Bästa däcken fram eller bak vid banåka?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

På Lunda slet det fint på framdäcken. Jag komme rpå Gelleråsen köra på 15 tumsdäcken som sitter på originalfälgarna. Fram är dom slitnare..

hur ska jag göra? Mest mönster fram eller bak?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Igelkott

Post by Igelkott »

ur trafiksäkerhetssynpunkt så skall man ha bästa bak iaf
205Gti -88
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Tror att samma sak gäller på bana, det är ju ännu större risk att du snurrar på bana...
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Loffas

Post by Loffas »

fram
gäller när de e halt

slits nåt sjukt fram
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Loffas wrote:fram
gäller när de e halt

slits nåt sjukt fram

När det är halt behöver man inte bra grepp bak, eller vaddå? :shock:

Om man ska köra runt sakta inne i stan när det är snöoväder i 30-50km/h så bör man kanske ha dom bra däcken fram för att kunna starta vid korsningar osv. men vid högre hastighet verkat det lite farligt.
Loffas

Post by Loffas »

fattar du inte vad jag skrev??

han kommer antagligen köra när det inte ösregnar. då e de skitsamma

men framdäcken slits mycket mer vid banåka
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Loffas wrote:men framdäcken slits mycket mer vid banåka

Jo det är sant! Om man ska ha bästa fram/bak beror ju också på hur stor skillnaden är på däcken... om det bara är en marginell skillnad så kan man ju ha bäst fram, eftersom efter träffen så blir det bakträffen som är bäst :P
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
André V

Post by André V »

Jag hade satt de bästa däcken fram, om man nu har två klistriga däck och två däck av en mindre klistrig variant. På våra FWD-bilar är det trots allt framdäcken som gör nästan allt jobb. Det känns för min del viktigare att kunna gasa på ut ur kurvorna och bromsa hårt efter rakorna än att ha ett "skydd" mot lift-off oversteer, som ändå kan undvikas genom rätt körteknik.

Om man har fyra exakt likadana däck, men två av dem är mer slitna än de andra två hade jag nog satt de mest slitna fram, av den anledningen att på torr asfalt ger mindre mönsterdjup upphov till mindre värmeutveckling i däcket (gummit rör sig mindre och alstrar inte lika mkt friktionsvärme). Mindre värme gör att däcken håller fler varv innan de blir för varma och därmed hala. Givetvis måste gummit upp i temp för att greppa, men med vanliga "sportiga" gatdäck är det inga problem att få upp värmen ganska snabbt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Patrik R

Post by Patrik R »

André V wrote:Jag hade satt de bästa däcken fram, om man nu har två klistriga däck och två däck av en mindre klistrig variant. På våra FWD-bilar är det trots allt framdäcken som gör nästan allt jobb. Det känns för min del viktigare att kunna gasa på ut ur kurvorna och bromsa hårt efter rakorna än att ha ett "skydd" mot lift-off oversteer, som ändå kan undvikas genom rätt körteknik.

Om man har fyra exakt likadana däck, men två av dem är mer slitna än de andra två hade jag nog satt de mest slitna fram, av den anledningen att på torr asfalt ger mindre mönsterdjup upphov till mindre värmeutveckling i däcket (gummit rör sig mindre och alstrar inte lika mkt friktionsvärme). Mindre värme gör att däcken håller fler varv innan de blir för varma och därmed hala. Givetvis måste gummit upp i temp för att greppa, men med vanliga "sportiga" gatdäck är det inga problem att få upp värmen ganska snabbt.

kan det verkligen vara det? Om det alstras mera värme, måste arbetet vara större, och i såfall borde friktionen vara större?!
.::Independent Variant User::.
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Okej, jag har Goodyear F1 däck iaf, Framdäcken bär spår av gasglada förare. Nu sitter dom fram men man kanske ska byta då. jag är lite ine på Rash teori, dom kommer slitas mera än bak och då är det ju bra att ha lite att ta på så att säga. :)
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Post Reply