Motorrenovering för 1000:-?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
OneLuv

Motorrenovering för 1000:-?

Post by OneLuv »

HAHA Det trodde ni va?! 8)

Skämt och sido, spana in det här:

http://www.maltemanson.com/prod_bilstein.asp

http://www.maltemanson.com/pdf/Produktinformation_Bilstein.pdf

http://www.motorlife.com/

Det här alltså ingen TV-shop produkt utan utvecklat av Bilstein och det borde ju tala för att det är seriöst.

Har ni tillgång till senaste Teknikens Värld kan ni även läsa en artikel av självaste Chefs redaktören om maskinen/behandlinge. De tog en gammal Åpel (tror f*n att Opel nämns på det här forumet mer än Pugg) som gått 20k mil och ja.. ni kan väl läsa resultatet själva... det är bara att gå in på närmaste statoil or whatnot och smygläsa... 8)

Ska till Uppsala och få en behandling på onsdag, återkommer med mer information efter det.

Dyker jag upp på Sthlms-träffen så kommer jag ha med mig filtret som man får (om man vill) där man kan beskåda all skit som rensats ur motorn.[/url]
carl c

Post by carl c »

I min saab går det i 4 liter när filter byts med. När jag bytte häromdan fick jag i hör å häpna 4lit inte 3.5 : ) filtret tar hand om de större partiklarna. Fast skada kan det ju inte göra.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ja, det måste ju vara bra helt enkelt.
Irriterar mig alltid på att man inte får ut all oljan vid oljebyte, den blir så svart och tråkig igen så fort man startat.
Men huruvida det påverkar motorgången....ja, kanske.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by OneLuv »

carl c wrote:I min saab går det i 4 liter när filter byts med. När jag bytte häromdan fick jag i hör å häpna 4lit inte 3.5 : ) filtret tar hand om de större partiklarna. Fast skada kan det ju inte göra.

Det är bra, men dessvärre ovanligt. Teoretiskt sett så ska oljan ha en viss temperatur (varm) då den har sin lägsta viskositet (tjocklek) då är den som tunnast och rinner lättast då får du ut så mycket olja som är möjligt.

Men det finnurliga med R-2000 (jag önskar de hade valt ett bättre namn, det låter såå tv-shop) är att medlet (som egentligen är en lågviskositetsolja) spolas med tryck baklänges genom systemet, vilket inte bara rensar utan även löser sånt som har fastnat på ventiler och i kanaler osv.
OneLuv

Post by OneLuv »

Claes B wrote:Men huruvida det påverkar motorgången....ja, kanske.

Jag har fått det förklarat för mig, av en av dem i Sverige som är insatt i systemet, varför det påverkar motorgången. Tyvärr kan jag inte återberätta det eftersom jag inte vill slänga mig med termer jag inte är helt 100:a på.

Men så som han förklarade det så... It makes sense...
Post Reply