Täta packboxar vid drivaxlarna

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jocke-309

Täta packboxar vid drivaxlarna

Post by jocke-309 »

Hej, är det någon som försökt täta packboxarna i drivknuten utifrån.
Går det att få till en temprär lösning eller är det bortkastat...
Vad skall man i så fall täta med?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Byt do nu, eftersom drivaxeln är rotarande så är det svårt att få det tätt och jag vet ärligt inte hur du skall lyckas...

så köp ny växellådsolja och packboxar och var glad, så sloipper du göra det sedan...
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

det finns ju delbara damasker, men dom brukar aldrig hålla... skitsvårt att få dit limmet utan att få nått fett i skarven.
/Marcus
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Packboxar eller damasker? i vilket fall skulle jag göra så här om drivknuten fortfarande är hel. köpa nya packboxar till båda sidor. inte så dyrt och det blir billigare i längden än att hålla på att byta växellådsolja. ganska enkelt att byta oxo. jag skulle även köpa nya damasker... både inre och yttre... förhållandevis liten kostnad.

sen är det bara att sätta igång... lossa drivaxelbulten... första svåra nöten att knäcka... lossa bulten till spindelleden och lossa från spindeln... andra svåra nöten att knäcka... och vik ut spindeln. dra ur drivaxeln ur diffen... tänk på att oljan från växellådan rinner ur så sätt nåt kärl under... kan sitta rätt bra oxo. när den är loss så pajar du den inre damasken och tar bort knuten så du blottar den inte ''trekanten''... nu måste du se upp lite så inte de runda prylarna som håller nålarna på plats lossnar... dra eltejp eller nåt runt... sen tar du med den till nåt ställe som kan pressa loss den trekantiga saken... det är ett körnslag i splinesen för att den inte ska kunna röra sig... detta klarar pressen av... när den trekantiga grejen e loss så kan du enkelt sätta på båda damaskerna... sen på med den trekantiga grejen igen å säkra den på nytt med ett körnslag... i med fett i damaskerna å förslut dem... sätt ihop allt EFTER att du bytt packboxar... sen är det bara att hälla i en fin helsyntetisk växellådsolja å köra...

använd det du behöver... var lite osäker på vad du mena
jocke-309

Post by jocke-309 »

Tack skall Ni ha, jag kände mig för slö för att
göra det på rätt sätt å ville skjuta upp det lite men men
det är väl bara att bita ihop (särskilt nu när Robert berättat
hur man gör).
R.O.B.

Post by R.O.B. »

men är det bara packboxen som e kass? då behöver du inte fippla med damaskerna... men drivaxeln måste ur iallafall
jocke-309

Post by jocke-309 »

Jo jag tror att det bara är packboxen/arna som behöver bytas.
Är det bara att bända ut de gamla med en skruvmejsel (eller dylikt)
och trycka i nya?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

gjorde jag ialla fall... se till att ha alla verktyg du behöver innan... som sagt så är det drivaxelbult och spindelled man brukar köra fast på... en krafthylsa 36mm ska det va tror jag (iaf på MI16 om jag inte har helt fel)... sen har du som sagt spindelleden... finns ju såna där gafflar som pressar loss som kan va bra att ha.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

det finns 2 typer av packboxar, kolla noga innan montage o sv. du kan försigtigt knacka på tex en hylsa fast från fel håll, så att du belastar packboxen på en stor yta samtidigt, torka asnoga rent oinnan du sätter dit. den brukar vara lätt att byta, det e drivaxeljäveln som e klabbig.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Post Reply