Ang. tickningar i motorn 205 GTI
Ang. tickningar i motorn 205 GTI
jag har en fin 205 GTI från 88 och läste just köpguiden för sådana.
Citat: Lyssna istället efter konstiga tickningar,
surrljud som följer motorns varvtal osv."
På min bil tickar det från ventilerna, och jag tror, hoppas, att det är det som låter när man gasar för då hör man ganska starkt flapprande framifrån motorn. vid belastning alltså.
kan ventilerna behöva justering, vad kostar detta i så fall?
(vid mycket gaspådrag och hög belastning överröstar flapprandet nästan motorbrummet.)
Citat: Lyssna istället efter konstiga tickningar,
surrljud som följer motorns varvtal osv."
På min bil tickar det från ventilerna, och jag tror, hoppas, att det är det som låter när man gasar för då hör man ganska starkt flapprande framifrån motorn. vid belastning alltså.
kan ventilerna behöva justering, vad kostar detta i så fall?
(vid mycket gaspådrag och hög belastning överröstar flapprandet nästan motorbrummet.)
Henkepenk
Svårt att säga utan at ha hört motorn men som du säger kan det mycket väl vara ventilerna som behöver en justering. Tyvärr dras 205:orna med ett vanligt fel som är att nockarna på kammen slits onormalt fort och det medför att du får ett ökat ventilspel och du kanske måste byta kammen också. Har kollat på 4st motorer och alla har haft det här slitaget på kammen.
Skulle gissa på att peugeot tar ca 2000kr för att justera in ventilerna. Annars kan du ju börja med att mäta upp spelet själv och kolla om det är felet. Sen är det inte så jättesvårt att justera det här själv om man har skruvat lite förut. Tror tillochmed det finns ett mekartips om det.
Skulle gissa på att peugeot tar ca 2000kr för att justera in ventilerna. Annars kan du ju börja med att mäta upp spelet själv och kolla om det är felet. Sen är det inte så jättesvårt att justera det här själv om man har skruvat lite förut. Tror tillochmed det finns ett mekartips om det.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
Guest
kan säga att jag har samma ljud i min och där behöver venilerna justeras...bilen låter som en symaskin nu (fråga bergström)...
det du får göra är att mäta spelet mellan kammen och ventilen om du tar bort kåpan för kammen...sen så får du mäta hur stora shimsen som sitter i toppen är...därefter beställer du shims hos din puggverkstad och byter ut! nu vet ja inte hur mycket dom ska glappa...men har för mig att bergstöm sa 0.20 mm / 0.25 mm..nån mer kunnig får gärna svara på det för ja måste också byta shims =)
det du får göra är att mäta spelet mellan kammen och ventilen om du tar bort kåpan för kammen...sen så får du mäta hur stora shimsen som sitter i toppen är...därefter beställer du shims hos din puggverkstad och byter ut! nu vet ja inte hur mycket dom ska glappa...men har för mig att bergstöm sa 0.20 mm / 0.25 mm..nån mer kunnig får gärna svara på det för ja måste också byta shims =)
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Avstånden står i Haynes och skilljer sig mellan avgas och insug.
Med kall motor, insug 0.15-0.25, avgas 0.35-0.45 mm.
Mäts med bladmått när nocken står rakt upp, avståndet mellan tryckare och underdel av nock.
Oberoende från vilket håll du börjar mäta så sitter det, avgas, insug, insug, avgas, avgas, insug, insug, avgas.
Med kall motor, insug 0.15-0.25, avgas 0.35-0.45 mm.
Mäts med bladmått när nocken står rakt upp, avståndet mellan tryckare och underdel av nock.
Oberoende från vilket håll du börjar mäta så sitter det, avgas, insug, insug, avgas, avgas, insug, insug, avgas.
Nu med multitronic...
.
.
Skruva lös dom 3 skruvarna som sitter på ventilkåpen så ser du hur kammen ser ut.
här är mekartipset om ventiljustering
http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/motor_ventiljustering.html
här är mekartipset om ventiljustering
http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/motor_ventiljustering.html
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*