Bystedt wrote:Jag snor lite av tråden. Jag har ett DLS reference 100..2 kanaligt. Kommer det bompa bompa nått i min 10 tummare jag ska köpa?
Kanske tom kan driva framsystem??
DLS Reference 100 ger väl 2x50 Watt i 4 Ohm och 220 Watt bryggat så visst ska det orka sparka ordentligt liv i en 10" bas. Sedan beror det på lite vad du tänkt dig för framsystem. 2-vägs, 3-vägs eller vanliga koaxialer? Skulle nog ändå råda till att skaffa ett separat steg till FS om du nu inte köper ett monosteg till basen och kör DLS-steget till FS.
Jag ska ha diskant plus 6,5 fram. Har ett 2-kanal modell sämre liggandes, men tänkte att det kanske räckte med ett steg. Får väl ta det kassa till fram. Dock sade dom(nardik.se) att jag inte ens behövde steg till framkittet (DLS slim pro)...
ReD DeviL wrote:Dom på BRL gav mig en 25mm" strömkabel som jag skulle använda till båda slutstegen... Visst är det bättre med 33mm" men dom hade inga sånna inne och han sa att denna funkade oxå.. desto "grövre" desto bättre men detta funkade oxå.
Ska jag lämna tillbaka den och åka runt och hitta en 33 mm" kabel iallafall eller funkar det med en 25mm" ?
Nog klarar du dig säkert med 25kvadrat men nog är 33 och uppåt att föredra. Beror lite på vad du har för ambitioner med ditt billjud fast man kan slå fast att det är bättre med för grov kabel än för tunn. Att ha kablar som inte orkar leverera fram nog med kräm kan vara relativt frustrerande. Det är även viktigt att tänka på är att du avsäkrar på ett korrekt sätt
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser |Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA|206 GTi
vipah wrote:M3/F1-speglar - Det är ju backspeglar, en nödvändig säkerhetspryl? Potatiskanoner - Låter ju skitkul! Grädde på sprayburk - Gör livet enklare...
ReD DeviL wrote:Dom på BRL gav mig en 25mm" strömkabel som jag skulle använda till båda slutstegen... Visst är det bättre med 33mm" men dom hade inga sånna inne och han sa att denna funkade oxå.. desto "grövre" desto bättre men detta funkade oxå.
Ska jag lämna tillbaka den och åka runt och hitta en 33 mm" kabel iallafall eller funkar det med en 25mm" ?
Nog klarar du dig säkert med 25kvadrat men nog är 33 och uppåt att föredra. Beror lite på vad du har för ambitioner med ditt billjud fast man kan slå fast att det är bättre med för grov kabel än för tunn. Att ha kablar som inte orkar leverera fram nog med kräm kan vara relativt frustrerande. Det är även viktigt att tänka på är att du avsäkrar på ett korrekt sätt
Jag hade tänkt själv att köra säkring vid batteriet som man ska.. sedan trodde jag att jag var tvungen att ha säkringar EFTER jag delat upp den tjocka kabeln till 2 mindre.. Men han på BRL sa att det definitivt inte behövdes utan stegets säkringar klarar resten..
Han var tvärsäker på det så jag "gav" upp eftersom han borde veta bättre.. trodde bara att det behövdes så..
Som jag har köpt det nu ser det ut såhär..
1 stycket 25mm" kabel går från batteriet till bakluckan där finns en delare som delar upp det till 2 stycken 16mm" den sista typ 30-50 cm innan steget.. Sedan har jag en 25mm" eller vare 16mm" som jord till bälteshållaren..
Det jag trodde jag behövde var
1 stycket 33mm" från batteriet.. delas upp till 2 stycken 25mm" vidare till steget med 2 säkringar mellan.. sedan en 25mm" till jorden
Last edited by ReD DeviL on Thu Sep 09, 2004 16:19, edited 1 time in total.
//Henrik "henke" Sundset Audi A4 Avant 2.0T Quattro Peugeot 206 GTi *SÅLD* BMW R1200 GS Adv. Locost Super 7
vipah wrote:M3/F1-speglar - Det är ju backspeglar, en nödvändig säkerhetspryl? Potatiskanoner - Låter ju skitkul! Grädde på sprayburk - Gör livet enklare...
Meningslöst?
Jag hade med Antivirus och brandväggar oxå på listan...
Bystedt wrote:Jag ska ha diskant plus 6,5 fram. Har ett 2-kanal modell sämre liggandes, men tänkte att det kanske räckte med ett steg. Får väl ta det kassa till fram. Dock sade dom(nardik.se) att jag inte ens behövde steg till framkittet (DLS slim pro)...
Nej det går säkert att köra med huvudenhetens inbyggda effekt. Men som du vet finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Allt handlar egentligen om vad du har för krav och vad du vill att din stereoanläggning ska kunna prestera.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser |Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA|206 GTi
ReD DeviL wrote: Jag hade tänkt själv att köra säkring vid batteriet som man ska.. sedan trodde jag att jag var tvungen att ha säkringar EFTER jag delat upp den tjocka kabeln till 2 mindre.. Men han på BRL sa att det definitivt inte behövdes utan stegets säkringar klarar resten.. Han var tvärsäker på det så jag "gav" upp eftersom han borde veta bättre.. trodde bara att det behövdes så..
Som jag har köpt det nu ser det ut såhär..
1 stycket 25mm" kabel går från batteriet till bakluckan där finns en delare som delar upp det till 2 stycken 16mm" den sista typ 30-50 cm innan steget.. Sedan har jag en 25mm" eller vare 16mm" som jord till bälteshållaren..
Det jag trodde jag behövde var 1 stycket 33mm" från batteriet.. delas upp till 2 stycken 25mm" vidare till steget med 2 säkringar mellan.. sedan en 25mm" till jorden
Säkring vid batteriet är korrekt men sedan så kör du väl två steg eller hur? Ett till basen samt ett till övriga systemet i och med att du säger att du delar strömkabeln. Givetvis ska det avsäkras bak vid stegen också och detta gör du genom att splitta pluskabeln i ett säkringsblock till två mindre.
Jag hade tänkt själv att köra säkring vid batteriet som man ska.. sedan trodde jag att jag var tvungen att ha säkringar EFTER jag delat upp den tjocka kabeln till 2 mindre.. Men han på BRL sa att det definitivt inte behövdes utan stegets säkringar klarar resten.. Han var tvärsäker på det så jag "gav" upp eftersom han borde veta bättre.. trodde bara att det behövdes så..
Vi borde starta en bilstereodel här, intresset verkar finnas =)
25mm2 är lika meningslöst som dB-drag till den uppsättningen du har, så 33 finns ännu mindre anledning att skaffa.
Du kommer klara dig mycket bra på 25mm2, räkna lite.. hur lång kabel har du, vad drar steget och räkna ohms lag.. för skojs skull så räkna tvärtom hur många ampere ditt steg skulle behöva för att utnyttja en 33mm2 kabel.
vipah wrote: Vi borde starta en bilstereodel här, intresset verkar finnas =)
25mm2 är lika meningslöst som dB-drag till den uppsättningen du har, så 33 finns ännu mindre anledning att skaffa.
Du kommer klara dig mycket bra på 25mm2, räkna lite.. hur lång kabel har du, vad drar steget och räkna ohms lag.. för skojs skull så räkna tvärtom hur många ampere ditt steg skulle behöva för att utnyttja en 33mm2 kabel.
Nu kommer du in på saker som är alldeles för svårt för mig... matte
//Henrik "henke" Sundset Audi A4 Avant 2.0T Quattro Peugeot 206 GTi *SÅLD* BMW R1200 GS Adv. Locost Super 7
ReD DeviL wrote:säkringsblock.. kanske var det jag fick med
hittar inte på deras hemsida men det är en klump som ser ut som guld.. man stoppar in den tjocka i ena änden och får ut 2 mindre i andra änden..
Nja det du fick med var antagligen ett vanligt powerblock som inte innehåller säkringar utan enbart används för att splitta plus eller minuskabel. Säkringsblocket skall innehålla två säkringar i ditt fall. BRL har rätt schyssta säkringsblock i silver från Rockford som bör passa bra till ditt steg. Ditt powerblock kan du splitta minuskabeln med om du nu har två steg.
ReD DeviL wrote:Varför sa dom på BRL att jag definitivt inte behövde fler säkringar? medan jag pushade på att jag borde väll ha det... skumt
aja, får väll åka tillbaka imorn med kvittot och delen och byta till en sån du menar..
Det där med minuskabel hände jag inte med på.. du menar att jag ska göra omvänt.. sätta ihop 2 minuskablar till 1 tjock?
Nog ska du avsäkra bak vid stegen alltid. Nja mitt resonemang angående minuskabeln bygger på att du har två steg. Om du dragit en minuskabel från din jordpunkt kan du sedan splitta den till två steg snyggt med ett powerblock. Inte göra en kabel av två.
ReD DeviL wrote:Varför sa dom på BRL att jag definitivt inte behövde fler säkringar? medan jag pushade på att jag borde väll ha det... skumt
aja, får väll åka tillbaka imorn med kvittot och delen och byta till en sån du menar..
Det där med minuskabel hände jag inte med på.. du menar att jag ska göra omvänt.. sätta ihop 2 minuskablar till 1 tjock?
Nog ska du avsäkra bak vid stegen alltid. Nja mitt resonemang angående minuskabeln bygger på att du har två steg. Om du dragit en minuskabel från din jordpunkt kan du sedan splitta den till två steg snyggt med ett powerblock. Inte göra en kabel av två.
hehe.. ok.. same shit different name
ok.. Ska åka tillbaka idag och byta ut den där powerblocket till en dubbelsäkring..
Kan man gå ner från en 25mm" till 2 stycken 8mm" ?
hittade inget på BRLs hemsida men MDS hade och då hade dom enbart 25mm" till 8 mm" inga 25mm" till 16mm" ?
Kanske inte spelar någon roll den lilla biten utan man kan ta bort några trådar så 16mm" kabeln passar?
eller hur funkar det?
ReD DeviL wrote:hehe.. ok.. same shit different name
ok.. Ska åka tillbaka idag och byta ut den där powerblocket till en dubbelsäkring..
Kan man gå ner från en 25mm" till 2 stycken 8mm" ?
hittade inget på BRLs hemsida men MDS hade och då hade dom enbart 25mm" till 8 mm" inga 25mm" till 16mm" ? Kanske inte spelar någon roll den lilla biten utan man kan ta bort några trådar så 16mm" kabeln passar?
eller hur funkar det?
BRL har säkringsblock men ofta finns de inte med på hemsidan. Det RF säkringsblocket jag tidigare nämde kan du splitta ca 30kvadrat strömkabel till två stycken mellan typ 10-16mm. Lycka till.