c-lås? larminstallation.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

c-lås? larminstallation.

Post by Amar »

någon som vet ifall peugeot har plus eller minusstyrt c-lås?? så att jag vet villka av larmets lkablar som skall byglas och var.

skall koppla in larm och skall då koppla in mig på sladdar till c-lås relät egentligen, men det borde väl funka att kopla in sig på kablarna till c-låsmotorn i förardörren eftersom alla dörrar stängs när man stänger den.

annars så undrar jag var c-lås relät brukar finnas.
Guest

Post by Guest »

Stänger bilen inte samtliga dörrar när du låser passagerardörren eller bakluckan måste du installera en extra motor i förardörren annars kommer inte denna dörr att låsas när du aktiverar larmet.
amar *hos polare*

Post by amar *hos polare* »

hur skall man koppla in den motorn då? och i vilken dörr skall den läggas?
spelar det nån roll vad det är för motor? eller kan amn ta från nån bil på skroten?

det finns redan en motor i den dörren, men jag tror inte att några andra dörrar låses ifall jag låser enbart bagaget eller passagerardörren.
Guest

Post by Guest »

Ok låser inte andra dörrar när du tex låser passagerardörren innebär det att du inte har någon motor i förardörren utan bara en switch som säger åt de andra dörrarna att låsa när du vriderom låset i förardörren. Du monterar då en extramotor som du kan köpa hos fiman du köpt larmet hos (alt. biltema även om den kvalitén inte är att rekomendera). Denna styrs med + - från larmcentralen när du trycker på fjärrkontrollen. OK?
Freddan

Post by Freddan »

Köpt 106:an nu Amar??
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Mr Mattsvart

Bilbuttricks!!

Post by Mr Mattsvart »

Angående Biltema larm! Köpte biltema larmet + c-lås modulen + extra motor och åkte hem o började koppla in grejerna!! Detta för att få just c-lås grejerna för larmet va rena skämtet!! Jag kör en 205 Gti 89 och i den sitter bara en switch i förar dörren!
Så jag klippte kablarna dit och la på c-lås modulen och tryckte på larmet men det ända som hände va att c-lås modulen klickade men inget mer!! Så snackade med en polare som insallerat larm men han fick det inte att funka heller!! Skall finnas en c-lås enhet där låsarna går ihop (kollade på el schema i HAYNES ) men finner inte denna!! Men det slutade med att jag lämnade tillbaks allt idag!! *jippi* 767kr rikare!! För på www.danmobility.se säljs ett KOMPLETT c-lås med 4 st motorer 2 kontroller ohc enhet för endast 499kr!! Detta är BARA c-lås!! Så när det är installerat skall jag informera er hur detta funkar!!

Ha det gött!!
Nu väntas utredning om vem som är vållande i olyckan där min mattsvarta 205:a demolerades!
Så nu gäller allt eller barskrapad!!
*håller tummarna*
Mike

Re: Bilbuttricks!!

Post by Mike »

Boren wrote:Angående Biltema larm! Köpte biltema larmet + c-lås modulen + extra motor och åkte hem o började koppla in grejerna!! Detta för att få just c-lås grejerna för larmet va rena skämtet!! Jag kör en 205 Gti 89 och i den sitter bara en switch i förar dörren!
Så jag klippte kablarna dit och la på c-lås modulen och tryckte på larmet men det ända som hände va att c-lås modulen klickade men inget mer!! Så snackade med en polare som insallerat larm men han fick det inte att funka heller!! Skall finnas en c-lås enhet där låsarna går ihop (kollade på el schema i HAYNES ) men finner inte denna!! Men det slutade med att jag lämnade tillbaks allt idag!! *jippi* 767kr rikare!! För på www.danmobility.se säljs ett KOMPLETT c-lås med 4 st motorer 2 kontroller ohc enhet för endast 499kr!! Detta är BARA c-lås!! Så när det är installerat skall jag informera er hur detta funkar!!

Ha det gött!!

Den från danmobility funkar fint.
Jag hade den på min 205 när den rullade.
Har även centrallåstet på min 244 å de funkar fint utan problem.
Stavfel? javisst, men jag bryr mig inte.
Amar

Post by Amar »

så man ersätter den switchen som finns i dörren med en c-lås motor.

enklast är väl att leta upp nån bil med cargarg-larm på skroten och ta motor ur den bilens dörr.
bra att höra det nu så det inte blir några överraskningar sen.

men är c-låset plus eller minus-styrt?

freddan: köpt o köpt, jag har iaf reserverat en och skall åka och hämta den nästa helg. säljaren hann inte byta bromsar på den bara, så jag kunde inte hämta den nu i helgen.
Amar

Post by Amar »

fortfarande ingen?

är c-låset plusstyrt eller minusstyrt?
måste veta hur jag ska skarva ihop kablarna..
Guest

Post by Guest »

Jag har redan C-lås i min bil. Nån som vet vart relät som styr C-låset sitter? Jag trodde att det satt i dörren, men ni säger ju att det bara sitter en switch där...
Amar

Post by Amar »

ok, har köpt bilen idag och skall ut o pilla i larm i bilen...

antar att bilen också har en motor i förardörren eftersom originallåset är fjärrstyrt.. dvs, hjag trycker på knappen och dörrarna stängs :)

men et är fortfarande så att om man stänger förardörren inifrån så stängs allt, men om man stänger pasagerardörren så stängs bara den...

hur skall man koppla då? skall man koppla in larmets kablar på motorn i förardörren eftersom den verkar styra de andra dörrana också.
IvarS

Post by IvarS »

Om du har fjärrstyrt c-lås från början sitter det en motor i föradörren, hur i H skulle den annars kunna låsas automatiskt??

Givetvis kopplar du in larmets styrkablar (+ och -) på styrningen av denna motor. Om du inte ska ha kvar bauta-fjärrkon från original-låset klipper du kablarna på motorn och löder dit larmets.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Amar

Post by Amar »

precis, så jag tänkte göra. ville bara få det bekräftat..

originalkontrollen till fjärrlåset är inbyggd i nyckeln.. riktigt smidig faktikst.. men jag öppnar hellre med larmets kontroll.

så jag listar bara ut vilken av kablarna öppnar resp, stänger på den motorn i förardörren och skarvar dit larmets motsvarande kablar.
IvarS

Post by IvarS »

Ja det värsta som kan hända är att du larmar av samtidigt som du låser bilen. Om det blir så har du kopplat fel :)

Kan vara knepigt att veta vilken kabel du ska skarva in dig på, mitt tips är att riva bort dörrsidan och mäta med multimeter på kablarna fram till motorn. Du ska få en puls när du låser med fjärrkon.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Amar

Post by Amar »

nu har larmet jävlats hela dagen...

först började jag med att koppla ihop sladdarna direkt på c-lås motorn, sladdarna 6100 och 6111, det funkade klockrent, men sen så skulle jag med kablarna från dörren till kupén och då vart den sån där jobbig jäkla kontakt...

så jag letade upp kablarna bakom panelen istället.. tog ett tag men jag hittade de... 6100 och 6111, anna färg dock men kommer från stammen som kommer från dörren.

kopplade in mig på de och vips så går 15A säkringen på larmet så fort man skall låsa upp eller låsa. alla andra funktioner på larmet funkar fint...

kopplade loss och kopplade åter igen på samma sätt som jag gjorde från början och så går säkringen då också...

vad kan det vara för fel? någon som sitter på ett el-schema till en 106 rallye... richard, claes b kanske? någon?

just nu får jag låsa dörrarna med fjärrlåset och sedan aktivera larmet med dess fjärr... helst vill jag göra allt med samma fjärr.

larmet i fråga är ett Cargard 950S
Vik

Post by Vik »

Amar!

Jag hade liknande problem när jag kopplade in larmet på min 405, men på den så var kablarna till centralåset ORANGE & Grå som larmets VITBLÅ och GUL skulle kopplas in på.

Sen när du hittat de rätta kablarna så spelar det ingen roll om du kopplar fel för det som händer är att larmet är larmat när bilen är öppen och olarmad när bilen är låst Alltså bara att skiffta om så fungerar det.

Men om säkringen går så har du skarvat på fel kabel,För säkringen går inte om du hittat rätt kabel!

Hoppas att du löser larmproblemet!
Tony Norlin

Centrallås problem

Post by Tony Norlin »

Jag har en peugeot som centrallåset har blivit konstigt på för det har slutat funka helt. Kan bara låsa förardörren. Har även orginal låsningen på nyckeln. Måste man öppna dörren och kolla på motorn i dörrn? Hur ska man kunna få låsningen på nyckeln att funka?
MVH/Tony
PS. Skicka gärna till min mail. Det jävla centrallåset har krånglat f*n hela tiden. Börjar tappa humöret.
mail. [email protected]
Post Reply