket", eftersom det ytbelastning som trycket utsätter bladen för är ytterst marginell för att materialet skulle deformeras, samt så är belastningen på axiallagrena inte heller direkt högre än vad det är vid fullt laddtryck (då egentligen hela axelen försöker hoppa ut genom turbons insugssida).

Varför har man då dump? Därför att många tror att en dump är en turboräddare, samt att den ökar responsen. Sanningen är den att moderna aggregat inte vinner mycket i respons på en dump. Jag skulle dock vilja påstå att dom flesta biltillverkare har BOW´ar, dvs återcirkulerande ventiler för att ta bort ljud som vanliga bilkonsumenter kan finna störande. En vanlig tant hilda o herr gunnar vill inte ha kvittrande pippin under sin huv.
.::Independent Variant User::.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Rosefors wrote:okej alla pojkar och flickor. Ska vi skilja sanningen från skitsnacket nu kanske?

Turbokvitter uppstår på grund av tryckvågor som studsar mellan spjäll och impeller, ja! Det har INGET med dump att göra. Om ljudet uppstår TROTS dump så betyder det att dumpen inte är korrekt dimensionerad och i sådant fall inte öppnar antingen tillräckligt fort eller flödar tillräckligt mycket.

Kvittret är såklart beroende av lite olika faktorer. Den som e riktigt fysiskt bevandrad kan säkerligen räkna på det då det helt enkelt är sinusvågor som studsar mellan väggar med lite olika variabler, tryck, temperatur, krökar osv. Exempelvis på min bil så har jag ett kanske lite lågt kvitter, men samtidigt långt kvitter om jag kör med laddtryck på 1.0 bar, men annorlunda och mycket kortare kvitter om jag kör med 1.6 bar eller högre. Då är trycket så högt att luften trycks ut genom turbinbladen ut i luftfiltret igen och ljudet blir mer som ett "POOFF!!".

Och nej. Det är en gammal myt att turbon tar skada av kvitter. För det första händer ingenting med bladen av det "lilla trycket", eftersom det ytbelastning som trycket utsätter bladen för är ytterst marginell för att materialet skulle deformeras, samt så är belastningen på axiallagrena inte heller direkt högre än vad det är vid fullt laddtryck (då egentligen hela axelen försöker hoppa ut genom turbons insugssida).

Varför har man då dump? Därför att många tror att en dump är en turboräddare, samt att den ökar responsen. Sanningen är den att moderna aggregat inte vinner mycket i respons på en dump. Jag skulle dock vilja påstå att dom flesta biltillverkare har BOW´ar, dvs återcirkulerande ventiler för att ta bort ljud som vanliga bilkonsumenter kan finna störande. En vanlig tant hilda o herr gunnar vill inte ha kvittrande pippin under sin huv.

ja? men då va ja ju ändå inne på rätt spår...
har däremot svårt att tro att den inte tar skada I LÅNGA LOPPET av kvitter...
en dump borde ju tekniskt sett vara bättre än utan...spoolen är fortfarande igång och turbon slipper ladda på nytt = mindre lagg?
Bilder På Bilen
Loffas

Post by Loffas »

rosen vill bara ha sista ordet...

men att lagren får lite "sned" belastning är juh uppenbart. sen om den pallar för de får man väl märka efter ett tag. om den tex börja spotta o läcka olja
Post Reply