Byte av hjullager bak, 205 GTI -90

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stefan Sager

Byte av hjullager bak, 205 GTI -90

Post by Stefan Sager »

Kan någon vänlig själv som kan förklara hur ett hjullagerbyte bak går till på en 205 gti med skivor. På mekonomen kostar dessa 869kr/st. men på Peugeot kostar dom 1500kr/st. Dessutom sa dom på Peugeot att man måste byta hela navet, så jag skulle behöva få klarhet i hur det går till.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

du behöver inte byta hela navet, dock så skall det bort och den knackas/pressas ur.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Joakim Enoksson wrote:du behöver inte byta hela navet, dock så skall det bort och den knackas/pressas ur.

Knackas/pressas, är det svårt eller klarar jag som glad amatör det? Jag har endast bytt hjullager på en golf gti för några år sedan.
944_Driver

Post by 944_Driver »

Bytte det för en tid sedan, inga konstigheter för att vara ett hjullager, står i Haynes hur man ska göra.
Använde avdragare och spett för att få bort det gamla som satt rätt bra.
När man ska få dit det nya så se till att det kommer rakt på från början, drar man loss det igen för att göra ett nytt försök kan det dela sig och kulorna rullar ut över golvet... -> göra rent nog som f*n, fetta in, sätta ihop, jättekul... Hoppas du slipper det.

//Magnus
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

944_Driver wrote:Bytte det för en tid sedan, inga konstigheter för att vara ett hjullager, står i Haynes hur man ska göra.
Använde avdragare och spett för att få bort det gamla som satt rätt bra.
När man ska få dit det nya så se till att det kommer rakt på från början, drar man loss det igen för att göra ett nytt försök kan det dela sig och kulorna rullar ut över golvet... -> göra rent nog som f*n, fetta in, sätta ihop, jättekul... Hoppas du slipper det.

//Magnus

Haynes-manulen har jag så då antar jag att det går som en dans.
Post Reply