Jag tänkte jag skulle läsa igenom den, men orkade nu, manjana, manjana
Motortemp och oljeval
Loffas wrote:du har för tjock olja
60 står för hur tjock oljan e vid 100c
välj en som har 40 eller 50. så kommer tempen oxo sjunka
Fick den här rekomenderad. Hade 5W-40 innan och det var 115 grader hela tiden som arbetstemp. Iofs kan det vara värt att prova en annan viskositet. Fast inte än dock.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Pga en mindre tabbe från min sida, har en massa mail kommit in, utan att jag läst dom... Bland dom ett svar från Castrol. Jag skriver ner min fråga först, följt av deras svar.
Fnatte wrote:ejsan Jag är i färd med att välja olja till min bil, och jag har haft GTX Magnatech 5W-40 i min bil. När jag tittar på dunken så står det att oljan är helsyntetisk olja, och i Produktdatabladet som finns på Er hemsida står det också att GTX Magnatech är en helsyntet-olja. Dock så när man tittar på Varuinformationsbladet som också finns att hämta via Er hemsida står det följande, "högraffinerad mineralolja med funktionsförbättrande tillsatser". Det är lite motsägelsefullt, men kan ändå stämma om man läser vidare på Er hemsida, bland FAQ står det att all helsyntet-olja är råolja med en syntetisk bas. Då verkar det stämma. MEN, kollar man under en annan olja som ni har, Formula RS, så står detta i varuinformationsbladet, "Syntetiskt smörjmedel och funktionsförbättrande tillsatser". Vilket antyder att GTX Mangtech 5W-40 bara är en delsyntet-olja, men säljs som en helsyntet-olja. Vilket är det som gäller för GTX Magnatech 5W-40? Jag får inte någon klarhet i detta.All information som jag tittat i finns att hitta på Er hemsida, www.castrol.se
Catarina på Castrol wrote:Hej och tack för din fråga! Ja - det här med helsyntet, delsyntet, semisyntet, mineral mm är inte riktigt enkelt. Det är helt enkelt så att definitionen på helsyntet inte är helt entydig för en icke kemist. Det finns gråzoner. När det gäller RS så är den formulerad på i huvudsak PAO= PolyAlfaOlefin. Denna basolja är definitivt en helsyntetisk basolja och produkter därav helsyntetisk. Som basolja kan man också använda en Hydrocrackad mineralolja. Man processar då mineraloljan vidare i ett antal steg och får en bättre och bättre produkt. De riktigt bra hydrokrackade basoljorna får också kallas helsyntetiska. Hit hör Magnatec. I Säkerhetsdatabladet tar man dock i många fall inte hänsyn till kvaliten på det sättet utan produkten betecknas som högraffinerad. Det viktigaste för dig som konsument är dock att utgå från instruktionsboken och se vilken specifikation som krävs, t.ex ACEA A3/B3/B4. Den olja du väljer skall uppfylla denna. I instruktionsböckerna brukar man därefter inte skilja mellan hel/del eller mineralollja men som konsument kan du ju ändå vara intresserad av det bästa med tanke på bränslebesparing mm. Nästa valkriteria kan vara viskositet. Ju tunnare olja du väljer (inom ramen för vad din instruktionsbok säger) desto bättre olja! Hoppas detta var svar på din fråga. MVHCatarina
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW