Dålig tomgång...:(
Dålig tomgång...:(
Har monterat ett konfilter (Lintec RedLine) på min 205 Gti. Kan säga att ljudet var enormt. Redan vid 3200rpm trodde man att det var en sexa under huven,mullrade trevligt:=). Allt fungerar som det ska, utan att tomgången är grymt låg och ibland så dör bilen. Jag ställde tomgången när bilen var varm och då går den fint, men när den är kall så är den okörbar. Om man istället ställer tomgången så att den går bra vid kallmotor, så ligger på 1500-1800 när den är varm. Det kan hända att den tar lite tjuvluft från en slang (kan det vara detta)... Vad göra?
eeeehum... vart ställde du tom gången nånstans?
dom två slangarna som går in i orginal luftrör, tatt bort dom helt eller?
Du ska inte behöva ställa tomgång på en 205a, sitter en tomgångsventil under termotsathuset. "IN" slangen går starax före spjället, (an av dom slangarna efter LMM). "UT" sitter i insuget.
Den justerar själv hur mycket luftmotron behöver på tomgång.
Du har väl ite vart och pillat på spjället hoppas jag. Det sitter en spjälljontakt på spjället, en svart platt liten plast grej,
Stäng av motron och lyssna noga på den. När du gasar bara det alldra alldra minsta, ska det komma ett jätte tyst litet "klick" ljud från den spjällkontakten.
Om du öppnar spjället helt, när du gasar, och sen när du släpper efter så ska "klick" ljudet komma precis när spjället är helt stängt.
I annat fall så fungerar inte tomgångsventilen som den ska eftersom när klicket hörs så sluts en microbrytare som ger signal till tomgångsventilen att börja verka....
Du ska inte behöva ställa tomgång på en 205a, sitter en tomgångsventil under termotsathuset. "IN" slangen går starax före spjället, (an av dom slangarna efter LMM). "UT" sitter i insuget.
Du har väl ite vart och pillat på spjället hoppas jag. Det sitter en spjälljontakt på spjället, en svart platt liten plast grej,
Stäng av motron och lyssna noga på den. När du gasar bara det alldra alldra minsta, ska det komma ett jätte tyst litet "klick" ljud från den spjällkontakten.
Om du öppnar spjället helt, när du gasar, och sen när du släpper efter så ska "klick" ljudet komma precis när spjället är helt stängt.
I annat fall så fungerar inte tomgångsventilen som den ska eftersom när klicket hörs så sluts en microbrytare som ger signal till tomgångsventilen att börja verka....
Leibel wrote:eeeehum... vart ställde du tom gången nånstans?
Det är ingen tomgångsventil, de är en "kallstartsventil", den ger motorn extra luft när den är kall (och därför ska tomgången ligger runt 1300-1500 när den är kall)
för ja antar att du syftar på denna??
http://www.the-avatar.net/PICT0194.JPG
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
ja precis den... trodde f*n de va den som styrde tomgången...
den brukar ju kallas för tomgångsventil.
Renad uppmätt luft tas fån slangen innan spjället och när bilen ska gå på tomgång så reglerar den ventilen luftflödet.
vart tar motorn luft ifrån då på tomgång när spjället är stängt?
btw... kallstart ventil har jag altid kallat dom extra spridarna som ger bränsle på gammla K och LH-jetronic bränsle system..
den brukar ju kallas för tomgångsventil.
Renad uppmätt luft tas fån slangen innan spjället och när bilen ska gå på tomgång så reglerar den ventilen luftflödet.
vart tar motorn luft ifrån då på tomgång när spjället är stängt?
btw... kallstart ventil har jag altid kallat dom extra spridarna som ger bränsle på gammla K och LH-jetronic bränsle system..
När spjället är helt stängt tar motorn luft genom ett litet hål som går förbi spjället. Det hålet går att justera med en skruv på spjällhuset och det är där du ställer tomgången mao
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus wrote:När spjället är helt stängt tar motorn luft genom ett litet hål som går förbi spjället. Det hålet går att justera med en skruv på spjällhuset och det är där du ställer tomgången mao
Jag har inte pillat på den som du hade på bild. Däremot skruvade jag på spjället så att tomgången blev 1000 vid varmmotor. Men nu är det så att den är lägre vid kallmotor. Kan det ha med tjuvluft att göra då? Eller kanske motorn inte var tillräckligt varm. Hade av batteriet ett tag också, kan det ha att göra med det? Finns det någon möjlighet att bli av med vevhusventilationen på en bra och korrekt sätt?
Det är inte så att slangarna till kallstartsventilen är böjda så att luften stoppas där då? Då får du dålig tomgång men blir bättre när den blir varm. Har varit med om detta fenomen själv och då var det det som var problemet
En av slangarna sitter ansluten mellan spjällhuset och LMM och går till kallstartsventilen. Den andra slangen går från kallstartsventilen till plenumkammaren.
Freddan wrote:Det är ingen tomgångsventil, de är en "kallstartsventil", den ger motorn extra luft när den är kall (och därför ska tomgången ligger runt 1300-1500 när den är kall)
för ja antar att du syftar på denna??
http://www.the-avatar.net/PICT0194.JPG
Det är ingen kallstartsventil, det är en tillsatsluftslid.
Den ger mer luft när motorn värms upp(tomgången höjs), sen stänger den när motorn blivit varm, en kallstarsventil är mycket riktigt den ventil på äldre insprutningssystem som ger mer bensin vid yttertemperaturer under en viss temperatur (t.ex 5°C).
Men på nyare insprutningssystem saknas båda sakerna(205 GTi efter -87 tror jag), samt att tomgången inte går att ställa eftersom tillsatsluftsliden är utbytt mot en tomgångsventil som genom motorstyrningen sköter tomgången.
Och man ska INTE justera gasspjället för att få högre tomgång, det ändrar grundinställningen på insprutningen, om tomgången går att ställa finns det en speciell skruv till det.
Claes B wrote:1. Det är ingen kallstartsventil, det är en tillsatsluftslid.
2. Den ger mer luft när motorn värms upp(tomgången höjs), sen stänger den när motorn blivit varm
3. Men på nyare insprutningssystem saknas båda sakerna(205 GTi efter -87 tror jag), samt att tomgången inte går att ställa eftersom tillsatsluftsliden är utbytt mot en tomgångsventil som genom motorstyrningen sköter tomgången.
4. Och man ska INTE justera gasspjället för att få högre tomgång, det ändrar grundinställningen på insprutningen, om tomgången går att ställa finns det en speciell skruv till det.
1. Kanske var därför ja skrev de inom "" ? Supplementary Air Device om man vill vara noga. Vet inget svenskt namn på den...
2. Exakt som ja sa då
3. Vet ja ingenting om, men jag har iaf en SAD på min -90:a...
4. Precis som föregående talare sagt så ställer man tomgången med en skuv som sitter på gasspjällshuset.
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
Claes skrev:
"3. Men på nyare insprutningssystem saknas båda sakerna(205 GTi efter -87 tror jag), samt att tomgången inte går att ställa eftersom tillsatsluftsliden är utbytt mot en tomgångsventil som genom motorstyrningen sköter tomgången."
FEL tillskotsluftsliden sitter på alla XU9JAZ motorer!
"3. Men på nyare insprutningssystem saknas båda sakerna(205 GTi efter -87 tror jag), samt att tomgången inte går att ställa eftersom tillsatsluftsliden är utbytt mot en tomgångsventil som genom motorstyrningen sköter tomgången."
FEL tillskotsluftsliden sitter på alla XU9JAZ motorer!
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
En annan grej är att man ändrar luftflöde/tryck när man sätter på sportluftfilter, aka Direct-air-kit, och därmed kan behöva justera CO-halten genom att ändra fjäderspänningen i LMM. Det fick jag göra efter 16v konvertering, eftersom tomgången var väldigt låg och ojämn.
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011