Stereo??

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Joakim Z

Stereo??

Post by Joakim Z »

Försökte koppla in stereon idag. men funkade inte. förra ägaren har klippt kablarna så man måste tvinna ihop dem eller ngt.. testade med röd från den nya stereon till den tjocka i bilen och samma med de svarta kablarna men fick ej ngn ström.. vad måste man göra för att det ska funka..

sitter 4 vita kablar, en svart och en tjock röd kabel som man kan koppla med..

Plus att det är ngn skum kabel som är kopplad till lyset i handsfacket, men det är ngt hemma bygge så den skiter jag i fattar inte varför den ska sättas dit men men.

Mvh/ Joakim Z
*** Peugeot 205 GTI ***

Sökes: Styling pm mig om ni har ngt.

SÄLJES: HAR EN UPPSJÖ AV RESERDELAR TILL 205 GTI 89.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

En stereo brukar ha två kablar för ström, en gul för konstant ström och en röd för radioläge i tändningslåset, eller tvärtom. Även om man inte har det kopplat så behöver det vara ström på båda.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Joakim Z

Post by Joakim Z »

Stefan Sager wrote:En stereo brukar ha två kablar för ström, en gul för konstant ström och en röd för radioläge i tändningslåset, eller tvärtom. Även om man inte har det kopplat så behöver det vara ström på båda.

men jag har ju bara 4 vita en svart och en röd vad ska jag göra då. kan jag koppla den gula från iso kabeln till den röda från bilen då eller?
*** Peugeot 205 GTI ***

maniac

Post by maniac »

kolla märke/modell på stereon.
googla efter den å du lär finna en installations/instruktionsbok på nätet.
kika noga vilka kablar som ska vara till vad.
mycket lätt att förstöra stereon annars.
Det Var Bättre Förr!
Joakim Z

Post by Joakim Z »

maniac wrote:kolla märke/modell på stereon.
googla efter den å du lär finna en installations/instruktionsbok på nätet.
kika noga vilka kablar som ska vara till vad.
mycket lätt att förstöra stereon annars.

det går väll inte att paja stereon om det finns säkring på den då går väll säkringen bara. eller? jo men vad ger det att fixa koppling schema står det vilka kablar jag ska kapa från iso och vilka jag ska smacka in i bilen?
*** Peugeot 205 GTI ***

leksak

Post by leksak »

oh gee... precis vart o köpt mig en stereo jag, inte haft tid o kolla hur de ser ut bakom den gamla, hoppas ja inte har samma otur :).. annars måste jag jue visa mina elektrikerkunskaper från skolan som ja inte har kvar... ;)
Mjeee..
Radeon

Re: Stereo??

Post by Radeon »

Joakim Z wrote:Försökte koppla in stereon idag. men funkade inte. förra ägaren har klippt kablarna så man måste tvinna ihop dem eller ngt.. testade med röd från den nya stereon till den tjocka i bilen och samma med de svarta kablarna men fick ej ngn ström.. vad måste man göra för att det ska funka..

sitter 4 vita kablar, en svart och en tjock röd kabel som man kan koppla med..

Plus att det är ngn skum kabel som är kopplad till lyset i handsfacket, men det är ngt hemma bygge så den skiter jag i fattar inte varför den ska sättas dit men men.

Mvh/ Joakim Z

svarta är säkert jord och den röda ström.. direkt ström kanske du får dra själv för jag skulle tippa på att dom 4 vita är högtalarkablar.
Körde förut 306 RC Edition.
Apollo

Post by Apollo »

Enklast mäter du med en teslampa när tändningen är avslagen och på.
Peugeot 308
leksak

Post by leksak »

en multimeter brukar jag dock tycka är enklast :D.. finns alltid nån som har du kan låna om du inte har nån själv... bara o ta första bästa 12 voltare :D.. den svarta kan du jue skruva fast vart faan som helst i bilen där de e jord..
Mjeee..
*Nicke*

Post by *Nicke* »

Gissar lite här... Den "skumma kabeln" från handskfacksbelysningen är antagligen "Tändningsplus". Den röda troligen konstant plus och den svarta jord. Övriga är högtalarkablar.

OBS! Kolla om det är så med en testlampa eller en multimeter.

Som Sager skriver måste det finnas ström på "tändningsplus" på stereon för att den ska gå igång. Om jag gissar vidare så gav din koppling stereon konstant plus, men eftersom tändningsplusen inte var kopplad så startade den aldrig.
Vill du inte ha tändningsstyrt så kan du koppa ihop den direkt med konstant plus (gul-röd på stereon till röd i bilen), men tidigare var det tydligen så att CD spelare drog stöm fast de var avstängda. Vet inte om det gäller än...

Lycka till

PS.
Stereon pajar troligen om du förväxlar jord och plus samt om du spelar på med kortslutna högtalarkablar. Det finns vad jag vet inga säkringar som skyddar mot sånt.
Kolla även att din "konstantplus" är säkrad! Om den kommer direkt från batteriet måste den ha en egen säkring, om den kommer från något annat håll måste det sitta en säkring innan stället där kabeln är inkopplad. Kabelbränder är inte kul!
HellGhost

Post by HellGhost »

lila å grön är till högtalare och röd och gulsom sagt ström,svart jord. det är dom som behövs.. kan va lite andra kablara beroende på vad du har för stereo (funktioner å så)
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074