välja bra o billig olja?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

välja bra o billig olja?

Post by Amar »

blivit dags att byta olja i polarens bil, så jag undrar om det finns någon bra o billig olja.

kraven är att det skall bvara minst halvsyntet, men helsyntet går också bra....

så vad finns det för billiga o bra oljor? någon som kan fixa nån dunk genom jobbet eller så för mindre pengar än i affären?

nån nämnde biltemas nya "racingolja" som är helsyntet, är den nåt att ha?

hur var det nu med kvalité på oljan? bokstaven efter S:et är väl kvalitetsklassen? vad är då bäst att ha efter S:et, och vad är sämst.
hittade texaco olja helsyntet för 200kr för 4lit men den är märkt SH, bra eller dåligt?

många frågor :)
slöast

Post by slöast »

Vanlig Mineralolja kanske?! Jag kör på det i min 205a iaf... :)
Guest

Post by Guest »

En modern kvalitetsolja har kvalitetsbeteckning SJ eller bättre.
Niklas

Post by Niklas »

har du möjlighet att handla genom företag så kan du handla på SGA som ligger i barkarbykrokarna.

de har hela shells sortiment.. prisexempel: shell helix ultra racing 10w60 (shells absoluta värsting) 90:- / l

då ska man betänka att den kostar runt 200:- i vanliga butiker
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Guest

Post by Guest »

Skulle inte hälla i Shell Helix Ultra 10w-60 i min Peugeot. En extrem olja som är mycket bra för de bilar den är framtagen till dvs Ferrari och Masserati mindre bra i andra bilar.
André V

Post by André V »

Anonymous wrote:Skulle inte hälla i Shell Helix Ultra 10w-60 i min Peugeot. En extrem olja som är mycket bra för de bilar den är framtagen till dvs Ferrari och Masserati mindre bra i andra bilar.

Varför är den mindre bra i andra motorer? Det är helt i sin ordning att säga att ditt eller datt är bra eller dåligt, men i så fall krävs en motivering. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Niklas

Post by Niklas »

japp, ge mig en motivation... jag vill ha en tjockare olja då den ska överleva lite högre temperaturer med bra tryck.

Du menar alltså att ferarri och maserati skulle ha större lagerspel än peugeot? eller måhända att peggans pump inte klarar av det?

som jag förstått det är en fullfilmssmörjning alltid att föredra, och vid ex. bankörning när man når lite högre temperaturer så är det inte säkert att en olja med lägre viskositet orkar med det?

jag tror att det kommer funka prima i min spis, med det som är gjort med den och de resultat jag vill ha, så berätta nu för mig varför den inte skulle funka?
Loffas

Post by Loffas »

skulle nog inte haft högre än 50. 60 e nog för tjock för hydrallyftare
Guest

Post by Guest »

Varför ska man inte ha samma olja i en Ferrari som i en Peugeot. Det är nämligen så att det finns fler parametrar på en modern olja än kvalitetsklassning (API SJ etc) samt viskositet. Tex ska vissa Audi endast köras på Shell Helix Ultra X 0w-30 med spec. VW503 00/506 00 för 210kr/liter. Dock ska tex denna Audi absolut inte köras på Shell Helix Racing 10W-60 som kostar minst lika mycket. Varför inte ? Är det inte bra kvalitet på båda oljorna? Jo det är mycket bra kvalitet på båda oljorna om man använder dom till rätt sak. Man använder väl inte VW delar till en Peugeot. Det är helt enkelt så att många biltillverkare tex VW/Audi Ferrari utvecklar oljan till sina motorer tillsammans med de ledande oljetillverkarna (tex Shell) samtidigt med motorn för optimalprestanda.

Det är inte ovanligt idag att moderna bilar tex har förlängda oljebytesintervaller på över 3000 mil, detta kräver s.k Long Lifeolja. Det är då viktigt att du väljer rätt longlifeolja beroende på bil och modell.

Det enklaste är att kolla i instruktionsboken efter vilken olja motorn ska ha köp sedan en olja från en ledande tillverkare. Det är inte svårare än så.

Dyrare olja innebär inte alltid att den är bättre till just din bil.................
Niklas

Post by Niklas »

till just min bil är 10w60'n bättre, pga att varken motor eller användningsområde ser ut som peugeot en gång tänkte sig.

1990 tillverkades nog ingen olja tillsammans med 205'an, men ja, kör man på instruktionsbokens angivelser så blir det sällan fel, det som stör mig är att du pratar om min motor, fast den har jag ju ingen instruktionsbok till.. its all in my mind.
Freddan

Post by Freddan »

Ärligt talat, de va de dummaste ja hört. Tror du på allvar att man väljer olja efter bilmärket? Man väljer olja efter vad motorn används till (sen kan man ta in bl.a. tillverkarens rekomendationer i bedömningen).
Tror du att tex att Leif Blyberg i Fyndbörsen Cup(?) kör med Statoil 10w-40 delsyntet "bara för att det är en Peugeot"..? Nädu, skulle inte tro de...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Post Reply