soppapump 205

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Niklas

soppapump 205

Post by Niklas »

Är det någon som har mått på denna? så slipper jag mäta själv just nu :P
sedan, var tas matningen till pumpen? går det genom något relä bak i bilen så man kan byta till grövre kablar och bättre matning vid behov?

ska eventuellt stoppa ner en annan pump och vill veta om jag kan få en ordentlig matning på lätt sätt eller om den måste feedas genom de befintliga sytrådarna?
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Trolle

Re: soppapump 205

Post by Trolle »

Niklas wrote:Är det någon som har mått på denna? så slipper jag mäta själv just nu :P
sedan, var tas matningen till pumpen? går det genom något relä bak i bilen så man kan byta till grövre kablar och bättre matning vid behov?

ska eventuellt stoppa ner en annan pump och vill veta om jag kan få en ordentlig matning på lätt sätt eller om den måste feedas genom de befintliga sytrådarna?

Det sitter ett sopparelä vid fjäderbenet på vänstra sidan av motorrummet har ja för mig, sett framifrån
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Niklas

Post by Niklas »

om det inte sitter något relä bak så får jag kika på någon lösning där jag använder orginal matning som styrström för ett relä där bak, har ju batteriet bak så kräm finns ju nära. hmm, dags att leta fina jordpunkter då.
Loffas

Post by Loffas »

du kan juh ta matningen från säkringboxen, 76an går in där.
tror du verkligen du måste ha större pump för turbon?
Niklas

Post by Niklas »

vet faktiskt inte, men har problem med att blandningen magrar något fruktansvärt vid fullgas, dock inte vid fullt laddtryck vid belastning då man endast kör halvöppet spjäll. ska installera smt6 och se nu så fort som möjligt, ska bara fixa lite med oljepumpen och bygga nån variant på skvalpplåtar först :)

edit, soppatrycksmätare skall monteras på huven så jag kan se om det är taskig tillförsel som är boven. är det det får jag ju mäta spänningen över pumpen, är den bra byts den.
Tias

Post by Tias »

Niklas wrote:vet faktiskt inte, men har problem med att blandningen magrar något fruktansvärt vid fullgas, dock inte vid fullt laddtryck vid belastning då man endast kör halvöppet spjäll. ska installera smt6 och se nu så fort som möjligt, ska bara fixa lite med oljepumpen och bygga nån variant på skvalpplåtar först :)

edit, soppatrycksmätare skall monteras på huven så jag kan se om det är taskig tillförsel som är boven. är det det får jag ju mäta spänningen över pumpen, är den bra byts den.

Jag känner igen det min lambda-mätare sjönk vid fullgas också då körde jag 5.bar soppatryck och en tillskott på 600-700cc.
Ska du köra med en ny pump i tanken lr slangmatad?!
Från vilken bil?!
Niklas

Post by Niklas »

ska förmodligen ha en s2-pump. ingen ining om den passar, men allt går att modifiera
Tias

Post by Tias »

Niklas wrote:ska förmodligen ha en s2-pump. ingen ining om den passar, men allt går att modifiera

Har du bosch nummret på den? Jag tror jag har en ny sådan i garaget som jag skulle satt i förra året men nu har jag börjat tvivlat på att det är en S2 pump!
Loffas

Post by Loffas »

505an har samma pump som mi16 har jag för mig. o den räcker långt

billiga e dem oxo sitter utanför tanken
Niklas

Post by Niklas »

nej jag har inte boschnumret, tyvärr.. har inte köpt den ännu.

kollar om jag får dit s2-pump i första hand då jag hoppas på att kunna få plats med den i tanken på ungefär samma höjd.

tias >>> laddade du 1 bar+ på orginal pump... det tycker jag låter lite skevt då min börjar dumma sig vid 0,4...
janerikv

Post by janerikv »

Niklas wrote:
tias >>> laddade du 1 bar+ på orginal pump... det tycker jag låter lite skevt då min börjar dumma sig vid 0,4...

hehe det gick ju som det gick med...!!
vissa lär sig den hårda vägen.
no peugeot =(
Tias

Post by Tias »

svartmyran wrote:
Niklas wrote:

hehe det gick ju som det gick med...!!
vissa lär sig den hårda vägen.

Ladda 1bar var inga problem det var över det den dummade sig! Vad kör du på för bränsletryck? Det kan ju vara trycket den inte pallar?!
Niklas

Post by Niklas »

hur menar du då? med för högt tryck skulle den ju gå fett? även om spridarbilen blev cepe, den skjuter inga flammor eller så, så allt tyder på att den går snålt.. lambdavärde och uppförande.

och så mycket kan ju inte skillnaden i tryck på fullgas respektive halvgas vara. den leder visserligen mer kräm till pumpen vid fullgas, men det kan det väl inte ha att göra med?
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Har orginal MI16 pump i min. Funkar bra.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Tias

Post by Tias »

Niklas wrote:hur menar du då? med för högt tryck skulle den ju gå fett? även om spridarbilen blev cepe, den skjuter inga flammor eller så, så allt tyder på att den går snålt.. lambdavärde och uppförande.

och så mycket kan ju inte skillnaden i tryck på fullgas respektive halvgas vara. den leder visserligen mer kräm till pumpen vid fullgas, men det kan det väl inte ha att göra med?

Kör du med orginal btr? Vad kör du med för tillskott?!
siverby

Post by siverby »

Niklas wrote:den leder visserligen mer kräm till pumpen vid fullgas

va?
Loffas

Post by Loffas »

ja, jag hör inte heller
Niklas

Post by Niklas »

trodde att den gjorde det eftersom soppatrycket skrivs ut som mellan 28-3,2 eller vad det är orginal.. även eftersom jag antog att bilen laddar mer då. Men säger ni annorlunda så kan det säkert vara så, elen är det bilsystem jag inte kommer överens med
Loffas

Post by Loffas »

det e bara din btr som stryper returen när du kommer upp i varven o får mer soppa mot spridarna. pumpen flödar juh samma

stryp bara returen mer o mer exakt när du laddar så löser du dina soppabesvär. vilken soppa du hamnat i :lol:
Niklas

Post by Niklas »

haha, ja min btr funkar så.. fast det räcker inte. smt6 åker i och så får jag mappa hinken, räcker inte det får jag låta smt'n driva en extraspridare. .det löser sig :) pump har jag en värre liggandes nu ifall det behövs :)

fast idag har jag varit upptagen med att bygga skvalpplåtar i tråget och byta pump.. är mycket nu :P
Post Reply