Bromsvätska - samma i Citroen som Peugeot?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Patrik R

Bromsvätska - samma i Citroen som Peugeot?

Post by Patrik R »

Jag får billig olja genom Texaco och kommer köra på deras Texaco Brake Fluid HD 265 MEN på burkhelvete står det att det inte får användas på Citroen och inte heller blandas med för Citroen avsedd bromsvätska.

Vad menas? Jag hade uppfattningen att vi har samma samma bromssystem som citroen och vad är så speciellt där?
.::Independent Variant User::.
Magnus Börjesson

Post by Magnus Börjesson »

Jag har för mig att Citroen kör styrservo, fjädring och bromsar (eventuellt endast bromsservo) i ett och samma system. Där kör de LHM-olja. Då är det nog inte bra att hälla i vanlig bromsvätska eftersom det inte ens är olja. Råkade ut för det på en traktor en gång, med vanlig bromsvätska i bromsoljan alltså, inte kul alls.

Hur som helst, det kan ju vara det de menar.

MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power :-)
Patrik R

Post by Patrik R »

jag skulle kunna tänka mig något i den stilen och LHM-olja har jag med i min bakvagn, och det har tydligen med packningar och membran o göra som vanlig hydralolja annars fräter sönder. Dock verkar det något vansinnigt om samma olja används i samtliga system .. ?!?!?
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Kan det ha något att göra med syntetisk och ickesyntetisk, vanlig bromsvätska? Dom får nämligen inte blandas, om så sker blir hela skiten förstörd. Ska man byta till syntetisk olja så måste man typ byta hela systemet...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Patrik R

Post by Patrik R »

kan broms och bantningsguru josefsson säga sitt?

jag är inte lika haj åp bromsoljor som jag är på turbos alltså. =P
Loffas

Post by Loffas »

ja citroen har en pump för servo,broms,fjädring
konstant tryck på en jävla massa bar. grön flytande sörja.

inte så konstigt?
Patrik R

Post by Patrik R »

låter galet men det är tydligen så har jag förstått nu.

Men vad bra. då kan jag pumpa i vilken olja jag vill.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

MEN på burkhelvete står det att det inte får användas på Citroen och inte heller blandas med för Citroen avsedd bromsvätska.

Hmm, vilken konstig sak att skriva. Citroën har ju ingen bromsvätska whatsoever på bilar med hydraulisk fjädring. På de som inte har det, t.ex. Saxo, så lär det ju vara vanlig bromsvätska.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:
MEN på burkhelvete står det att det inte får användas på Citroen och inte heller blandas med för Citroen avsedd bromsvätska.

Hmm, vilken konstig sak att skriva. Citroën har ju ingen bromsvätska whatsoever på bilar med hydraulisk fjädring. På de som inte har det, t.ex. Saxo, så lär det ju vara vanlig bromsvätska.

Ja det låter lustigt. Alla moderna cittror (typ 80-tal och fram) har LHM i hela systemet om de har hydraulfjädring. Bilar som inte har det (AX, ZX) har klart vanlig bromsvätska. I gamla 2CV som har vanliga bromsar används LHM, kul att veta grej bara :wink:
Att slå vanlig bromsvätska i hydraulsystemet på en cittra skulle förstöra varenda packning. Däremot LHM som bromsvätska borde inte vara nåt problem, det är en snäll mineralolja. Kokpunkten ligger på 380 grader :wink:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

TheDagger wrote: Däremot LHM som bromsvätska borde inte vara nåt problem, det är en snäll mineralolja. Kokpunkten ligger på 380 grader :wink:

På något sätt känns det som man inte borde göra så.. om det nu skulle funka så borde väl varenda banracingfjolla köra på LHM.. och det gör vi ju inte något skit måste det vara.. :?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
944_Driver

Post by 944_Driver »

Citroens bromssytem är lite ovanligt och kräver eftertanke vid användandet. Bromsverkan ska tydligen _helt_ kunna försvinna om motorn inte går, så att rulla ner för backar utan att ha igång motorn är mycket oklokt. Det lagras tydligen tryck nån stanns för X antal inbromsningar utan motorn igång men sedan blir det otäckt.

Jag läste om nån som skulle rulla ner sin XM en bit på uppfarten mot garaget som inte fick stopp på den och rulla in i garageporten ganska hårt.

//Magnus
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

haha
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Farsasn cittra är det såklart fel på en prioriteringsventil som ser till att skyffla oljan dit den behövs mest.. så när man stampar på bromsen så lägger styrservot av.. rätt spännande.. :)

iofs bättre det än att blomsarna lägger av när man styr.. :)
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
Loffas

Post by Loffas »

bara motorn snurrar så

kanske därför de har handbromsen fram :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Bara för tydlighets skull: vanlig bromsvätska (DOT 3, 4 och jag tror även 5.1) är inte någon olja av ngt slag utan baserad på glykol och blandbar med vatten. Det finns en finess med detta också, det är att kokpunkten sjunker gradvid allteftersom vatten absorberas. Om vatten kommer in i ett system med ngt mineraloljebaserat (eller DOT 5-vätska som kanske kan kategoriseras som "silikon-olja", har inte koll) kokar ju själva vattnet redan vid 100 grader och inte vid kanske 180 som även en kass, "våt" bromsvätska klarar.

Om man blandar mineralolja i bromsvätska kan blandningen skära sig och vad man kan bli tvungen att göra är att byta ut hela bromssystemet i värsta fall.
EN 14497
Fyrre

Post by Fyrre »

Vore kul om nån här med lite koll på olika typer av bromsvätska kunde hjälpa mig lite :)

Har en 306 s16.
-slitsade Brembo Max
-Får snart Ferrodo Dc 2500 Racebelägg.
-blår stålomspunna bromsslangar åxå.

Vad ska jag satsa på för bromsvätska?

om jag ska byta upp mig till dot5 klassning lär jag ju tömma hela systemet och göra rent.. det är jag införstådd med.
Bromsvätska lär jag ju byta i vilket fall som helst så...

Nu minns jag inte exakt kokpunkt på de två alternativ jag titta på, men va dot5 vätska och kostade mellan 165 - 460 per halvliter... skiljde inte mer än 20-30C i kokpunkt...

Kan man få tag i bromsvätska till bra pris genom nån i kulbben? :roll:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

DOT 5 ska man sky som pesten säger de som vet. DOT 4 eller 5.1 kan du ha. Motul RBF 600 för ca 85 kr halvlitern är mest prisvärd.
EN 14497
Fyrre

Post by Fyrre »

Aha.. varför ska man inte köra på dot 5 då? är väl p.g.a att den är silikonbaserad den inte får blandas med dot 4?

Vad är det får kokpunkt på Motul600?

å är den bra låter det ju väldigt prisvärt :)
Post Reply