kasst avgasvärde
kasst avgasvärde
Var och besiktade min 205 mi16 idag men fick nedslag på avgasprovet rätt rejält vilket jag iaf hade räknat med.
Värderna är följande(gränsvärden inom parantes):
co: 2,4(0,5)
co2500: 3,7(0,3)
hc: 162(100)
lambda: 0,87(0,97-1,03)
Jag vet sen tidigare att jag har en spricka i grenröret. Påverkar det lambdavärdet så det blir mindre? Jag får en del felkoder på att jag har insug eller avgasläckage
Alla värden tyder ju på att motorn går för fet.
Katalysatorn har jag fått lov att flytta bak ca 35 cm mot orginal. Kan det inverka så jag får kassa värden? Jag funderar på uppvärmningen av den.
Katalysatorn har legat löst sen jag beskitade med 8 ventilaren förra året med bra värden. Så den kan inte vara dålig. Såg desutom bra ut när jag satt dit den igår
Likaså mi16 motorn besiktades med nästan 0-värden förra året så den ska vara bra.
Nån som har några bra tips???
Dom såg inte motorn som tur var iaf
Värderna är följande(gränsvärden inom parantes):
co: 2,4(0,5)
co2500: 3,7(0,3)
hc: 162(100)
lambda: 0,87(0,97-1,03)
Jag vet sen tidigare att jag har en spricka i grenröret. Påverkar det lambdavärdet så det blir mindre? Jag får en del felkoder på att jag har insug eller avgasläckage
Alla värden tyder ju på att motorn går för fet.
Katalysatorn har jag fått lov att flytta bak ca 35 cm mot orginal. Kan det inverka så jag får kassa värden? Jag funderar på uppvärmningen av den.
Katalysatorn har legat löst sen jag beskitade med 8 ventilaren förra året med bra värden. Så den kan inte vara dålig. Såg desutom bra ut när jag satt dit den igår
Likaså mi16 motorn besiktades med nästan 0-värden förra året så den ska vara bra.
Nån som har några bra tips???
Dom såg inte motorn som tur var iaf
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
om jag inte ahr felk så mäter lamdan avgasvärdet och har du en spicka föra den så fettar den ju på med mer soppa så laga alla sprickor i hela avgassystemet. (även efter katt och lamda så borde du få bättre värden men om det blir bra kan jag inte lova.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]
Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Har nu svetsat grenröret så det nu är sprickfritt
Plockat av insug och satt dit ny packning
Kollat över alla slangar och kopplingar
Bytt till en ny lambdasond
Flyttat fram katten närmare grenröret
Kollat över vevhusventilationen
Lika f*n så ska den där k-lampan leva sitt eget liv. Den ger fortfarande från och till felkod 52 som jag alltid har haft. Ibland även felkod 51(lambdan). Nånting är fel med blandningen och jag kan inte komma på vad det är.
behöver tips snabbt för jag åker utomlands imorgon så jag måste besikta innan jag åker iväg för att slippa en helt ny besiktning.
Plockat av insug och satt dit ny packning
Kollat över alla slangar och kopplingar
Bytt till en ny lambdasond
Flyttat fram katten närmare grenröret
Kollat över vevhusventilationen
Lika f*n så ska den där k-lampan leva sitt eget liv. Den ger fortfarande från och till felkod 52 som jag alltid har haft. Ibland även felkod 51(lambdan). Nånting är fel med blandningen och jag kan inte komma på vad det är.
behöver tips snabbt för jag åker utomlands imorgon så jag måste besikta innan jag åker iväg för att slippa en helt ny besiktning.
Ja ska kolla det men det finns ju iof en separat felkod för just tempsensoren(kod 14) som inte jag får men det kan vara värt att kolla ändå.
Läser jag ur haynes så betyder felkod 52: Blandningsjustering, matningsspänning, luft eller avgasläckage.
Vilken matningspänning är det dom menar i det här fallet? Det finns ju en del punkter att mata.
Läser jag ur haynes så betyder felkod 52: Blandningsjustering, matningsspänning, luft eller avgasläckage.
Vilken matningspänning är det dom menar i det här fallet? Det finns ju en del punkter att mata.
Har nu kollat lite mer saker.
Vattentempsensor är ok
Luftmängdsmätare ger signaler helt utan fel.
Lufttempsensorn ok
Luftmängdsmätaren tätad så ingen tjuvluft där heller.
Har mätt kablar mellan databox och div givare. tex luftmängd, lambda mm.
Matning och jordning till databoxen är helt i sin ordning.
Och ändå tänds k-lampan till och från.
En sak som är skum är att när jag drar ur lambdasonden när man har motorn igång så tänds aldrig k-lampan vilket jag tycker att den bör göra. Ingen större skillnad i motorgången heller. Har mina aningar om att den ligger i "linka hem läge" redan från början och det är orsaken till att den går så fett. Kan nån bekräfta mina aningar eller har nån annan teori??
Likaså om jag mäter lambdavärdet när jag startar bilen så får jag först ett värde på ca 0,8 volt i 1 sec sen går den över till bara 300mV och ligger där stabilt. Går den in i "linka hem läge" där direkt efter 1 sec?? Det första värdet som ligger i bara 1 sec verkar ju normalt men inte sen.
Det här med blinkande k-lampan har varit ändå sen jag konverterade i dec. Kan det vara så illa så att det är databoxen som var kass redan från början??
Vattentempsensor är ok
Luftmängdsmätare ger signaler helt utan fel.
Lufttempsensorn ok
Luftmängdsmätaren tätad så ingen tjuvluft där heller.
Har mätt kablar mellan databox och div givare. tex luftmängd, lambda mm.
Matning och jordning till databoxen är helt i sin ordning.
Och ändå tänds k-lampan till och från.
En sak som är skum är att när jag drar ur lambdasonden när man har motorn igång så tänds aldrig k-lampan vilket jag tycker att den bör göra. Ingen större skillnad i motorgången heller. Har mina aningar om att den ligger i "linka hem läge" redan från början och det är orsaken till att den går så fett. Kan nån bekräfta mina aningar eller har nån annan teori??
Likaså om jag mäter lambdavärdet när jag startar bilen så får jag först ett värde på ca 0,8 volt i 1 sec sen går den över till bara 300mV och ligger där stabilt. Går den in i "linka hem läge" där direkt efter 1 sec?? Det första värdet som ligger i bara 1 sec verkar ju normalt men inte sen.
Det här med blinkande k-lampan har varit ändå sen jag konverterade i dec. Kan det vara så illa så att det är databoxen som var kass redan från början??
-
Guest
Polarn hade samma problem på sin turbo laddade sierra, han körde med ett 3 tums system . vi kom fram till att katalysatorn inte pallade med att rena avgaserna, satte det ett 2 tum system vips så var problemet borta.
Nu skrev du inte vilken dim du har på systemet men jag tror inte att du kör med org.
Nu skrev du inte vilken dim du har på systemet men jag tror inte att du kör med org.
Nitro is fun.
Då var man tillbaka från semestern och tillbaka till skitbilen igen.
Tror inte det läcker där mellan dp och grenrör vad jag kan sen men jag ska byta den packningen också även fast jag satte dit en ny vid konverteringen.
Ja vad jag har fattat så ska ju boxen ligga och känna av lambdavärdet hela tiden och reglera efter det. Förutom vid fullgaslast då den är bortkopplad.
Var och gjorde ett avgastest till innan jag stack utomlands och det skumma är att den kan börja stabilisera sig och ge ett bra lambdavärde(1,000) sen helt plötsligt sticka iväg ända till 1,500 på en sec
och därefter ge skitvärden igen.
Fick ett tips från peugeot att avgassystemen på 405mi16 är jordade med en fläta så att lambdan skulle jordas bättre. Vilket iof känns skumt på en 4-trådslambda då den tar jordningen vid kabeln. Har hur som helst provat att jorda avgassystemet utan nån förbättring ändå. Lampan tänds då och då ändå.
Jag kör med ett 2,5 tums system första biten(förbi katten) sen delas det upp till 2*2". Tycker katten borde klara det när den är 2,5 tum redan från början första biten. Tex sundin här i klubben kör med nästan exakt samma system och det verkar funka
Vetefan vad man ska börja med nu

Tror inte det läcker där mellan dp och grenrör vad jag kan sen men jag ska byta den packningen också även fast jag satte dit en ny vid konverteringen.
Ja vad jag har fattat så ska ju boxen ligga och känna av lambdavärdet hela tiden och reglera efter det. Förutom vid fullgaslast då den är bortkopplad.
Var och gjorde ett avgastest till innan jag stack utomlands och det skumma är att den kan börja stabilisera sig och ge ett bra lambdavärde(1,000) sen helt plötsligt sticka iväg ända till 1,500 på en sec
Fick ett tips från peugeot att avgassystemen på 405mi16 är jordade med en fläta så att lambdan skulle jordas bättre. Vilket iof känns skumt på en 4-trådslambda då den tar jordningen vid kabeln. Har hur som helst provat att jorda avgassystemet utan nån förbättring ändå. Lampan tänds då och då ändå.
Jag kör med ett 2,5 tums system första biten(förbi katten) sen delas det upp till 2*2". Tycker katten borde klara det när den är 2,5 tum redan från början första biten. Tex sundin här i klubben kör med nästan exakt samma system och det verkar funka
90 grader sist jag testade så det ska räcka.
jag var nere och snackade med en jag känner som jobbar som mekaniker på peugeot om mina avgasvärden, han sa att mitt 3" kunde vara felet för när jag inte varvar så kommer det in luft in i röret.. kan vara samma skit på din?? han sa att då kunde lamba värdet med cpa..
tips bara
tips bara
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Du ska genast mäta bränsletrycket. Antingen gör du bara som jag säger, eller också frågar du varför så får jag förklara (vilket är jobbigt)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Har haft bränsletrycksmätare inkopplad en längre tid och jag ser inga konstigheter där tyvärr.
Vad tänkte du på om jag får vara jobig och fråga?
Vad tänkte du på om jag får vara jobig och fråga?
Fyller på med lite mer grejer jag provat nu utan nån förbättring.
Bytt Lmm
Bytt tomgångsmotor
Har finjusterat spänning till kamremmen så kamdreven står exakt rätt.
Har mätt upp flöde och tryck på bränslesystemet och det är helt i sin ordning.
Lambdavärdet är som sagt grymt lågt. Det ligger mellan 130 och 220mV. Detta tyder väl på att den går snålt eller hur är det? skulle jag haft ett avgasläckage skulle väl lambdavärdet ha varit högt eller?
Bytt Lmm
Bytt tomgångsmotor
Har finjusterat spänning till kamremmen så kamdreven står exakt rätt.
Har mätt upp flöde och tryck på bränslesystemet och det är helt i sin ordning.
Lambdavärdet är som sagt grymt lågt. Det ligger mellan 130 och 220mV. Detta tyder väl på att den går snålt eller hur är det? skulle jag haft ett avgasläckage skulle väl lambdavärdet ha varit högt eller?
Sundin wrote:Om lambdavärdet är under 1.00 går bilen fett.
Ok, men det var mer spänningen från lambdan jag tänkte på. INte det här framräknade värdet som avgastestarna avger.
Hittade det själv iaf på den här sidan
http://www.lambdasensor.com/main/mtesting.htm
Detta betyder alltså att en låg spänning från lambdan= motorn går snålt
Har testat ytterligare några grejer.
Har mätt upp samtliga matningspunkter, jordpunkter och givare framme vid databoxen. Inget fel kunde hittas där
Plockat ner grenröret igen och svetsat.(hittade en ca 5cm lång spricka inne i röret nu
)
Har varit ute och kört lite med voltmeter inkopplad till lambdaingången på boxen.
Men det verkar som man måste köra skiten ur den för att lambdaregleringen ska kopplas in. Först efter det kommer tomgångsspänningen från lambdan upp i 0,45volt som den ska vara. Vid fullgasacceleration ger den ca 0,55-0,6volt vilket stämmer rätt bra då lambdan är urkopplad.
Tänkte om lambdavärdet skulle ändra drastiskt när k-lampan väl började att lysa men det hände inget konstigt alls med spänningen då tyvärr.
Vad skulle hända föresten om den fick i sig lite vatten i avgaserna(om den skulle dra jättelite kylarvatten)? Påverkas avgasvärderna av det?
Har mätt upp samtliga matningspunkter, jordpunkter och givare framme vid databoxen. Inget fel kunde hittas där
Plockat ner grenröret igen och svetsat.(hittade en ca 5cm lång spricka inne i röret nu
Har varit ute och kört lite med voltmeter inkopplad till lambdaingången på boxen.
Men det verkar som man måste köra skiten ur den för att lambdaregleringen ska kopplas in. Först efter det kommer tomgångsspänningen från lambdan upp i 0,45volt som den ska vara. Vid fullgasacceleration ger den ca 0,55-0,6volt vilket stämmer rätt bra då lambdan är urkopplad.
Tänkte om lambdavärdet skulle ändra drastiskt när k-lampan väl började att lysa men det hände inget konstigt alls med spänningen då tyvärr.
Vad skulle hända föresten om den fick i sig lite vatten i avgaserna(om den skulle dra jättelite kylarvatten)? Påverkas avgasvärderna av det?