Mysko "slammer"
Mysko "slammer"
Har en fundering kring en XU9J4Z-motor.
Vid kallstart kommer det ett ganska kraftigt "slammer" från Hö sidan på motorn. Inbillar mig att det kommer inifrån kamaxelkåpan.
Ljudet är inte "metall mot metall" utan låter mer som om någonting var löst innanför plastkåpan och slår mot denna när motorn börjar rotera.
Ljudet finns bara de första 10-15 sekunderna för att därefter försvinna.
Återkommer sedan inte förrän nästa kallstart.
Kan nämna att motorn gått ca. 18-19000 mil, sitter i en 16x4 och går som ett troll i övrigt. "Rann" igenom besiktningen förra veckan U.A. och alla avgasvärden var helt OK.
Ska byta kamrem på den så småningom för att få dokumenterat byte.
Bör jag oroa mig för oljudet och skynda på kamremsbytet ?
Någon av er som haft en "patient" med samma symptom ?
Vid kallstart kommer det ett ganska kraftigt "slammer" från Hö sidan på motorn. Inbillar mig att det kommer inifrån kamaxelkåpan.
Ljudet är inte "metall mot metall" utan låter mer som om någonting var löst innanför plastkåpan och slår mot denna när motorn börjar rotera.
Ljudet finns bara de första 10-15 sekunderna för att därefter försvinna.
Återkommer sedan inte förrän nästa kallstart.
Kan nämna att motorn gått ca. 18-19000 mil, sitter i en 16x4 och går som ett troll i övrigt. "Rann" igenom besiktningen förra veckan U.A. och alla avgasvärden var helt OK.
Ska byta kamrem på den så småningom för att få dokumenterat byte.
Bör jag oroa mig för oljudet och skynda på kamremsbytet ?
Någon av er som haft en "patient" med samma symptom ?
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
daytona
samma sak här låter de första 20 sekunder sen försvinner ljudet .. till nästa kallstart... mysko.. har byt kamrem för några dagar sedan . trodde först att det berodde på det men har dubbelkollat läge på kammarna och vevaxel och allt stämmer får in pinnarna i kamaxeldreven utan problem.
..mycket mysko....... någon som vet lösningen på problemet säg till....
har även funderat på att släppa spänningen på kamremem..... har hört att om det är för spänd kan det låta därifrån.......
som sagt har du tips hör av dig....
daytona
..mycket mysko....... någon som vet lösningen på problemet säg till....
har även funderat på att släppa spänningen på kamremem..... har hört att om det är för spänd kan det låta därifrån.......
som sagt har du tips hör av dig....
daytona
-
Guest
- Roger_Johansson