Ingen gnista!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
rufuz

Ingen gnista!

Post by rufuz »

Min 205a gick dåligt ett tag, sen vägrade den starta...ingen gnista
Nu har den stått stilla ett tag när har letat fibrilt efter jordfel, men ingen förbättring.

Det som nyligen är bytt: tändkablar, tändspole, tändmodul, tändstift

Idag så skulle ja kolla hur långt ja hade ström, och märkte att ja hade + på båda polerna av tändspolen och eftersom den är ny och har testats i en annan bil så borde inte va den det är fel på. Eller ska det vara det?

Upptäckte häromdagen att o-ringen vid rotorn va kass och att det var olja i fördelarlocket, så det var färmodligen det som gjort att den gått dåligt, men kan detta ha kortslutit nått? bilen funka inte bättre efter jag gjorde rent heller.

Mvh Marcus
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
rufuz

Post by rufuz »

Har idag vart ute och mätt upp kablarna mellan tändmodul och tändspole, inget fel. Tog loss ödp´n och den verkade också hel.

Ja tycker att det verkar vara många kablar som går till "tachometer relay" men vad är det? och var?

Mina funderingar börjar dra sig åt att det skulle vara databoxen som gett upp, är det nån som vet om mna kan mäta det på något sätt?

Mvh Marcus
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
Trolle

Post by Trolle »

Rufuz wrote:Har idag vart ute och mätt upp kablarna mellan tändmodul och tändspole, inget fel. Tog loss ödp´n och den verkade också hel.

Ja tycker att det verkar vara många kablar som går till "tachometer relay" men vad är det? och var?

Mina funderingar börjar dra sig åt att det skulle vara databoxen som gett upp, är det nån som vet om mna kan mäta det på något sätt?

Mvh Marcus

det finns gamla trådar på relät, jag har själv frågat om detta, det är kort och gott varvtalsrelät. har du ohm-mätt ödp:n? ska va 638 tror ja. ja tror the dagger har lite sheman på sin hemsida på tex vart alla stiften på databoxen går till, du kan ju prova att kontrollmäta den...annars har ja en box för 400 passar gti -88...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Guest

Post by Guest »

Trolle wrote:
Rufuz wrote:Har idag vart ute och mätt upp kablarna mellan tändmodul och tändspole, inget fel. Tog loss ödp´n och den verkade också hel.

Mvh Marcus

det finns gamla trådar på relät, jag har själv frågat om detta, det är kort och gott varvtalsrelät. har du ohm-mätt ödp:n? ska va 638 tror ja. ja tror the dagger har lite sheman på sin hemsida på tex vart alla stiften på databoxen går till, du kan ju prova att kontrollmäta den...annars har ja en box för 400 passar gti -88...

Japp, det mätte jag igår, verkade inte vara fel på den.. men det går ju inte att mäta själva signalen, tror ja?

Funderar på och köpa en ny endå för att testa, börjar bli riktigt trött på att bilen står, den har stått still 4-5 veckor nu så.

Är det nått relä som kan ha gått sönder, vilket isf?

Tillägas kan ju även att inte soppapumpen funkar heller, me det var någon som sa att den inte ska gå igång ifall man inte får gnista. fel?
Loffas

Post by Loffas »

huvudrelät?
min box får du för 200kr
rufuz

Post by rufuz »

Anonymous wrote:
Trolle wrote:

Mvh Marcus

Japp, det mätte jag igår, verkade inte vara fel på den.. men det går ju inte att mäta själva signalen, tror ja?

Funderar på och köpa en ny endå för att testa, börjar bli riktigt trött på att bilen står, den har stått still 4-5 veckor nu så.

Är det nått relä som kan ha gått sönder, vilket isf?

Tillägas kan ju även att inte soppapumpen funkar heller, me det var någon som sa att den inte ska gå igång ifall man inte får gnista. fel?

Ja missa att logga in
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
rufuz

Post by rufuz »

Loffas wrote:huvudrelät?
min box får du för 200kr

Vart sitter det relät?
Vilken motor är boxen till? jag har 89ans motor i min bil från 88
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
rufuz

Post by rufuz »

Kollade idag ifall ja fick gnista fram till fördelarlocket, vilket ja inte fick. testade även att byta tändspole, ingen skillnad.

Tror ni att det kan vara databoxen?
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
rufuz

Post by rufuz »

Loffas wrote:huvudrelät?
min box får du för 200kr

Skulle jag få fram ström till tändspolen ifall huvudrelät pajat?
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
janerikv

Post by janerikv »

vad var det för tändmodul?
nytillverkad?
var det samma antal stift som satt original?
no peugeot =(
rufuz

Post by rufuz »

svartmyran wrote:vad var det för tändmodul?
nytillverkad?
var det samma antal stift som satt original?

Modulen var beg men bilen som den satt i tidigare (205 gti -86) funkade när jag tog loss den.

Ja det var det, testade med en modul från 309 först, men på den var det ett stift för mycket.
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
Rane

Har exakt samma fel nu.

Post by Rane »

Har exakt samma fel nu, ingen gnista, å bränslepumpen funkar inte.. var exakt samma fel jag hade förra året oxå, men då fungerade den tillslut, vet inte vad jag gjorde.. böt bränslepumpsrelä nyss, gjorde ingen skillnad.. bara att jag vart 400 kr fattigare...

Jag e inte så jäkla grym på bilar, men hoppas du löser det, skriv här vad du gjorde i så fall...
rufuz

Post by rufuz »

Bytte Styrboxen igår, ingen skillnad.. ska byta ödpn idag, hoppas den startar anars får krupp lr nått :wink:
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
rufuz

Post by rufuz »

Nu har jag bytt ödp och tändningslås, men den vill inte ge gnista endå.

Jag tycker att det ska vara fel på nått av de saker som skickar signal till tändspolen att den ska tända, eftersom jag har ström till den men inte till fördelarlocket. Jag har alltså bytt databox, ödp, tändmodul, tändningslås...

Men vad är det mer som skickar signal/ström till tändspolen?
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
rufuz

Post by rufuz »

Är det ingen som har några ideer?

Börjar bli desperat, jag kommer inte på några fler grejer att byta...
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
Loffas

Post by Loffas »

om varken pumpen eller ström kommer så e de väl huvudreläet eller en säkring som gått.

har du 89ans motor med dess styrsystem eller styr du motorn med 88ans system?
rufuz

Post by rufuz »

Loffas wrote:om varken pumpen eller ström kommer så e de väl huvudreläet eller en säkring som gått.

har du 89ans motor med dess styrsystem eller styr du motorn med 88ans system?

Vart sitter huvudrelät?

Ja tror det är 89ans styrsystem, köpte den som den är. (av Adam på forumet)
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
Rane

Tändspole

Post by Rane »

Hur kan men kolla om en tändspole är fel, börjar tro det är det som är felet...

Min bil startade igen helt plötsligt...... men sen la den av nu i morse mitt på motorvägen.. ingen gnista kom.. provade med tändstiftet...

Vet inte vad det kan vara, låter ju iuf konstigt om det är tändspolen om den bara lägger av sådär....

För er som inte hajjat det har den gjort på liknande sett 3 ggr tidigare i år... men efter att ha pillat med massa saker startar den igen.. Men orkar inte med det längre..
rufuz

Re: Tändspole

Post by rufuz »

Rane wrote:Hur kan men kolla om en tändspole är fel, börjar tro det är det som är felet...

Min bil startade igen helt plötsligt...... men sen la den av nu i morse mitt på motorvägen.. ingen gnista kom.. provade med tändstiftet...

Vet inte vad det kan vara, låter ju iuf konstigt om det är tändspolen om den bara lägger av sådär....

För er som inte hajjat det har den gjort på liknande sett 3 ggr tidigare i år... men efter att ha pillat med massa saker startar den igen.. Men orkar inte med det längre..

Jag köpte ny tändspole (kostar 200kr)

Jag tycker det låter som att du har dåligt med jord, testa att göra rent jordpunkten som sitter rakt under fördelarlocket.... du hittar den genom att följa minusen från batteriet.

Hoppas det löser sig för dig
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
wj

Post by wj »

om du står framför bilen med huven uppe sitter det några relä längst upp till höger i motorrummet varav ett i alla fall styr tändningen det kan vara glappt eller paj då får man ingen gnista o vasett hur man gör så pilla lite på det och se om den funkar.
Post Reply