Ytterligare frågor om 306 GTI växellådan
Ytterligare frågor om 306 GTI växellådan
Lämnade in bilen idag och bilfirman där jag köpte bilen sa att de inte upplevde något fel med växellådan. Jag tycker att ettan och tvåan är svår att få i och ur ibland. Det märks när jag varvar upp till 5-6000 varv på ettan och ska lägga i tvåan. Är det så på era bilar med?
Märks även om jag kommer i 70km/h och växlar ner. Trean går i fint men när jag ligger i 40-50km/h och lägger i tvåan så är den svår att få i. Likaså ettan ibland om jag stått still och lägger i den.
Oljan är bytt. Syknringarna trodde Peugeot på. Ska åka in till Peugeot på fredag och göra en felundersökning hos dom.
Märks även om jag kommer i 70km/h och växlar ner. Trean går i fint men när jag ligger i 40-50km/h och lägger i tvåan så är den svår att få i. Likaså ettan ibland om jag stått still och lägger i den.
Oljan är bytt. Syknringarna trodde Peugeot på. Ska åka in till Peugeot på fredag och göra en felundersökning hos dom.
Peugeot 308
- Andreas Bystedt
Jag märkte en sak på Gelleråsen. När man kör riktigt hård med lådan, varvar ur och "hugger" i växlarna är lådan fantastisk.
Vid vardagskörning(låga varv) dock så är den så där kärv som du säger. Och man kan ju inte varva över 6000 varv varje gång man ska växla...
Vid vardagskörning(låga varv) dock så är den så där kärv som du säger. Och man kan ju inte varva över 6000 varv varje gång man ska växla...
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Fick tips av en tidigare 306 GTI ägare här på forumet om.
Redline MTL väellåds olja. Och visst upplevs en viss förbättring! Inte jätte stor men tycker mig allt en förbättring. Eller vid eftertanke det är FÖRBÄTTRING på min låda.
Varva jag 1an up mot 7k varv...så va den SEG, nu är det bara 2 nätta hack sen är 2an i....Innan var det knappt att tänka....
1an till 2an är problem på min..inte farlig när man lärt sig men ändå.
Även 3an till4an ska skarapa lite när man har brottom och har nån i röven..
MEN! visst är lådan go!!!! Så gävla goa läggen! Känns dock som det fattas 20hk för min vill inte varva ur 6an tycker jag.. 215-220 på 5an är inga problem sen orkar den knappt mer än 230på 6an..Urgl
mvh /Martin
Hmm vi ska inte nämna hur 2an är på vintern vid minus grader va? URGL... ;(
Redline MTL väellåds olja. Och visst upplevs en viss förbättring! Inte jätte stor men tycker mig allt en förbättring. Eller vid eftertanke det är FÖRBÄTTRING på min låda.
Varva jag 1an up mot 7k varv...så va den SEG, nu är det bara 2 nätta hack sen är 2an i....Innan var det knappt att tänka....
1an till 2an är problem på min..inte farlig när man lärt sig men ändå.
Även 3an till4an ska skarapa lite när man har brottom och har nån i röven..
MEN! visst är lådan go!!!! Så gävla goa läggen! Känns dock som det fattas 20hk för min vill inte varva ur 6an tycker jag.. 215-220 på 5an är inga problem sen orkar den knappt mer än 230på 6an..Urgl
mvh /Martin
Hmm vi ska inte nämna hur 2an är på vintern vid minus grader va? URGL... ;(
Körde svart 306 GTI.
Joakim Enoksson wrote:Går det inte bygga om så man får som vattenkylning på oljan till lådan? fast i början blir det ju mer som vattnet värmer oljan, då vattnet blir varmare betydligt snabbare än oljan.
ja var det inte så han ville... att oljan skulle bli varm?
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Nicklas wrote:Joakim Enoksson wrote:Går det inte bygga om så man får som vattenkylning på oljan till lådan? fast i början blir det ju mer som vattnet värmer oljan, då vattnet blir varmare betydligt snabbare än oljan.
ja var det inte så han ville... att oljan skulle bli varm?
Nja lite väl mycket jobb för liten vinning? Oljan blir varm ganska fort och problemet kvarstår ändå. ?
//Martin
Körde svart 306 GTI.
f*n.. e det mycket meck med att byta vxl låds oljan elelr?? eller har nån nå bra beskrivning hur man skall gå till väga... känns att det bäst o göra det inann vintern kommer

Peugeot Sport Club:826
306 GTi6 99 Röd *såld*
406 V6 00 M.blå metallic *såld*
207 GT Turbo 07 Grågrön Manitobe*såld*
306 Gti6 99 Röd..... Äntligen igen
306 GTi6 99 Röd *såld*
406 V6 00 M.blå metallic *såld*
207 GT Turbo 07 Grågrön Manitobe*såld*
306 Gti6 99 Röd..... Äntligen igen
Ankan wrote:På min bil fyller man på, bakom vänster fram hjul..
Där är Nivå pluggen. Du behöver inte fylla på där?
1. Oljan tömms ut genom en plugg som sitter längst bak underst på lådan. Sen identisk ut med olje pluggen till motorn?
2. Nivå pluggen. Sitter precis som Ankan säger på sidan av lådan. Du märker om du tar rätt för den va lite konstig om jag inte minns fel lång tapp med gängor längst ut.
3. Oljan fylls på ovan på lådan. Va ett plast lock om jag inte mins fel.
Sen är det bara att fylla på olja tills det rinner ut genom nivå pluggen. Väldigt nära 2 liter fick jag på min.
Ska du byta olja så kan du köpa Redline MTL olja som sakt tycker min går mycket bättre med den oljan. Va ny bytt orginal olja innan. Kostar 175Kr/L*2 altså 350kr...Säkert dyrare än den vanliga oljan men ingen stor peng direkt! Köps på mekonomen. Beställnings vara.
Mvh /Martin
Körde svart 306 GTI.
306 GTI wrote:Ankan wrote:På min bil fyller man på, bakom vänster fram hjul..
Där är Nivå pluggen. Du behöver inte fylla på där?
1. Oljan tömms ut genom en plugg som sitter längst bak underst på lådan. Sen identisk ut med olje pluggen till motorn?
2. Nivå pluggen. Sitter precis som Ankan säger på sidan av lådan. Du märker om du tar rätt för den va lite konstig om jag inte minns fel lång tapp med gängor längst ut.
3. Oljan fylls på ovan på lådan. Va ett plast lock om jag inte mins fel.
Sen är det bara att fylla på olja tills det rinner ut genom nivå pluggen. Väldigt nära 2 liter fick jag på min.
Ska du byta olja så kan du köpa Redline MTL olja som sakt tycker min går mycket bättre med den oljan. Va ny bytt orginal olja innan. Kostar 175Kr/L*2 altså 350kr...Säkert dyrare än den vanliga oljan men ingen stor peng direkt! Köps på mekonomen. Beställnings vara.
Mvh /Martin
Precis när du startar bilen och ettan ligger i. Är ettan svår att dra ur då?
Peugeot 308
-
Mika
varv på 6:an
Jag har en fråga till er som äger en 306 med 6 växlad låda. Hur mycket varvar motorn med sexans växel - i olika (normala) hastigheter som i 90 och 110????
- Andreas Bystedt
Re: varv på 6:an
Mika wrote:Jag har en fråga till er som äger en 306 med 6 växlad låda. Hur mycket varvar motorn med sexans växel - i olika (normala) hastigheter som i 90 och 110????
För mycket!
Fd. Medlem nr 527
*RIP* Citroen ZX
*RIP* Citroen ZX
Re: varv på 6:an
Mika wrote:Jag har en fråga till er som äger en 306 med 6 växlad låda. Hur mycket varvar motorn med sexans växel - i olika (normala) hastigheter som i 90 och 110????
Vet ej...
Tror att 120km/h är 3500varv. Ingen ekonomi väel asså...
60km/h på 6an är nog cirka 1200varv så man behöver inte väla ner så ofta om man inte vill..
//martin
Körde svart 306 GTI.