Storlek på baslåda?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
ReD DeviL

Storlek på baslåda?

Post by ReD DeviL »

Vet att man ska försöka ha exakt så många liter i sin baslåda som är till för storleken på basen..

Det jag undrar är lite, hur blir ljudet om man skulle ha en för stor baslåda?

t.ex. X antal liter som passar till en 15" bas och använda en 10" bas istället?

Undrar lite allmänt sådär, blir ljudet riktigt risigt, dovt och entonigt så att säga eller märker man ingen större skillnad?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Twedmark

Post by Twedmark »

Hrm.... fått tag på en färdig låda eller...?
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Nää.. Blir ett rätt stort bygge jag håller på med just nu.. bl.a. tagit bort baksäten föra att få plats..

Grejen är att själva "lådan" basen kommer att sitta i är rätt så stor men jag kan själv bestämma lite genom att sätta en vägg i lådan för att minska volymen lite..

Men eftesom jag inte är ett mattesnille och lådan har VÄLDIGT många krön och få raka vinklar så e jag totalt mobbad på att räkna ut litermåttet..

Har inte bestämt om jag ska köpa 2 st 12" basar eller 2 st 10" basar..

Därför jag vill veta lite hur "risigt" det låter med för stor låda? Om man märker någon större skillnad på större låda?

Om man lägger i sån där dämparmatta eller va det heter, minskar "volymen" lite då eller blir ljudet bara dovare av det?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

läste detta på www.nardik.se

"• 10" högtalare, 28 liters låda netto, 6,8 cm portdiameter 12 cm längd.

• 12" högtalare, 55 liters låda netto, 10,2 cm portdiameter 25 cm längd.

Tänk på att det är mycket lätt att förstöra en högtalare som monteras i en felaktig låda och då gäller inga garantier.
"
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Sitter och svarar mina egna inlägg här :)

Läste detta på samma sida.. www.nardik.se

"
Sluten låda

De var så man började experimentera med baslåda - med en sluten låda. En klassisk konstruktion som används mycket flitigt i dag och i alla samanhang, bil, hem och PA. Som hörs av namnet är det en helt sluten låda där enbart högtalaren "tittar" ut. Den luftmängd som finns i lådan fungerar som en akustisk fjäder. Ju högre man spelar desto större tryckskillnad blir det mellan in och utsida av högtalaren och desto större blir kraften på membranet. Förhållandet mellan volymen i lådan och högtalarens olika parametrar bestämmer det ljudliga resultatet. Genom att öka volymen försvagar man den akustiska fjädern som då tillåter större utslag av högtalaren vid lägre frekvenser, detta innebär bättre djupbasåtergivning: Man vinner också på en jämnare frekvensgång, men förlorar effekttålighet. Om volymen blir för stor förlorar man i verkningsgrad det man vinner i lägre frekvensåtergivning. Om man minskar volymen förstärks den akustiska fjädern med begränsad återgivning i de lägre frekvenserna som följd. Man vinner i effekttålighet och får en baspuckel. Genom att ändra volymen i lådan kan man anpassa ljudet så att det passar lyssnaren eller kompensera brister i bilen akustik.

Portad låda

Portad låda eller basreflexlåda som det oftast kallas är den vanligaste konstruktionen för bilbruk och så även för hemmabruk. Som man kan höra på namnet har den portade lådan någon form av port - öppning och något som reflekteras. Öppningen eller porten tillåter återgivning från högtalarkonens baksida detta för att förbättra basegenskaperna. Man räknar med mycket bestämda förhållanden mellan lådans volym, portens mått och parametrarna på högtalaren. I en rätt beräknad basreflexlåda kommer ljudet från konens baksida att vara fördröjt precis så mycket att när ljudet lämnar porten ligger det i fas med det ljud som kommer från högtalarens framsida. På detta sätt förstärker man basljudet inom ett bestämt frekvensomfång. Denna förstärkning är en av de största fördelarna med en välkonstruerad basreflexlåda. En förstärkning med 2-6 dB och detta över ett ganska brett frekvensomfång och detta i jämförelse med en sluten låda. I en rätt konstruerad basreflexlåda minskar också högtalarens utslag, konrörelsen, med minskad distorsion som följd. En högtalare som är konstruerad för att sitta i en sluten låda kan bli överhettad i en basreflexlåda då kylningen av talspolen är beroende av högtalarens utslag.

Den stora nackdelen med en basreflexlåda är att om man försöker att spela frekvenser under avstämningsfrekvensen kan det låta mycket dåligt och det är lätt spela sönder högtalaren. Högtalaren tror, under avstämningsfrekvensen, att den sitter monterad utan låda. Under avstämningsfrekvensen tappar basen dramatiskt i effekttålighet.

Det är många som bygger en basreflexlåda med element som är konstruerad för sluten låda för att det låter mer. Det är då mycket lätt att spela söder ( bränna ) högtalaren. Använd högtalarna till det de är avsedda för! Har du bränt en högtalare gäller då inga garantier.
"

Efter att ha läst det, så måste det ju betyda att om jag kör på en bashögtalare som är gjord för en sluten låda så skare "inte" låta (risigt) p.g.a. för stor låda, det man däremot får är en djupare bas på dom låga tonerna..

Om jag har fattat det rätt..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

nevyn

Post by nevyn »

Fast om du ökar volymen får du minskad effekttålighet och bränner du elementet så gäller inte garantin, så fattar jag det. Men jag kan inte tänka mig att det är farligt att experimentera lite.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

55 liter e väll rätt mycket?

När man kör 6x9 högtalare, behöver jag ha låda till det? bästa är väll om man har en liten låda den sitter i, eller?

Är det samma sak där som gäller med storlek på lådan? annars kunde jag ju i såfall göra en låda och minska volymen på baslådan.. för 6x9 högtalarna kommer sitta i/på baslådan..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

PelleW
Senior

Post by PelleW »

6 x 9:orna SKA ha en en egen låda. Helst en låda för varje högtalare.

Beroende på vad du har för bashögtalare så kan säkert någon vänlig själ hjälpa dig med att räkna ut rätt låda. Det finns ingen generell regel som säger att en 12-tums bas behöver si och så många liter, det skiljer sig från bas till bas.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
nevyn

Post by nevyn »

Har du köpt grejerna på Nårdik så hjälper de säkert dig med volymer och sånt..
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

lådrekomendationer beror ju helt på vilken bas du väljer. brukar ofta stå hur många liter dom rekomenderar till basen/basarna du kollar på. Min bas som jag förhoppningsvis får i veckan rekomenderas en basreflexlåda på 44liter.

Ang. låda till 6x9:or så undrar jag om någon vet ungefär hur stor volym man ska ha för dom? syftar på en låda åt varje nu. Högtalarn i fråga är Sony X-plod 250W. PelleW?

Hoppas jag ick låna lite av tråden.
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Vet att man behöver olika volymer för olika högtalare.. har inte köpt något än men just nu lutar det åt Lightning audio från brl. Är lika mycket ute efter en speciell look som speciellt ljud.. (har ett tema jag går efter)

Det är inte det lättaste att räkna ut volymen om lådan inte är "normal" så att säga.. oftast kör man ju med lådor som är fyrkantiga/triangelformade osv. osv.

Min har säkert 5-6 olika hörn och lutningar och därmed svårt att räkna ut.. jag bestämmer volymen genom en "vägg" i lådan samt det blir en låda för 6x9 högtalarna oxå.. samma låda som basen fast avskiljt.. spelar volymen på lådan för 6x9 högtalarna stor roll?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Snor tråden lite..kanske tom Red Devil som e påläst nu kan svara..vad är bäst sluten eller basreflexlåda om man vill ha en fastbas..inte sånt där murrigt ljud utan fast. Och låt oss låtsas att basen och stegen är god kvalitet.

Vad är skillnaden liksom?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

jämför pris/watt

http://www.brl.se/main.aspx?mc=72&c=72&p=2973

300W max 150W RMS

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=26&m ... _sub=Basar

700W max 350W RMS

Jag förstår mig inte på detta nu... Där är likvärdiga pris 988kr vs. 1048kr och det skiljer en hel del i watt, vad jag även lägger märke till är "Observera att basarna måste spelas in minst 50 timmar för att låta korrekt" verkar vara riktigt värsting.

Varför skiljer det inte mer i pris emellan dessa två? ska man kolla på watten eller är det något annat man ska gå efter?
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Twedmark

Post by Twedmark »

Watten är nog det sista man ska gå efter... börja med att gå efter märke istället. Provlyssna och hör med andra som vet....
nevyn

Post by nevyn »

Gå inte efter effekten om du inte har spänningskuber eller liknande. Maxeffekt och liknande är ju bara bluff. Finns nog inte två tillverkare som mäter på samma sätt.

Specas däremot effekten som uppmätt vid 12V och tillräckligt låg distortion kan man kanske köpa den uppgiften. Men viktigast är väl hur den låter, inte vad som står på pappret.

Däremot är jag inte emot MDS rakt av.. Även om de säljer en del mindre bra prylar.

Bystedt, olika lådor spelar olika frekvenser olika bra.. roll:
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Jag kommer iallafall ha en sluten låda till mina 2 basar..

Vad jag har lärt mig så är en portad låda + bas som passar till den mycket mer krävande att allt ska vara perfekt, volym mässigt osv. och för att basen inte ska gå sönder..

medan en sluten låda kan man leka lite med själv, volymmässigt tills man hittar ett ljud som passar en själv.. Men då måste man ha en bas som passar för en sluten låda.

Däremot har jag inte lyckats hitta info någonstans om hur stora lådorna "på ett ungefär" ska vara till en 6x9 högtalare?

Vad jag har uppfattat det som så är koaxialhögtalare mer bas/mellanregister och man behöver köpa en diskant till det.. Är jag ute och cyklar nu?
Har inte fattat allt det där än..

*får be mitt mattegeni till polare att räkna ut volymen åt mig* ;)
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

nevyn wrote:
Bystedt, olika lådor spelar olika frekvenser olika bra.. roll:

Jaha det blev jag klokare på.. :wink:

Om jag vill ha en fast bas då? Får man det lättare med en viss låda eller har det bara att göra med baselementet?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Kan någon förklara för mig vad en fast bas är?

finns det en motsvarighet som "rörlig" bas?

Trodde bara det fanns typ två typer.. bas för sluten låda, bas för öppen, samt bas som sitter med "magneten" innåt och en utåt..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

En sluten låda spelar snabbare bas "fast bas" tror du menar så va
En liten låda med rätt avstämda basreflexer kan spela mer kontrollerat.
En stor låda spelar djupare bas.
Sen finns det 7:e ordningen isobarik.
Horn.
Push pull
o liknande men då blir det över kurs.

Har man Kombi så brukar det låta bäst om man vänder lådan bakåt./uppåt
Basreflexrören ska ut ur lådan på samma sida som basen sitter.
Med dämpull i lådan så får du en "mjukare" bas. Om du inte har det så kan det "hmmm" "klinga" typ
Att förstöra en bas gör du lättast med att koppla på ett för litet slutsteg på den, då slår basen okontrollerat och då kan talspolen bränna.
Se till så att du kopplar på ett delningsfilter så inte basen får gå Fullregister.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

tack för det svaret.. gav mycket

Men vad spelar det då för roll med storleken (volymen) på en sluten låda? Blir det bara inte så att desto större låda desto "dovare" ljud?

fattar inte riktigt varför en bas skulle paja av för stor låda när den är sluten..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Post Reply