lambda

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Patrik R

lambda

Post by Patrik R »

Är det någon här som trycker på uppgifter om hur man mäter sig fram på lambdan om den är hel?

Dessutom, om man skakar på lambdan o den låter, e det bra?

=P

*roseforssomintekanvetaallt*
.::Independent Variant User::.
Magnus Börjesson

Post by Magnus Börjesson »

Lambdan funkar ju ungefär som ett batteri, dvs den omvandlar kemisk energi till elektrisk, genom en lite katalys. Typ.. lite taskigt förklarat.

Den katalytiska processen som ksapar spänningen kräver runt 600 grader för att funka så lamdan måste vara varm. Finns ju på de flesta ett värmeelement för detta och där finns ju en grej till att kolla. Värmeelementet ska väl ha några ohm i resistans. Vet inte exakt men rätt lågt.

Hur som helst, i ett körfall där motorn går magert ska man ha väldigt låg spänning ut från den, kanske 0,1 volt. När motorn går fett får man närmre 1 volt. Så ligger den och svänger mellan detta funkar den. Detta gäller en vanlig lambda, en bredbandslambda är med komplex och bör vara inkopplad i styrenheten när man mäter den för på dne är det mer noga med rätt temperatur. Dessutom är den tvärt om har jag för mig. Låg spänning är fett och hög spänning magert och den går mellan 0 och 5 volt om jag inte minns fel.

En lambda som skramlar är nog inte så bra. Mätcellen sitter ju liksom ingjuten i keramik och går keramiken sönder så brukar det vara rätt kört.

MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power :-)
wavik©

Post by wavik© »

nä den ska INTE skrammla.. inte bra...

0,45v är = lambda värde 1,00
mät me ett digitalt instrument som har hööög impedans så du inte bränner lambdan.
Vågar inte svara på va en kall lambda ger för värde i luften.
Patrik R

Post by Patrik R »

jo jag misstänker att det är så. Kanske inte underligt ändå jag får taskiga lambdavärden.
jag måste skaka fram en ny lambda.
.::Independent Variant User::.
Post Reply