Jag är nybliven och mycket nöjd 205 XS 1990 -ägare, tillika nybliven medlem i clubben och forumet, som har några frågor som bara erfarna 205-ägare kan svara på:
1. Har litet oljeläckage från topplockspackningen ovanför generatorn (försumbar oljeförbrukning, dock dropp). Jag har hört av Peugeotägare att det är mycket vanligt och inget att bry sig om. Peugeoutverkstaden säger dock att det är vid en olkekanal med tryck, och att det därför kan gå sönder helt, med motorras som följd. Efersom ett topplocksbyte med slipning blir dyrt undrar jag om någon med erfarenheter av saken har en åsikt i frågan.
2. Centrallåset fungerar inte ibland. Är det ett vanligt fel, och vad är det i så fall som glappar/kärvar? Jag har lossat dörrsidor och smörjt, utan resultat.
3. Vänster instrumentbelysningslampa är död. Finns det något enkelt sätt att byta den (det verkar vara mycket besvärligt att ta bort panelen)?
4. Växelspaken är sladdrig. Mektipset här på hemsidan funkar inte, eftersom muttern som nämns endast är en fastdragningsmutter, inte en justeringsmutter. Går en sladdrig växelspak att justera?
/Nils
205 XS 1990, topplockspackning, centrallåsglapp etc
-
Micke205
Centrallås
Har oxå haft problem med mitt centrallås. Felet var glapp i den kontakt som du drar runt med nyckeln på förarsidan. Hela denna kontakt är i ett enda plaststycke, svårt att smörja. Jag öppnade plasten genom att använda bågfilsblad och såga längs gjutfogarna i plasten och bryta isär. Lite smärgel och 5-56 i kontakten och sedan limma ihop. Har funkat sedan dess ca 3-4 år.
1. eftersom det bara droppar så är det nog bara packningen som är kass, byt packning innan den flyger helt. Det är nog ingen fara med toppen, om toppen skulle va skev så skulle det märkas mkt tydligare =)
2. När du vrider om nyckeln på förarsidan så drar du även ner staget som går till motorn, i den här motorn sitter en givare som ska skicka en impuls till andra dörren och skuffen så dom öppnas/låses. Den här motorn är ingjuten i ett plastskal, går å öppna så ser du vart du ska smörja / fixa. Ev så köp en ny på skroten.
3. Fixa belysningen e inte speciellt svårt, du måste dock ta bort hela panelen. Den sitter i 2 skruvar under ratten, 4 st vid fläktreglagen, 1 vid myntfacket samt 1 längst ner till vänster om panelen. Uppe vid rutan sitter den i några plast "hakar" som man bara drar ut med panelen.
4. Växelspaken sladdrar eftersom skruven som nämns i mekartipset håller i ett stag som i sin tur håller i staget från spaken. Sitter den löst kan hela infästningen röra sig i sedled vilket medför att spaken slappar i sidled, även framåt.
2. När du vrider om nyckeln på förarsidan så drar du även ner staget som går till motorn, i den här motorn sitter en givare som ska skicka en impuls till andra dörren och skuffen så dom öppnas/låses. Den här motorn är ingjuten i ett plastskal, går å öppna så ser du vart du ska smörja / fixa. Ev så köp en ny på skroten.
3. Fixa belysningen e inte speciellt svårt, du måste dock ta bort hela panelen. Den sitter i 2 skruvar under ratten, 4 st vid fläktreglagen, 1 vid myntfacket samt 1 längst ner till vänster om panelen. Uppe vid rutan sitter den i några plast "hakar" som man bara drar ut med panelen.
4. Växelspaken sladdrar eftersom skruven som nämns i mekartipset håller i ett stag som i sin tur håller i staget från spaken. Sitter den löst kan hela infästningen röra sig i sedled vilket medför att spaken slappar i sidled, även framåt.
Åkte 205 16v - 89
Åkte 205 GTI - 89
Åkte 205 GTI - 89
Tack för dessa svar!
Centrallåset borde alltså gå att ta isär och smörja. Låter bra.
Topplockspackningen, tja, bäst att byta, det stämmer nog, men det kostar... Stämmer det som min kompis säger, att det är ett vanligt 205-problem?
Instrumentpanelen rycker jag loss ikväll!
När det gäller växelspaken, så är alltså muttern till staget åtdragen, men det är ju ganska stort glapp ändå, det rör sig om många kulleder och långa stag. Inget att göra något åt alltså?
Men en annan sak kan jag pasa på att fråga om: Kopplingen känns lite kärv, dvs osmord vajer eller något åt det hållet. Det går litet kärvt och det gnisslar något litet. Det är alltså inte mycket, men tillräcklig för att det blir svårt att slira riktigt fint på kopplingen. Är detta också ett vanligt problem och går det att åtgärda utan att byta vajer?
/Nils
Centrallåset borde alltså gå att ta isär och smörja. Låter bra.
Topplockspackningen, tja, bäst att byta, det stämmer nog, men det kostar... Stämmer det som min kompis säger, att det är ett vanligt 205-problem?
Instrumentpanelen rycker jag loss ikväll!
När det gäller växelspaken, så är alltså muttern till staget åtdragen, men det är ju ganska stort glapp ändå, det rör sig om många kulleder och långa stag. Inget att göra något åt alltså?
Men en annan sak kan jag pasa på att fråga om: Kopplingen känns lite kärv, dvs osmord vajer eller något åt det hållet. Det går litet kärvt och det gnisslar något litet. Det är alltså inte mycket, men tillräcklig för att det blir svårt att slira riktigt fint på kopplingen. Är detta också ett vanligt problem och går det att åtgärda utan att byta vajer?
/Nils