Lustgas - Vad behöver jag tänka på?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Lustgas - Vad behöver jag tänka på?

Post by Donny Sorenso »

Jag ska iväg och hämta mitt efterlängtade lustgaskit i helgen men har lite funderingar. Ja har aldrig gasat en bil förr och enligt försäljaren är det bara plug&play då de e ett ganska litet system (75hp).

Kommer mina insprutare och bränslesystem räcka till orginal, eller är det nåt mer jag behöver tänka på?

Är de så enkelt att jag bara pluggar i grejerna å gasar tills de rasar?

Bilen e en nästan standard 205GTi-92:a Öppet filter å 2½" avgas e enda jag gjort med den.

** söker Mi16 eller BX16v motor **
205-405-406
Zyxx

Post by Zyxx »

Här kommer en länk till lite info

--->Lustgas Faq
Loffas

Post by Loffas »

du kan juh låta motorn va varm likså oljan så håller den bättre :)
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

75Hk??? skulle nog inte vågat pressa in 75Hk i den motorn faktiskt...50 på sin höjd!
sen skulle jag satsa på en succesiv ventil till gasen som reagerar på bilens varvtal (släpper 10% vid 1000RPM om aktiv, sen 25% vid 2000 etc etc..) de sparar motorn en jävla massa!
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Ok, lustgaskittet kommer med nozzlar och kan justeras för 50-150hp
Så 50 kanske får räcka, planen var att få lite ös i maskinen, och skulle den rasa så har jag juh en anledning att peta i en Mi16-snurr istället..

Min första tanke var turbokonvertering men de blir för mycke jobb, spec när man inte vet exakt hur bra skcik motorn är i.

Och så har man juh fördelen med lustgas att man kan flytta med sig den till nästa Peugot man köer, right?
_

Tack för länken Zyxx, den besvarade det mesta =)

Frågan är juh fortfarande om orginalspridarna pallar lämna bränsle nog för ett torrsystem...
205-405-406
Niklas

Post by Niklas »

orginal spridare klarar att lämna soppa nog för 180 hk på full snurr.. dvs 160 kanske strax över om du vill vara säker.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Fredrik Persson

Post by Fredrik Persson »

det är därför man köper ett vått system istället!!.... men ska dom klara 180 hk så e de ju ok.... inget jag hade litat på. tänk på att bestycka rätt, mät soppatryck vid fullast, så du får rätt munstycke.
406 V6
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Fredrik Persson wrote:det är därför man köper ett vått system istället!!.... men ska dom klara 180 hk så e de ju ok.... inget jag hade litat på. tänk på att bestycka rätt, mät soppatryck vid fullast, så du får rätt munstycke.

exakt...vått system är överlägset torrt på alla plan!! och bra mkt säkrare!
Bilder På Bilen
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Dj_Aleks wrote:
Fredrik Persson wrote:det är därför man köper ett vått system istället!!.... men ska dom klara 180 hk så e de ju ok.... inget jag hade litat på. tänk på att bestycka rätt, mät soppatryck vid fullast, så du får rätt munstycke.

Ok, men detta e mitt första gas-system. Så tycker ni inte det är lite overkill att köpa våtsystem till en nästan orginal 1,9:a motor?

Bättre göra nybörjarmisstagen på denna motorn än på en annan dyrare bil i framtiden.

Jag måste veta att jag har råd att köra sönder de bilar jag kör. At låna en bil av banken ser jag likvärdigt med att köra pappas bil. Så jag äger mina bilar själv, och ni kan väl hålla med mig om att det är bättre att prova på saker jag har råd att ha sönder.

Kommer antagligen behöva en del tips med.

Fredrik, "mät soppatryck vid fullast, så du får rätt munstycke." pallar du förklara närmare? jag e som sagt ny på gas..
205-405-406
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

vipah wrote:
Dj_Aleks wrote:

Ok, men detta e mitt första gas-system. Så tycker ni inte det är lite overkill att köpa våtsystem till en nästan orginal 1,9:a motor?

Bättre göra nybörjarmisstagen på denna motorn än på en annan dyrare bil i framtiden.

Jag måste veta att jag har råd att köra sönder de bilar jag kör. At låna en bil av banken ser jag likvärdigt med att köra pappas bil. Så jag äger mina bilar själv, och ni kan väl hålla med mig om att det är bättre att prova på saker jag har råd att ha sönder.

Kommer antagligen behöva en del tips med.

Fredrik, "mät soppatryck vid fullast, så du får rätt munstycke." pallar du förklara närmare? jag e som sagt ny på gas..

jo visserligen, men då tror ja hellre på de att du inte kör sönder nåt alls =)
vått system blandar ju som du säkert vet soppa och gas så du får rätt blandning.

ja, han menar att du måste på nått sätt mäta hur mkt bränsle du får som MEST in till spridarna så att du därigenom kan anpassa flödet av gas till insuget
Bilder På Bilen
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Ok, tackar för tipsen.. jag lär fråga om det kommer upp mer frågor.. Stressar ihop ett bygge till vallåkra och kanske Ljungbyheds-träffen om jag får tag på bra däck.

Har dessutom problem med att tempen går up ganska snabbt vilket måste lösas innan jag kan börja stressa den..

Misstänker att de e termostat eller vattenpumpen, pumpen sitter juh spektakulärt jobbigt placerad så jag hoppas på termostaten =]
205-405-406
DjHypnoz

Post by DjHypnoz »

vad är det för system du köpt? är du säker på att det inte är vått? inte många torra kvar på marknaden nu? håller tummarna för att du köpt zex system..
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Tycker snarare det är overkill att ge sig in på ett torrt när man inte vet exakt vad man sysslar med...satsa på ett vått som sköter sig självt istället o garanterat ger tillräckligt med soppa.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

finns beg knappt använda på blocket igår iallfall
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Jess jag köpte mitt på blocket, tillsammans med en liten söt turbo.. i Kalmar.. får grejerna i veckan..

Varför står det medlem under era inlägg, jag e f*n osse medlem.. varför får jag ingen divig logga som visar att jag e högre rang? =]
205-405-406
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

DjHypnoz wrote:vad är det för system du köpt? är du säker på att det inte är vått? inte många torra kvar på marknaden nu? håller tummarna för att du köpt zex system..

Jo det är et våtsystem jag köpt, jagfattade fel bara, det är seperat bränsle och gas..

Torrsystem är väl enklste sättet att döda en motor om man kör semi-orginal å inte har kört gas för..

** söker 16v-motor **[/quote]
205-405-406
Post Reply