Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jag byggde om mitt system i våras. Och det främre röret finns bara att köpa med monterad katt och nytt kostar det runt 10 12 tusen!!! Så jag tog och kapade av röret framför katten och köpte mig en sportkatt från raka rör för 2500kr 2.5 tum. Har sett att samma katt nu fins på katalysator teknink för 1800kr. Och de är godkända vid besiktning. Så då slipper du en massa bök med att byta avgas system två gånger om året.
Jag byggde 2.5 tum hela vägen med den minsta simons ovala 2.5 tums dämparen direk efter katten och den största 3 tums ljuddämparen som slutburk. Provade först med bara tre tumms dämparen men då blir det lite för hög ljutt. Röret från grenröret kann dock behöva lite masage för att man ska få platts med katt och dämpare. Men med lite svetsande så fick jag till det utan allt för stora bekymmer.
Hade du haft en turbo motor så kunde jag förstå att du vill ta bort katten men på en sug motor blir skilnaden inte lika markant. Så vore jag dig skulle jag satsa på sport katt.
Nu låter blien gott med öppet filter och flödes avgassystem.
Broström wrote: Nu låter blien gott med öppet filter och flödes avgassystem.
Du har inte fullflödes om du har Simonsdämpare..om du haft det skulle det låta överjävligt mycket. Har haft det på min i en vecka nämligen stod inte ut mera
Nu har jag fullflödes dämpare fram och en dämpare bak som är betydligt mera flödes än Simons..men fortfarande inte fullflödes.
Simonsdämpare är en blandning av kammardämpare och sk "fullflödes".
kör med kat på och köp sedan när du har $$$ ett bra extrtaktor, DET kommer du att vinna effekt på, skillnaden med friflödande avgas är knappt märkbar i jämförelse med "helsystem"
Niklas wrote:kör med kat på och köp sedan när du har $$$ ett bra extrtaktor, DET kommer du att vinna effekt på, skillnaden med friflödande avgas är knappt märkbar i jämförelse med "helsystem"
Och vem säljer...
+ att jag har extrtaktor orginal så skillnad lär ju inte blir så stor som på en bil utan extrtaktor....
är orginalet liklängdat tubulärt? 4-2-1 eller 4-1? jag är lite skeptisk till orginalrör då de är väldigt få av dem som är riktigt bra. Som allt annat ballt till peugeot får du leta i england, det är inte speciellt jobbigt att handla därifrån, dessutom inom eu så du slipper svensk moms och tull.
Broström wrote: Nu låter blien gott med öppet filter och flödes avgassystem.
Du har inte fullflödes om du har Simonsdämpare..om du haft det skulle det låta överjävligt mycket. Har haft det på min i en vecka nämligen stod inte ut mera
Nu har jag fullflödes dämpare fram och en dämpare bak som är betydligt mera flödes än Simons..men fortfarande inte fullflödes.
Simonsdämpare är en blandning av kammardämpare och sk "fullflödes".
Okej då! Den lilla dämparen på 2,5 tum som sitter direkt efter katten har en mikroskåpisk kammare på runt 3 till 4 cm. Men det är ju fortfarande flöde rakt igenom det är mestadels ljudvågorna som fångas upp där. Och vem har sagt att den går tyst Men tretums dämparen på slutet har ingen kammare ivarige fall.
Niklas wrote:är orginalet liklängdat tubulärt? 4-2-1 eller 4-1? jag är lite skeptisk till orginalrör då de är väldigt få av dem som är riktigt bra. Som allt annat ballt till peugeot får du leta i england, det är inte speciellt jobbigt att handla därifrån, dessutom inom eu så du slipper svensk moms och tull.
Att dömma av hur krokigt det är...så är det lika längdat....Och 4-1 ska det vara...