slutstegs problem? *KRIS*
slutstegs problem? *KRIS*
Var och köpte slutsteg + basar och lite smått och gott igår.. Tänkte jag skulle köpa resten av grejerna idag och börja bygga imorn på skönheten..
Jag köpte ett Rockford Fosgate P3001 Mono slutsteg..
http://www.brl.se/default.aspx?mc=65&c=65&p=2944
Han i butiken sa att detta slutsteg var bättre till 2 basar än att bryggkoppla ett "vanligt" så att säga.. Så jag litade på han och tänkte inte mer på det..
Men när jag läste senare hemma i tidningen om slutsteget så står det bara 1 x 150 W och inte det minsta om att man kan brygga eller liknande..
Han måste ju ha sagt fel till mig? Det skumma är att jag hade redan tänkt på ett annat slutsteg som jag tänkte brygga som var dyrare men han tyckte detta var ett bättre alternativ även fast det var billigare..
Är det jag som e ute och cyklar eller har han gjort fel och jag måste byta?
Förpackningen är obruten och kvittot finns ju så det ska ju inte vara några problem..
Slutsteget ska driva 2 stycken 12" lightning audio basar.. (bolt)
Behöver hjälp snabbt då jag måste åka dit och "klaga" eller handla mer...
Han i butiken sa att detta slutsteg var bättre till 2 basar än att bryggkoppla ett "vanligt" så att säga.. Så jag litade på han och tänkte inte mer på det..
Men när jag läste senare hemma i tidningen om slutsteget så står det bara 1 x 150 W och inte det minsta om att man kan brygga eller liknande..
Han måste ju ha sagt fel till mig? Det skumma är att jag hade redan tänkt på ett annat slutsteg som jag tänkte brygga som var dyrare men han tyckte detta var ett bättre alternativ även fast det var billigare..
Är det jag som e ute och cyklar eller har han gjort fel och jag måste byta?
Förpackningen är obruten och kvittot finns ju så det ska ju inte vara några problem..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Speedking wrote:Ett Mono-steg är ju en kanaligt steg. Du får seriekoppla eller paralellkoppla basarna!!! inga problem att använda 2 basar till det steget. Har själv haft mono-steg!!!
ok... tackar så mycket!
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Förmodligen så är väl dina basar 4 Ohms enkelspoliga men ändå så tycker jag att det steget du köpt verkar lite snålt tilltaget om du ska få ordentligt tryck i två 12or. Känns som om rappheten i basen kan bli lidande och den istället känns lite trött och slö. Ett tvåkanals RF 6002 eller ett bryggat P4004 verkar på rak arm vara bättre alternativ om du nu är insnöad på just RF. Å andra sidan kan man heller inte vara säker på resultatet innan man provat. Förhoppningsvis så vet väl säljaren bäst vad som bör funka då han ska vara kunnig gällande sitt produktsortiment.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
| Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA | 206 GTi
- Fredrik Sjöberg
- Eric Josefsson
Gillar personligen inte karaktären på rockfords basar, inte dom jag hört iaf..
Men för dunka dunka så gör dom ett bra jobb om man nu gillar sånt..
Men för dunka dunka så gör dom ett bra jobb om man nu gillar sånt..
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
ok.. tackar för tipsen och så..
Jag får lita på att dom vet vad dom pratar om och att det inte ska vara några problem.. i värsta fall får jag väll se om jag kan byta steget eller får jag väll sälja det och köpa ett bättre senare OM det nu skulle vara så dåligt ljud att jag stör mig på det..
Köpte framsystem samt slutsteg till framsystemet precis... Ska installera det mesta i helgen hoppas jag..
Är ju inte billigt precis.. *tomt i pluskan*
Jag hatar techno så det blir nog inte så mycket sånt i min bil.. Då behöver jag väll heller inte så väldans rappa basar?
Tänker på t.ex. Hiphop/rnb/blues m.m. m.m.
Jag får lita på att dom vet vad dom pratar om och att det inte ska vara några problem.. i värsta fall får jag väll se om jag kan byta steget eller får jag väll sälja det och köpa ett bättre senare OM det nu skulle vara så dåligt ljud att jag stör mig på det..
Köpte framsystem samt slutsteg till framsystemet precis... Ska installera det mesta i helgen hoppas jag..
Är ju inte billigt precis.. *tomt i pluskan*
Jag hatar techno så det blir nog inte så mycket sånt i min bil.. Då behöver jag väll heller inte så väldans rappa basar?
Tänker på t.ex. Hiphop/rnb/blues m.m. m.m.
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
1x300W RMS 2ohm. Stabil i 2ohm.
Det pallar alltså 2ohm = 2basar parallellkoplpade på 4ohm vardera. Då får du 150W per bas, så visst funkar det. Själv så ska jag ha ett JL Audio monoblock på antingen 200W@2ohm eller det större på 400W@2ohm till att driva en 10" bas med dubbla 4ohm talspolar. Vet inte om jag ska hålla mig under 20 000 för att kunna tävla i rookie 20 000 nästa år eller om jag ska lägga mig på 23-24000 o få bättre steg. Men då hamnar jag i rookie 40 000 tyvärr.
Det pallar alltså 2ohm = 2basar parallellkoplpade på 4ohm vardera. Då får du 150W per bas, så visst funkar det. Själv så ska jag ha ett JL Audio monoblock på antingen 200W@2ohm eller det större på 400W@2ohm till att driva en 10" bas med dubbla 4ohm talspolar. Vet inte om jag ska hålla mig under 20 000 för att kunna tävla i rookie 20 000 nästa år eller om jag ska lägga mig på 23-24000 o få bättre steg. Men då hamnar jag i rookie 40 000 tyvärr.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Medlem no. 754
ok...
WoberT: du har väll oxå en ny 206:a ?
Läste lite trådar om strömmen och batteriet på nyare 206:or, vi som har sånna där "multi-grejer" eller vare heter
Hur sätter man fast strömmen? räcker det med en kabelsko under all plast eller måste man ha någon specialare? hur gjorde du? Köpte kabelskor i hopp om att det funkar på något vänster..
Läste lite trådar om strömmen och batteriet på nyare 206:or, vi som har sånna där "multi-grejer" eller vare heter
Hur sätter man fast strömmen? räcker det med en kabelsko under all plast eller måste man ha någon specialare? hur gjorde du? Köpte kabelskor i hopp om att det funkar på något vänster..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
ReD DeviL wrote:ok...
Jo min är från oktober -03 .. multiplex heter skiten vi har.
hur menar du, strömmen till stegen eller? bara o byta ut batteripolen till en ny fin o sätta i kablarna där, funkar hur bra som helst. Ska se om jag kan få upp några bilder sen.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Medlem no. 754
oki... jag e med nu..
pratar med Fnatte samtidigt på MSN, han förklarade hur ni gjorde
undrar om det var någon mer fråga jag hade angående ljudinstallation... ere säkert..
Framsystemet på en 206:a är väll 6,5?
Någon som vet om Punch 6,5:or får plats eller om jag måste bygga på eller nått?
EDIT: Djupet på högtalarna?
Undrar även om någon vet ett företag med hemsida som säljer Alcantra på metervara där jag kan kolla priser?
pratar med Fnatte samtidigt på MSN, han förklarade hur ni gjorde
undrar om det var någon mer fråga jag hade angående ljudinstallation... ere säkert..
Framsystemet på en 206:a är väll 6,5?
Någon som vet om Punch 6,5:or får plats eller om jag måste bygga på eller nått?
EDIT: Djupet på högtalarna?
Undrar även om någon vet ett företag med hemsida som säljer Alcantra på metervara där jag kan kolla priser?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
- Donny Sorenso
- Klubbmedlem

Re: slutstegs problem? *KRIS*
ReD DeviL wrote:Var och köpte slutsteg + basar och lite smått och gott igår..
P3001 är lite väl sniket tilltaget till lightning audio 12:orna. jag tyckte själv de var mer kräm i rockford förra serien, jag köpte P8002 (2400w/800rms) för att driva 4 tior, tycker nog du ska gå å lägga på lite pengar å byta upp det till ett större. Strömmen till steget och valet av steg är i princip det viktigaste du behöver tänka på om du bygger för tryck. Basarna är givetvis viktiga med med 2 st 12" är det tryck du söker, då behöver du antagligen mer kraft.
Men såklart, testa grejerna, låter det bra och du är nåjd så behåll det.
205-405-406
Är inte ute efter att spränga öronen av mig själv, finns ju ingen poäng med det
DB drag t.ex. är något som jag tycker är det absolut MENINGSLÖSASTE som existerar på denna planet..
Men som du säger, märker man att det inte blir bra så får jag väll ta det då och byta upp mig.. Jag tror det kommer räcka för mig och mina behov samt att jag tycker att dom på BRL borde (?) veta oxå när jag var där och frågade om olika steg..
Har inte riktigt råd eller lust att lägga 4000:- på ett slutsteg just nu..
DB drag t.ex. är något som jag tycker är det absolut MENINGSLÖSASTE som existerar på denna planet..
Men som du säger, märker man att det inte blir bra så får jag väll ta det då och byta upp mig.. Jag tror det kommer räcka för mig och mina behov samt att jag tycker att dom på BRL borde (?) veta oxå när jag var där och frågade om olika steg..
Har inte riktigt råd eller lust att lägga 4000:- på ett slutsteg just nu..
Last edited by ReD DeviL on Thu Sep 09, 2004 15:49, edited 1 time in total.
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
ReD DeviL wrote:Framsystemet på en 206:a är väll 6,5?
I dörrarna fram får du plats med 6,5" midbasar ja.
WheiZ wrote:ReD DeviL wrote:Framsystemet på en 206:a är väll 6,5?
I dörrarna fram får du plats med 6,5" midbasar ja.
Funkar detta då?
Monteringsdjup bas 66mm
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
- Andreas Bystedt
Jag snor lite av tråden. Jag har ett DLS reference 100..2 kanaligt. Kommer det bompa bompa nått i min 10 tummare jag ska köpa?
Kanske tom kan driva framsystem??
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
WoberT wrote:Men då hamnar jag i rookie 40 000 tyvärr.
Hörru WoberT vad sitter du på för information nu? Något du hört från pålitliga källor? Blir nyfiken må jag säga.
Dom på BRL gav mig en 25mm" strömkabel som jag skulle använda till båda slutstegen... Visst är det bättre med 33mm" men dom hade inga sånna inne och han sa att denna funkade oxå..
desto "grövre" desto bättre men detta funkade oxå.
Ska jag lämna tillbaka den och åka runt och hitta en 33 mm" kabel iallafall eller funkar det med en 25mm" ?
desto "grövre" desto bättre men detta funkade oxå.
Ska jag lämna tillbaka den och åka runt och hitta en 33 mm" kabel iallafall eller funkar det med en 25mm" ?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Bystedt wrote:Jag snor lite av tråden. Jag har ett DLS reference 100..2 kanaligt. Kommer det bompa bompa nått i min 10 tummare jag ska köpa?![]()
DLS Reference 100 ger väl 2x50 Watt i 4 Ohm och 220 Watt bryggat så visst ska det orka sparka ordentligt liv i en 10" bas. Sedan beror det på lite vad du tänkt dig för framsystem. 2-vägs, 3-vägs eller vanliga koaxialer? Skulle nog ändå råda till att skaffa ett separat steg till FS om du nu inte köper ett monosteg till basen och kör DLS-steget till FS.