Rengöra tråden i luftmängdmätaren
Rengöra tråden i luftmängdmätaren
Hur rengör jag lämpligast den känsliga tråden i luftmängdmätaren från olja och smuts utan att förstöra den? Vågar jag spraya på avfettning och skölja av med vatten försiktigt? Någon som vet?
Amar wrote:vill också veta hur man rengör den..... alltid lika rädd för att draänka in den med filterolja eller så.
säg till om du kommer på ett bra sätt sundin.... varför vill du rengöra den förresten?
jag funderade på att ta ett tops till öronen o dränka i t-röd eller liknande... o rengöra försiktigt.
Japp, jag menar wolframtråden.
Jag ska rengöra den för att den är dränkt med filterolja och smuts.
Topz var en bra idé. Då är frågan: vilket medel ska man använda? Avfettning, rödsprit, annat? Vad är mest skonsamt för tråden?
- Peter Igelhammar
- Crew

bromsrengöring . Du vet sånt man sprayar på nya bromsskivor för at ttvätta bort ev fett efter montering. Det e träsprit i sprayflaska. Avdunstar snabbt. Annars ta Biltemas Elektronikspray. Samma där.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
-
B1ack_Mi16
Vilken tråd är det du ska göra ren? lufttempsensorn?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
B1ack_Mi16 wrote:Hvilken bil er dette til da?
På 205GTi, 309 GTi og 405 Mi16 er det jo ingen Wolframtråd i LMM'en, men en klaff, samt en liten lufttemperatursensor.
Jaha. Jag trodde jag hade läst någonstans att det var en Wolframtråd. Ok, man lär sig något nytt varje dag...
Då är det alltså lufttemperatursensorn jag ska göra ren.
Tack för alla tips!
Sundin wrote:B1ack_Mi16 wrote:Hvilken bil er dette til da?
På 205GTi, 309 GTi og 405 Mi16 er det jo ingen Wolframtråd i LMM'en, men en klaff, samt en liten lufttemperatursensor.
Jaha. Jag trodde jag hade läst någonstans att det var en Wolframtråd. Ok, man lär sig något nytt varje dag...![]()
Då är det alltså lufttemperatursensorn jag ska göra ren.
Tack för alla tips!
På bilar med massemätare finns det en wolframtråd. Peugeot har ju "tyvärr" bara flödesmätare och map-sensorer. Håller bättre men är inte lika exakta.