Gammalt filter, ny olja
Gammalt filter, ny olja
Jag förberedde ett oljebyte förra veckan, köpte in det som behövdes, ny olja och filter och kopparpackning.
Var i smörjhallen och kollade var det nya filtret skulle sitta. Letade och letade men hitta ingenstans. Sen körde jag på ändå, hittade en grej som skulle kunna vara filtret, storleken var ungfär samma. Jag skruvade ur pluggen och lät oljan rinna ur, och skruvade loss filtret. Det såg inte alls ut som det jag hade köpt(Mekonomen sa att det skulle vara rätt...).
Desperat ringde jag en polare och frågade vad jag skulle göra, han sa att jag skulle rengöra det gamla filtret med diesel, för det löste gammal skit och jag kunde använda det igen, om jag hällde i olja efteråt, så jag blev av med dieseln.
Sagt och gjort, jag fick ihop allt, inga delar över(utom ett filter och en gammal kopparpackning), och hällde i ny olja. Startade och körde en bit, inga problem vad jag märkte av. Fin tomgång och inga missljud.
Fråga nu: Måste jag införskaffa nytt filter och göra om hela processen? Eller kan jag köra runt med det gamla(förhoppningsvis rengjorda) filtret?
Var i smörjhallen och kollade var det nya filtret skulle sitta. Letade och letade men hitta ingenstans. Sen körde jag på ändå, hittade en grej som skulle kunna vara filtret, storleken var ungfär samma. Jag skruvade ur pluggen och lät oljan rinna ur, och skruvade loss filtret. Det såg inte alls ut som det jag hade köpt(Mekonomen sa att det skulle vara rätt...).
Desperat ringde jag en polare och frågade vad jag skulle göra, han sa att jag skulle rengöra det gamla filtret med diesel, för det löste gammal skit och jag kunde använda det igen, om jag hällde i olja efteråt, så jag blev av med dieseln.
Sagt och gjort, jag fick ihop allt, inga delar över(utom ett filter och en gammal kopparpackning), och hällde i ny olja. Startade och körde en bit, inga problem vad jag märkte av. Fin tomgång och inga missljud.
Fråga nu: Måste jag införskaffa nytt filter och göra om hela processen? Eller kan jag köra runt med det gamla(förhoppningsvis rengjorda) filtret?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Det där med gamla filtret låter inge bra. även om du renat det med diesel (?) så får man inte allt rent. Du får aldrig ur skiten ur filtret ordenkligt. Har gjort samma sak en gång och saken blev att den inte rengjorde överhuvet-taget till slut. oljan ran igen otan att bli renat. Bilen skar pga att skiten i oljetråget kommit med upp till ventilerna. var ingen vaker syn. olje gägga i toppen. Troligen så skar han av att skiten täpte till kanalerna och han inte smörjde ordenkligt.
Men men...
Men men...
Ok.... Motorhaveri...
Jamen då är det bara att åka till Mekonomen och säga att ni levereade fel filter till min bil, nu var jag tvungen att köra med det gamla filtret. Jag vill ha mer olja, gratis, av er så jag kan byta igen och få det ordentligt gjort som det egentligen skulle blivit om ni sålde rätt filter till mig...
Jamen då är det bara att åka till Mekonomen och säga att ni levereade fel filter till min bil, nu var jag tvungen att köra med det gamla filtret. Jag vill ha mer olja, gratis, av er så jag kan byta igen och få det ordentligt gjort som det egentligen skulle blivit om ni sålde rätt filter till mig...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Vet många som bara byter filter vartannat oljebyte..å viceversa..alltså byter bara filtret varannangång..å inte oljan. själv byter jag filter när jag byter olja eftersom det är billigt å man ändå krymer under bilen : )
Jag tror ju mer skit i filtret ju mindre släpper det igenom.. kanske hämmar flödet lite.
Jag tror ju mer skit i filtret ju mindre släpper det igenom.. kanske hämmar flödet lite.
carl c wrote:Jag tror ju mer skit i filtret ju mindre släpper det igenom.. kanske hämmar flödet lite.
Jag tycker det verkar som min bil går bättre nu, tomgången ligger på lägre varv och den accar på rätt fint.
Visst kan man kanske byta varannat år, men varför chansa när nytt filter ändå bara kostar en hundring..?
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
du kan ju lätt köra en bil i tio år med samma olja och filter!
byt bara filtret, oljan är det väl inget fel på?
btw... lite information på vägen, om filtret blir helt tätt så finns det en överstömmnings ventil som skickar oljan orenad förbi filtret, det är inte bra för det sliter ut lagren betydligt fortare och kommer att sluta med motor haveri inom kort
*been there, done that*
byt bara filtret, oljan är det väl inget fel på?
btw... lite information på vägen, om filtret blir helt tätt så finns det en överstömmnings ventil som skickar oljan orenad förbi filtret, det är inte bra för det sliter ut lagren betydligt fortare och kommer att sluta med motor haveri inom kort
*been there, done that*
- Richard Gustavsson
Oljan ligger i tåget, kommer inte att rinna mer än när man byter filter normalt.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo