Turbokvitter.....Hur gör/får jag det??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Loffas wrote:rosen vill bara ha sista ordet...

men att lagren får lite "sned" belastning är juh uppenbart. sen om den pallar för de får man väl märka efter ett tag. om den tex börja spotta o läcka olja

hehe, jotack, rosen e en kunnig jävel =) o han vill absolut ha sista ordet =) men de gör inget, gillar hans sätt o sätta alla på plats :lol:

men ja står fast vid mitt påstående iaf...
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
magnus2000

Post by magnus2000 »

Fnatte wrote:Jag hade fått för mig att det var dom rakskurna dogboxarna som kvittrade på rallybilar.

Rätta mig om jag har fel. Men "kvittret" från rallybilarna är väl restriktorn, som jobbar för att hålla turbotrycket uppe. På så sätt får man en snabbare respons på bilen...

Men jag kan ha missupfattat frågan totalt ?!?.
Niklas

Post by Niklas »

du har fel ;) restriktorn är bara vad man kallade "pluggen" när man trimmade moppe, dvs en effektrestriktor :)

läs vad alla skrivit och rosen sammanfattat, vad jag tycker du skall göra är dock att hålla "många bäckar små" i huvudet när du läser "ytterst marginell" som exempel skall inte fjäderstål mattas heller, men det gör det. .. så att det är en liten belastning "behöver" inte betyda något.

som sagt tidigare, det finns inga tester som visar på varken det ena eller andra, praktik och teori är inte alltid samma sak.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Patrik R

Post by Patrik R »

jag trodde ett tag att det är just axiallagrena som tar stryk av tryckstötar. Min teori var att stötarna belastade kompressorhjulet vid ett givet men mycket kort tillfälle så hårt att glidlagret spräckte sönder oljefilmen och lagerytorna därför skar i varrandra. Efter att ha introducerat min teori för herr race-turbo-tekniker-håkan på turboservice så sa han "nejnejnej. Det är alltid belastningen vid fullt ladd som är störst!".

Det är just den pulserande retardationen av kompressorhjulet som skapar kvitterljudet. Man ska dock ha i åtanke att axeln retarderar jävligt snabbt ändå, för på turbinsidan har vi ju plötsligt vakuum och då har vi ju samma problem där som på insugssidan med en större differens i tryck före och efter hjulet. Alltså bara för att man har en bra dump så roterar inte innanmätet i en turbo fritt.

Vad gäller mattningen i materialet så kan ju givetvis det också hända. Men då beror skadorna på helt andra saker.

1. Olika turbon beroende av vilka tillämpningar dom ska användas till har turbinhjul och turbinhus av olika material. Exempelvis är dieselaggregat inte alls anpassade för avgastemperaturer ur en bensinmotor.
2. Ökat laddtryck medför ökad rotationshastighet. Det i sin tur ökar stressen på materialet som såklart ökar i relation till rotationskraften.
3. En bra turbo har kort respons. Man strävar efter en låg roterande massa och det medför så lite material som möjligt. Tillverkarna tillämpar såklart säkerhetsmarginaler när man producerar turbo MEN olika trimmfirmor är inte alls sena på att flowpreppa aggregaten för ökad verkningsgrad och i samband med det lätta hjulen ytterligare.
4. Om ens turbo slutar fungera och man finner att kompressorhjulet saknar alla sina vingar men samtidigt hittar en gråsparv fastkilad i en insugsventil så är det HÖGST troligen inte kvitterljudet som var orsaken till haveriet.

alltså, olika anledningar till eventuella kompressorhjulshaverier, men inget utav dom har något med avsaknaden av dumpar att göra.
Last edited by Patrik R on Thu May 06, 2004 2:25, edited 1 time in total.
.::Independent Variant User::.
Patrik R

Post by Patrik R »

förresten, en vinande turbo utöver det vanliga beror på obalans (inte bra) eller taskiga/trasiga lagerytor (ännu mindre bra).
Mumin

Post by Mumin »

Godmorgon gubbs......
Fick en smärre :shock: när jag kollade sidan i morse....44 svar.....inte illa.
Men nu till saken!
Har varit en mycket intressant läsning, har lärt mig massor......som i sin tur ställer följdefrågor i mitt huvud. :)

I min bil, så hade jag en återcirkulerande dump som orginal, men den var fjädern så slut på att den SÖG in luft den vägen, alltså den var inte stängd. Så jag kollade lite på forumet då, och bytte min återcirkulerande till en öppen atmosfärisk ( lär mig ett nytt ord :wink: ) dump, och bilen har gått bra sen dess. Jag var ju liksom ute efter det där "PYSCH" ljudet!! Men kan en återcirkulerande vara bättre??
Slangen från den gamla gick bara tillbaka till luftburken, inget annat.....

Sen nu på senare dar, så har jag märkt att bilen tappat lite drag...alltså att jag inte får samma "push" i bilen när jag drar på....dock hör till saken att eventuellt läcker mitt grenrör...eller det gör det....kan det ha med saken att göra??

Hur märker jag att en turbo börjar bli sliten/slut??
Jag har ett vinande ljud när jag kör (gasar, inte annars...), men inget onormalt!! :?

Ngn??
Passat Variant 1,8T -99:a (Bra bil.... :O) )
Yamaha Drag Star 650 -00:a på sommaren.....

Letar efter en billig bil till vintern....runt 10 000.
Patrik R

Post by Patrik R »

ska man hårddra det så är din originaldump inte alls återcirkulerande, för den cirkulerar egentligen ingenting. Din bil har ingen luftmassemätare den släpper tillbaka luften bakom utan just rätt ut i luftfiltret. Så för dig kvittar det vart den gör av med luften så länge dumpen är av rätt storlek och inte en som inte orkar hålla emot eller en som helt sonika e för liten.

... och läcker ditt grenrör har det i allra högsta grad med saken o göra.

En turbo som e slut märker man av när det ryker blått när man släpper gasen. =) Det är glappet i lagrena som får axelen att skjuta i sidled och oljeringen mot turbinhuset håller inte tätt och olja trycks ut i avgashuset. Vid det läget har även kompressorhjulet sannolikt borrat sig in i väggen på kompressorhuset.

man kan oxo känna på kompressorhjulet. Det ska inte gå att föra hjulet ut och in i huset det minsta efter att turbon är oljefylld om den e helt ny. Med tiden som turbon används så blir det dock ett litet spel och det är när detta spel blir så pass att axelen liknar en vippströmbrytare som det är dax att se sig om efter en ny snurra.
OneLuv

Post by OneLuv »

Rosefors wrote:4. Om ens turbo slutar fungera och man finner att kompressorhjulet saknar alla sina vingar men samtidigt hittar en gråsparv fastkilad i en insugsventil så är det HÖGST troligen inte kvitterljudet som var orsaken till haveriet.

HAHAHAHA Jobbigt läge... :wink:
Loffas

Post by Loffas »

kan juh säga att turbon på 505an e slut. den både trycker in mycke olja och viner "skönt"

jaja hehe
Post Reply