Pass.airbag 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Olof

Pass.airbag 406

Post by Olof »

Vi ska byta ut familjens Vectra -96, eftersom barnvagnen tar upp hela bagageutrymmet (nästan), och jag har kikat lite på intressanta kombibilar och däribland finns Peugeot 406 och jag undrar när krockkudde på passagerarsidan blev standard i dessa bilar?
wavik©

Post by wavik© »

2000 skulle ja tro att de va
Olof

Post by Olof »

Ok isåf är den fortfarande intressant, bra bra. Då det mellan den och en till det står emellan än så länge.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

På min 406 -00 så är passagerarkudden avstängbar med nyckel. Jag är civilingenjör med erfarenhet av elektronik och konstruktionsarbete, så jag har min älskade lilla dotter i baksätet.
EN 14497
Olof

Post by Olof »

Jo jag vet att dom går att stänga av med nyckel, från början letade vi bil där man kunde plocka bort airbagen helt emn det var det inte många som gjorde så det blev lättare att köpa en bil utan airbag. Vill ha sonen i framsätet eftersom vi åker "ensamma" många gånger.
wavik©

Post by wavik© »

Pär wrote:På min 406 -00 så är passagerarkudden avstängbar med nyckel. Jag är civilingenjör med erfarenhet av elektronik och konstruktionsarbete, så jag har min älskade lilla dotter i baksätet.

:D
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Min dotter och jag åker ofta "tvåsamma". Hon har väl ärvt mitt lama och undgivande intellekt eftersom hon alltid har accepterat det. Iofs åkte hon i framsätet i T16 i sin rock-a-tot tills hon var ett halvår, men det uppskattade hon inte, varken T16 eller mig eftersom hon sov hela tiden. Hon åker förresten fortfarande baklänges i baksätet fastän hon snart är fyra år.

Kontentan: (även om jag tycker om Pug) låt demontera sprängladdningen, lär/tvinga ditt barn att åka i baksätet eller köp ett annat bilmärke helt utan passagerarkudde. Du kommer ändå inte att bli riktigt tillfreds innan du har lillpojken i baksätet om alternativet är att du du har en bomb bakom nacken på honom.
Last edited by Pär H on Sat May 31, 2003 23:10, edited 1 time in total.
EN 14497
Olof

Post by Olof »

Det blir att köpa en bil utan airbag för baksätet är inget alternativ och man vill ju inte tumma på säkerheten heller precis.Så det begränsar ju sökandet en del men Pugg är fortfarande ett alternativ.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det svarade Olof innan jag skärpt mitt inlägg en del. Passade på att redigera innan nån läst, trodde jag.
EN 14497
406chris

Post by 406chris »

måste bara berätta vadsom hände en familj här i stan.
De hade en Golf av nyare modell med Airbag på bägge sidor fram och när de fick barn lät de verkstan koppla ur den på passagerar sidan,trodde dem..
Mekanikern kopplade ur fel,dvs rattens bag och de åkte så i två år inan det upptäcktes :?
MrSparkle

Post by MrSparkle »

Han måste vart jävligt klantig :shock: eftersom man tar loss kontaktstycket och sätter dit ett motstånd istället.

men sen ska man ju in med datorn och ta bort den den vägen också, kanske där de blev fel då
Olof

Post by Olof »

Har gått ett år nu och det har inte blivit någon bil än men nu är det mer eller mindre ett måste. Blev passairbag std då faceliften kom?

gamla och nya karossen såldes väl parallet -99?
elvis

Post by elvis »

406chris wrote:måste bara berätta vadsom hände en familj här i stan.
De hade en Golf av nyare modell med Airbag på bägge sidor fram och när de fick barn lät de verkstan koppla ur den på passagerar sidan,trodde dem..
Mekanikern kopplade ur fel,dvs rattens bag och de åkte så i två år inan det upptäcktes :?

vi monterar bort airbag på fabriksnya bilar.
till att börja med så förstår jag inte hur han kan koppla bort fel airbag ?
han måste vara både blind och dum, sprängladdningen sitter ju på olika sida!

i början klippte vi av sprängladdningen på toyota rav4 på förargardinen men
nu kopplar vi bara ur och sätter på en dummyplugg (motstånd).

LITE BILDER!

EN DUMMYPLUGG (lite suddig bild).
Image

SPRÄNGLADDNINGEN, BAKOM GARDINEN. (den gule är kontakten)
Image

DUMMYPLUGGEN I KONTAKTEN !
Image

ANLEDNINGEN VARFÖR VI TAR BORT SIDO AIRBAGEN PÅ FÖRARSIDAN !
Image
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Dart

Post by Dart »

olika varianter på manliga airbags...8)
Image
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Post Reply