Kommer ihåg att när jag köpte min bil stod det något om 'sport chassi', tänkte inte på det och antog att det var något stanard på gti. Nu har jag sett sänkningssatser som det står "ej för sportchassi" på. Så vad är detta? Är inte 'sport chassi' standard på en 206 gti?
Är bara liet fundersam över vilken sänkningssats som passar..
Några tipps på satts, bra/billig? Hittat flera men det är ju svårt att veta vad som skiljer....
Och en annan fråga, hur mycket kan(eller bör) man sänka med 17', 205/40? De är ju lite större än orginal...Presis som mina vinterdäck...
Vad är 'Sport chassi"?!?
-
Jimmy Andersson
Vad är 'Sport chassi"?!?
Peugeot 206gti -01
Jag tror inte att det finns något särskillt Sportchassi till gti från fabrik. Iaf inte på svensksålda bilar vad jag hört. Om du köpte bilen begagnad så har killen förmodligen skrivit det för att det ska låta bra, eller så kanske han redan sänkt den lite? med 17" kan du utan tvekan sänka 50 mm om du känner för det...
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Chassi kan man väl säga är att allt som rör hjulupphängningen. Sportchassi innebär oftast lite hårdare fjädrar och lite lägre bil men jag tycker det även skulle innefatta alla stag, armar och bussningar, en sänkning innebär att bilen får stenhård fjädring, därmed inte sagt att den får bättre väghållning, passa dig det är ett populärt ord.. ungefär som "sportavgassystem" det är upp till dig att avgöra vid vilken grovlek sport går, samma med sportchassin tror ingen biltillverare kallas det sportchassie?
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=428
I love Peugeot.
I love Peugeot.
-
Jimmy Andersson
Kristian wrote:Jag tror inte att det finns något särskillt Sportchassi till gti från fabrik. Iaf inte på svensksålda bilar vad jag hört. Om du köpte bilen begagnad så har killen förmodligen skrivit det för att det ska låta bra, eller så kanske han redan sänkt den lite? med 17" kan du utan tvekan sänka 50 mm om du känner för det...
Jo, han skrev nog lite....tror det är sk sprtchassi på alla gti;er. Var och frågade lokala pug handlaren och ha sa att "det är ju ja nog lite kraftigare stag..."...Vilket inte säger så mycket.
Såg att det fanns en del gti kopior inne, dvs modeller lika gti;n med med liten motor och lite billigare prylar, på en del av dem stod det "sportchassi" på...fanns ingen gti inne just då.
Kanske det är lite förstärkt undertill bara på vissa modeller, typ gti mot de enklare modellerna....
Och killen som hade bilen innan hade inte stylat den, den var en andra bil som gubben hade o körde till jobbet med. Tror det har blivigt gansla väl behandlad...(tills jag köpte den då
gsandlund: Du har rätt, väghållningen kommer inte av att man sänker bilen, på lite ojämt underlag blir det nog sämre.
Därimot sänker man tyngdpunkten vilket get stabilitet främst i lite högre hastigheter. Men ska jag vara ärlig sänker jag den för att den just nu ser ut som en stads-jeep, kan inte fatta att de gör en gti modell så hög. Även med orginaldäck set det super fånigt ut.
Vidare kan jag konstatera att trotts höjden är den riktigt hård, får köra riiktigt sakta på kullerstenar om man inte ska behöva njurbälte och hörselskydd...inget skramlande, bara ljuuud! Ska det vara så?
Peugeot 206gti -01
Jimmy Andersson wrote:Jo, han skrev nog lite....tror det är sk sprtchassi på alla gti;er. Var och frågade lokala pug handlaren och ha sa att "det är ju ja nog lite kraftigare stag..."...Vilket inte säger så mycket.
Såg att det fanns en del gti kopior inne, dvs modeller lika gti;n med med liten motor och lite billigare prylar, på en del av dem stod det "sportchassi" på...fanns ingen gti inne just då.
aaah, fnatte-bilar
Min gti är fortfarande original ur chassiesynpunkt och ja, den är stötig och högljud på kullersten. Men det är inget jag kör på särskilt ofta så det bekommer mig inte.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
H&R fjädrar som sänker 55 mm =).. Kostar drygt 1500:- hos www.stotdamparexperten.se
206 GTI -03
Medlem nr. 974
Medlem nr. 974
-
Guest
Ken wrote:H&R fjädrar som sänker 55 mm =).. Kostar drygt 1500:- hos www.stotdamparexperten.se
Hmmm...På den sidan ser jag inga fjädrar, bara dämpare och man måste skicka förfrågan om man vill veta pris...