206 - dunkljud i framvagnen när man växlar
206 - dunkljud i framvagnen när man växlar
så har jag precis hämtat ut bilen från verkstan. Pug center Hisingen, GBG.
Min pärla har varit inne för att bli justerad. Det vid det här laget väldiskuterade "dunkljudet" skulle elimineras.
detta var tredje vändan på verkstan för samma fel.
sätter mig i bilen, backar ut, lägger i ettan, rullar iväg, växlar till tvåan, släpper upp kopplingen....*DUNK*.
*suck*
Min pärla har varit inne för att bli justerad. Det vid det här laget väldiskuterade "dunkljudet" skulle elimineras.
detta var tredje vändan på verkstan för samma fel.
sätter mig i bilen, backar ut, lägger i ettan, rullar iväg, växlar till tvåan, släpper upp kopplingen....*DUNK*.
*suck*
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Conza wrote:mer dovt dunkande, ja. precis när man kommer i "dragläget" när man släpper upp kopplingen å gasar...
det går att smyga sig förbi, men det blir jäkligt långsamma växlingar...
Hmm, detta har diskuterats innan.
Jag tror inte att det är ett direkt "fel" i sig, snarare så att den på tok för låga ettan gör att det dunkar i transmissionen när tvåan kommer i. Blir ett ryck när axlarnas hastigheter tvingas matcha varandra.
Om du kommer till Söderhamn kan vi jämföra våra bilar.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Conza wrote:ok, finns det något att göra åt det då.... ?
1. Växla försiktigt eller...
2. Put up and shut up!
Nej, men jag tror tyvärr inte det finns något att göra åt det.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
:/
har du samma problem med din... ?
om man byter växellådan då... ? å varför har inte alla andra ex av samma modell likadana problem... ?
jaja..
skall in till verkstan på måndag å prata med dem.. för om det inte går att göra något åt det så tänker jag nog se mig om efter ett annat åk...
*gnäll gnäll* ja vet...
har du samma problem med din... ?
om man byter växellådan då... ? å varför har inte alla andra ex av samma modell likadana problem... ?
jaja..
skall in till verkstan på måndag å prata med dem.. för om det inte går att göra något åt det så tänker jag nog se mig om efter ett annat åk...
*gnäll gnäll* ja vet...
å jag som trodde det berodde på att jag är kass på att växla... 
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
- Andreas Bystedt
Re: ?
Zebb wrote:Hej
Skulle kunna sätta min högra arm på att inre kulleden på länkarmana fram som glappar...
man har ju bytt några om man säger så... (Jobbar med eländet)![]()
Mvh M3 3,2 smg
har haft bilen på verkstad 3ggr för detta nu. båda bärarmarna / länkarmarna fram skall vara bytta... enligt verkstan... oljudet fortfarande kvar... börjar fundera på om det är lådan... ? nu vet jag för lite om bilar för att kunna säga om det verkstan gjort innebär det du gissade på... jag har tung högerfot, men tummen är ohjälpligt placerad mitt i handen...
det har dock blivit bättre, bit för bit, efter verkstadsbesöken... men det är inte bra...
-
gäst
Låter väääääldigt misstänkt som du har kassa motor-fästen eller dåliga stabiliserings-stag.
Jag hade EXAKT samma problem på min GTI och det var Stabeliserings-stagen som var lösa.
Kolla Stab-stagen, kolla om motorn glappar när du putter på den, eller om det kan vara kränings-hämmarna.
Om det är krängings-hämmarna så borde det låta "klonk" när du maxar stötdämparne, tex när du kör i hålor och så. Gunga bilen så hör du det "klonkar" metalliskt eller om det "knarrar". om det knarrar så e det stab-stagen. öppna dörren och häng dig på dörren längst ut så hör du lättast.
Mitt problem med lösa Stab-stag uppkom när jag hade kört lite hårt med den i vintras, sladdat runt lite och så.
Jag hade EXAKT samma problem på min GTI och det var Stabeliserings-stagen som var lösa.
Kolla Stab-stagen, kolla om motorn glappar när du putter på den, eller om det kan vara kränings-hämmarna.
Om det är krängings-hämmarna så borde det låta "klonk" när du maxar stötdämparne, tex när du kör i hålor och så. Gunga bilen så hör du det "klonkar" metalliskt eller om det "knarrar". om det knarrar så e det stab-stagen. öppna dörren och häng dig på dörren längst ut så hör du lättast.
Mitt problem med lösa Stab-stag uppkom när jag hade kört lite hårt med den i vintras, sladdat runt lite och så.