Hjälp fort!.... handbromsproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Visse

Hjälp fort!.... handbromsproblem

Post by Visse »

Har två gånger fått nedslag på handbromsen hos SBP
(och får därmed snart inte köra bilen längre)
Har nu bytt i princip allt som går att byta på bromsarna utan att få till det.

När jag drar i handbromsen så saktar bilen ner så sakteliga för att tll slut stanna. Ingen tvärnit alltså så handbromssladd går icke för sig.
Kan likna den vid "muskelbroms"....ju mer (hårdare) jag drar i spaken desto mer bromsar bilen dock inte speciellt mycket.
Spaken känns dessutom "svampig" utan distinkt motstånd, ungefär som bromspedalen brukar kännas om det finns luft i systemet.

Vad har jag då gjort (hittills)
- Samtliga (3st) handbromswirar är bytta.
- Båda oken bak är utbytta mot bra begagnade. Fanns inga problem med hävarmen till H-bromsen och den fjädrade tillbaks som den skulle.
- Både skivor o belägg är nya (runt om)
- Har luftat hela systemet.
- Färdbromsen fungerar strålande (total tvärnit om jag trycker på)

Så vad i hela h_ _te är det då som inte lirar....
TIPS...någon, innan jag blir :evil:
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Bil? 405;orna ska tydligen bakaoken vändas uppochner för att få ur all luft när man luftar tror jag..
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

men det har fortfarande inget med handbromsen att göra...hum...den e väl mekanisk......

bytt packningen inne i oket?
Visse

Post by Visse »

LillENOK wrote:Bil? 405;orna ska tydligen bakaoken vändas uppochner för att få ur all luft när man luftar tror jag..
Visst är det en 405:a.......Glömde det!

Tror inte att luft i systemet är boven eftersom färdbromsen funkar helt OK.

Allmän fråga:
Brukar ni andra med 405:or vända era ok upp och ner när ni luftar dem?
Visse

Post by Visse »

Joakim Enoksson wrote:men det har fortfarande inget med handbromsen att göra...hum...den e väl mekanisk......

Handbromsen är visserligen mekanisk med wire, men den påverkar bara den ena sidan av oket.
Vet inte hur det sen fungerar inne i oket, men det borde ju påverka hydrauliken på någe sätt.

Vet någon hur oken fungerar inuti?
Dvs. vad händer inne i oket när h-bromswiren påverkar hävarmen?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Visse wrote:
Joakim Enoksson wrote:men det har fortfarande inget med handbromsen att göra...hum...den e väl mekanisk......

Handbromsen är visserligen mekanisk med wire, men den påverkar bara den ena sidan av oket.
Vet inte hur det sen fungerar inne i oket, men det borde ju påverka hydrauliken på någe sätt.

Det är helt mekaniskt, men visst verkar det på båda sidor precis som fotbromsen. Om det är som jag tror med kolvar som du skruvar in så ska du bara skruva in precis så du får in klossen. När du sen monterat ihop så tryck allt vad du kan på fotbromsen INNAN du testar handbromsen. Troligtvis är det också så att du justerar upp handbromsen genom att hålla pedalen hårt nere och pumpa 10-20 ggr med handbromsen. Denna procedur brukar jag sitta utanför SBP och göra ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Visse

Post by Visse »

TheDagger wrote:
Visse wrote:

Det är helt mekaniskt, men visst verkar det på båda sidor precis som fotbromsen. Om det är som jag tror med kolvar som du skruvar in så ska du bara skruva in precis så du får in klossen. När du sen monterat ihop så tryck allt vad du kan på fotbromsen INNAN du testar handbromsen. Troligtvis är det också så att du justerar upp handbromsen genom att hålla pedalen hårt nere och pumpa 10-20 ggr med handbromsen. Denna procedur brukar jag sitta utanför SBP och göra ;)
Det sätt du beskriver låter som när man "spänner" handbromsen på bilar med trummor bak där h-bromsen är självjusterande.
Justeringen av h-bromsen på 405:an görs ju på bromsvågen under bilen.
Där justerar man väl tills dess att bromsen precis är på väg att ta.
Eller har jag fattat det hela fel ?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Visse wrote:
TheDagger wrote:
Visse wrote:

Det sätt du beskriver låter som när man "spänner" handbromsen på bilar med trummor bak där h-bromsen är självjusterande.
Justeringen av h-bromsen på 405:an görs ju på bromsvågen under bilen.
Där justerar man väl tills dess att bromsen precis är på väg att ta.
Eller har jag fattat det hela fel ?

Ja lite fel är du ute. Handbromsen ska aldrig behöves justeras med wiren på bilar med SKIVBROMS. Med trummor gör man däremot det på vissa.

Jag har tyvärr aldrig pillat på 405:ans bakbroms själv, men jag har sett oken och de ser EXAKT ut som oken som sitter fram på min BX. Och dessa fungerar som jag sa tidigare. Handbromsen är så att säga självjusterande men kan behöva lite hjälp på traven.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Visse

Post by Visse »

Att h-bromsen måste justeras under bilen på bromsvågen är nog nödvändigt eftersom de tre wirarna monteras ihop där :wink:
Vad jag menade var om det är den enda justeringen eller om det fanns flera möjligheter till finjustering
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ja självklart måste du justera så wiren ligger rätt om du bytt den. Men du ska inte spänna dem så att armen på oket börjar dra, den måste kunna gå hela vägen tillbaka.

Prova att göra som jag sa tidigare, rapportera sedan hur det gick.
Visse

Post by Visse »

TheDagger wrote:Ja självklart måste du justera så wiren ligger rätt om du bytt den. Men du ska inte spänna dem så att armen på oket börjar dra, den måste kunna gå hela vägen tillbaka.

Prova att göra som jag sa tidigare, rapportera sedan hur det gick.
OK!
Jag provar din metod i morgon och återkommer med rapport.
(kanske måste släppa lite på wiren då ifall jag justerat den för hårt från början)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

(kanske måste släppa lite på wiren då ifall jag justerat den för hårt från början)

Ja det bör du kolla, får inte armen full rörelsefrihet funkar aldrig automatjusteringen. Sen om det funkar så på just ditt ok kan jag inte svära på, men till 99% är det så.
Visse

Post by Visse »

Har nu provat å släppa på justeringen vid bromsvågen.
Släppte så mycket att wiren ut till hjulen möjliggjorde full tillbakagång för hävarmen.
Därefter gjorde jag enligt "Daggers" metod, dvs. håll bromspedalen nere och samtidigt pumpa ett antal gånger med handbromsen.
Resultat.....?
Det enda som har hänt är att handbromsen tar högre upp när jag drar åt den.....fortfarande lika "svampig" och fortfarande med lika svag bromsverkan.
Kommer troligen aldrig att godkännas av SBP.

Fler förslag någon...... :?:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det var ju tråkigt, men det var ju värt ett försök iaf. Det låter nästan som om oken är paj :(
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har du Haynes?
Visse

Post by Visse »

TheDagger wrote:Har du Haynes?
Yes!.....finns det tips där så kanske jag skall försöka leta reda på den :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ja det kan jag nog rekommendera :)
Visse

Post by Visse »

TheDagger wrote:Ja det kan jag nog rekommendera :)
En alldeles utmärkt rekommendation.....minst sagt !
Borde kanske läst före meckat.. :oops:

Hursomhelst så hade LillEnok rätt att oken skall luftas upp o ner.
OCH.....reglerventilen får ej glömmas, vilket jag givetvis gjorde.

Det finns dock en punkt i Haynes som jag inte riktigt hänger med i.
Det kanske ger sig när jag väl håller på men kollar om någon med bättre engelskakunskaper än mig vet vad som beskrivs.
Punkt 15 på sidan 9*14
Push the caliper piston fully into the caliper bore.
Retract the caliper piston by applying pressure, and turning it clockwise.
A special tools is available for this purpose, but a pair of circlip pliers or any similar tools can be used instead.
Take care not to damage the surface of the piston.
Turn the piston to position the notches in the piston on the centreline of the slot in the front of the caliper

Är kolven gängad?
Specialverktyg ??
och framför allt det sista stycket, Kan någon förklara det?
".....to..in..on..of..in..of..." :? .......Jösses!

En fråga till alla 405:ägare här på forumet.
Luftar ni era bakre ok enligt Haynes "körschema" eller kör ni någon enklare variant :?:
Broström

Post by Broström »

Kan bara svar för hur det ser ut på 306 gti och där måste man skruva in kolvarna bak. Så troligtvis gäller det samma din bil.

Kul med bromsar som krångalr :x

Lycka till.
Se upp för igelkottar!

306 GTi såklart!
Dave

Post by Dave »

Tryck o skruva samtidigt..använd spec verktyg med fördel, kan köpas på biltema..lättare än o dra med annat grejs. Det med luftning upponer har jag inte gjort iaf.
Kolven är gängad ja. (haft isär ok o kollat)

"Turn the piston to position the notches in the piston on the centreline of the slot in the front of the caliper "
Ska jag ge mig på översättning så blir det nåt i stil med: Nää..jag pallar inte..:P

Hursomhelst. Gamla ok kan sitta H-vete med kolven. Jag lessnade o köpte ett nytt istället då min vägrade gänga in sig..tror det va gängknas. O byter du bak på en 405 så byt f*n ut dom där satans torxskruvarna oxå. DOM har jag stort problem med nu på min nya 405:a..blir nog till o svetsa fast en mutter på dom o sen dra med ordentligt spärrskaft.

För övrigt luftar jag med ett luftningsverktyg man sätter på luftventilen på däcket o bromsvätskeburken..så den trycker med däcktrycket ner vätskan i systemet. Pump på pedalen..mm..e ju bara o låta det trycka ut en del vätska tills det kommer bara vätska o ingen luft. Bättre o låta det rinna ut lite för mycket vätska än att det inte blir ordentligt luftat.
Vit Mi16-91 med 17" Challenger och helskinn!
http://www.dreamstream.se
Post Reply