Hej på er..
ja har ett fruktansvärt sug för att konvertera min 306xsi till en gti.. vad är det som måste bytas egentligen?? Motor, växellåda förstår ja, men kabelhärvan måste den också bytas? Eller är den lätt att göra om lite kanske om de behövs? Motor fästena är dom lika? Läst att det blir problem med kylaren på 205an när man mi16konverterar är det samma sak här? Ja vet att det inte är så vanlit att konvertera 306an men behöver all info som jag kan få.. även lite trimknep som kan ge några extra pållar.. vad är rimligt att betala för en sådan motor, vxl låda och allt som behövs på skroten tycker ni?
Förresten har läst nånstan att man kan höjja bränsletrycket lite genom att klämma ihop bränsletrycksregulatorn lite grann, stämmer det?? Vill även ha lite "bonntrimmknep" som jag kan göra på min xsi motor tills min dröm förhoppningsvis går i uppfyllelse, för denna konvertering är inte tänkt att göra precis nu utan nästa år eftersom ja inte har jobb utan ett år kvar i skolan.. Men är tacksam för många info rika svar..
carl c wrote:är det inte enklare å roligare att sälja din bil å köpa en gti iställe? det är väl inte bara motorn som skiljer dom åt?
jo det är möjligt men då kommer det andra utgifter på den också t.ex sänkning, vinge mm.. och den färgen jag har tycker ja är väldigt snygg tror inte gti:n finns med den.. dessutom är den 3-4år nyare d.v.s att priset är nog ganska mycket högre än dom 30000 jag betalde för min.. men jag vet inte heller hur dyr konverteringen blir..
carl c wrote:samt att den troligen inte går att besikta med motorn i..ifall nån kollar noga.
då borde inte 205an gå igenom med mi16 motor heller..
Nä precis. Om nån kollar noga skrev ju Carl C!
Det är nog MYCKET billigare att bara sälja din och köpa en GTi istället!
Sedan så skiljer ju sig säkert chassiet också! Allt är ju säkert förbättrat/förstärkt i GTin jämfört med vanliga.. Köp en Gti så sliper du en massa huvudvärk också med att konvertera..
Honda CBR600RR -07 a la Supersport http://www.highsider.se _________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig" Dean Martin _________________ Rachid Rachid Peugeot Sport Club
carl c wrote:samt att den troligen inte går att besikta med motorn i..ifall nån kollar noga.
Det är nog MYCKET billigare att bara sälja din och köpa en GTi istället! Sedan så skiljer ju sig säkert chassiet också! Allt är ju säkert förbättrat/förstärkt i GTin jämfört med vanliga.. Köp en Gti så sliper du en massa huvudvärk också med att konvertera..
Sorry missade de.. jaha då verkar de som man slipper tänka på detta nå mer.. Men de du skriver stämmer ju nog att den är förstärkt å så.. men vill ju så gärna slippa byta bil.. motorn som sitter i s16 då?? den är de ju iaf samma bromsar på å så ju.. troligen så är väll den ganska mycket lättare att få tag i också.. Men om vi lägger motor bytet på hyllan.. Hur mycket kan ja klämma ut ur min nuvarande xsi motor?? kan ja klämma ur lika mycke effekt som det är i en gti motor? isf hur? Den största drömmen är egentligen TURBO!! Wroom pysch.. då lär den ju inte gå igenom besiktningen men de kanske är ganska lätt att montera på och av isf..?
Det är nog MYCKET billigare att bara sälja din och köpa en GTi istället! Sedan så skiljer ju sig säkert chassiet också! Allt är ju säkert förbättrat/förstärkt i GTin jämfört med vanliga.. Köp en Gti så sliper du en massa huvudvärk också med att konvertera..
Sorry missade de.. jaha då verkar de som man slipper tänka på detta nå mer.. Men de du skriver stämmer ju nog att den är förstärkt å så.. men vill ju så gärna slippa byta bil.. motorn som sitter i s16 då?? den är de ju iaf samma bromsar på å så ju.. troligen så är väll den ganska mycket lättare att få tag i också.. Men om vi lägger motor bytet på hyllan.. Hur mycket kan ja klämma ut ur min nuvarande xsi motor?? kan ja klämma ur lika mycke effekt som det är i en gti motor? isf hur? Den största drömmen är egentligen TURBO!! Wroom pysch.. då lär den ju inte gå igenom besiktningen men de kanske är ganska lätt att montera på och av isf..?
troligen är de svårare att få tag på en s16 eftersom de bara såldes 100 stycken i sverige.. plus att s16 blir de nog endå billgare att göra dig av med din och köpa en s16 isåfall
Jag ser inga större problem med att sätta i en GTi motor i hans bil...
Beror på hur mycket du vill lägga ner, men det räcker egentligen med motor, box o härva.. Vxl-lådan funkar men är ju klart optimalare om du har 6vxl lådan...
Motor får du nog räkna med att lägga runt 10 - 15k på..
Annars kan du försöka komma över en 2.0t motor från en 406:a... 150 turbohästar...
Radeon wrote:troligen är de svårare att få tag på en s16 eftersom de bara såldes 100 stycken i sverige.. plus att s16 blir de nog endå billgare att göra dig av med din och köpa en s16 isåfall
eller så är det lättare att få tag i s16-motorn eftersom den sitter i 405 Mi16 från 93 oxå
Men kan du inte köpa en S16 istället då? Tycker den rörde på sig fullt tillräckligt, ligger mellan 30-40k.
TomasG wrote:Jag ser inga större problem med att sätta i en GTi motor i hans bil...
Beror på hur mycket du vill lägga ner, men det räcker egentligen med motor, box o härva.. Vxl-lådan funkar men är ju klart optimalare om du har 6vxl lådan...
Annars kan du försöka komma över en 2.0t motor från en 406:a... 150 turbohästar...
oki.. men är motor fästena å så lika då?? 10-15 är det enbart motor eller är den då komplett med låda, härva, box?
Radeon wrote:troligen är de svårare att få tag på en s16 eftersom de bara såldes 100 stycken i sverige.. plus att s16 blir de nog endå billgare att göra dig av med din och köpa en s16 isåfall
eller så är det lättare att få tag i s16-motorn eftersom den sitter i 405 Mi16 från 93 oxå
Men kan du inte köpa en S16 istället då? Tycker den rörde på sig fullt tillräckligt, ligger mellan 30-40k.
precis det var de jag tänkte på..
Men vill hellst inte sälja bilen redan nu.. har ju bara haft den i ca9månader.. känns inte nå rolit att sälja redan..
TomasG wrote:Jag ser inga större problem med att sätta i en GTi motor i hans bil...
oki.. men är motor fästena å så lika då?? 10-15 är det enbart motor eller är den då komplett med låda, härva, box?
Alltså... det är svårt att säga.. Ibland får man tag i krockade bilar där drivlinan har klarat sig.. Bästa är att titta på skroten... www.bildelsbasen.se
Motorfäste ska passa.. Sen är det en till sak.. Om du byter bil till en sportigare modell så blir det dyrare att försäkra o hej o hå..
Alltså... det är svårt att säga.. Ibland får man tag i krockade bilar där drivlinan har klarat sig.. Bästa är att titta på skroten... www.bildelsbasen.se
Motorfäste ska passa.. Sen är det en till sak.. Om du byter bil till en sportigare modell så blir det dyrare att försäkra o hej o hå..
Oki då ska ja kika runt lite å se.. Men går det inte att slinka igenom besiktningen med den motorn tror du..? utan att typa om alltså.. Men om man skulle krocka då så kanske det blir ett H-vete med försäkringsbolaget.. Eller??
För att förverkliga dina drömmar så smärtfritt som möjligt, sälj bilen
och köp någonting som motsvarar dina krav "från början" och du behöver inte begränsa ditt val till peugeot dessutom tror jag att om du konverterar bilen lär du få svårt att sälja bilen..folk kan dra sig för att köpa en bil som det har pillats alltför mycket på...