Enkelkonat eller dubbelkonat sportluftfilter ?
Enkelkonat eller dubbelkonat sportluftfilter ?
Tja, ska snart sätta på ett sportluftfilter på min RC men jag vet inte villket. Det finns ju både enkelkonade och dubbelkonade filter. Vad ska jag välja ? Vad är vanligast ?
Re: Enkelkonat eller dubbelkonat sportluftfilter ?
Daggen wrote:Tja, ska snart sätta på ett sportluftfilter på min RC men jag vet inte villket. Det finns ju både enkelkonade och dubbelkonade filter. Vad ska jag välja ? Vad är vanligast ?
jag tror att dubbelkonat e vanligast, men skillnaden på enkel och dubbel e nog marginell...ta ett till ett bra pris...micro säljer för 400 kr...skillnaden i effekt hos micros och tex k&n går nog inte känna direkt..
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
På en sub-300-hästarsbil kan det nog kvitta rent flödesmässigt vilket filter man har, gissar jag. Dubbelkonat har lite större filterarea och därmed flöde (även om skillnaden troligen är högst marginell). Det är mer en smaksak hur man vill att det ska se ut i motorrummet. De billigaste filtren är nog inte så bra ur filtreringssynpunkt, så lägg hellre till lite dollars för ett märkesfilter.
Fnatte har en poäng där, matar man filtret "framifrån" kan det ju vara bra att luften kommer rakt in, som med ett dubbelkonat filter.
Fnatte har en poäng där, matar man filtret "framifrån" kan det ju vara bra att luften kommer rakt in, som med ett dubbelkonat filter.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- BANZAI3030
http://www.dalhems.com/luftmeny.html
längst ner på sidan finns en liten jämförelse bland några olika tillverkares filter, med filtrering och mängd luft etc.
Ett billigt filter har antagligen sämre livslängd vilket gör en hundring (eller vad det nu kan kosta) extra värt det ändå..
längst ner på sidan finns en liten jämförelse bland några olika tillverkares filter, med filtrering och mängd luft etc.
Ett billigt filter har antagligen sämre livslängd vilket gör en hundring (eller vad det nu kan kosta) extra värt det ändå..
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
-
Guest
Mekonomen kan ta hem Green Cotton filter åt dig om du vill. (green cotton används av flera team i WRC) har ett sådant monterat på bilen nu och måste faktikst säga att bilen känns lite mera piggare på låga varv jämfört med det jamex-filter jag hade på innan. Låter lite mera gör det också.
jag är nog inne på samma tankespår som fnatte om dubbelkonadefilter, vanligast är enkelkonat.
micros billiga filter är inte att föredra, som sundin sa så är det inte mängden luft som är det väsentliga, utan hur mycket skit ett billigt filter släpper in i motorn jämfört med ett dyrare.
om du söker lite på forumet så hittar du lite om micros filter som är av något asiatiskt märke och har fått bottenbetyg i filtrering i flertal tester.
jag är nog inne på samma tankespår som fnatte om dubbelkonadefilter, vanligast är enkelkonat.
micros billiga filter är inte att föredra, som sundin sa så är det inte mängden luft som är det väsentliga, utan hur mycket skit ett billigt filter släpper in i motorn jämfört med ett dyrare.
om du söker lite på forumet så hittar du lite om micros filter som är av något asiatiskt märke och har fått bottenbetyg i filtrering i flertal tester.
-
LilleJonne