Småfel på 309:a, elhiss plus oljud

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lennart Mäkinen

Småfel på 309:a, elhiss plus oljud

Post by Lennart Mäkinen »

Jag köpte en 309 för nån vecka sen och har några små fel på den.
Mest irriterande är ett ljud som ibland låter som om motorn lossnat och ibland får jag för mig att det kanske är nåt i framvagnen som sitter löst. Finns det nåt som "brukar" lossna på dessa bilar?

Problem två är elhissen i förardörren. Den vänder precis innan rutan är fullt uppe så jag har en en-millimeters glipa högst upp om jag släpper vid exakt rätt tillfälle. Håller man knappen intryckt åker rutan 2 cm upp och ner. Sitter det nån klämskyddsbrytare där inne som har fått fnatt?

När man släpper gasen så släpper den helt med ett ryck först "nån sekund" efter att man tagit bort foten. Ska det vara så?
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Ang. dunkandet i framvagnen:

kolla över bussningarna till krängstag, länkarmar och kolla även motorfästena, kan mkt väl vara något av det men omöjligt att säga exakt vad
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Välkommen Mäkinen!

Fråga 1 besvarar jag med: Det SKA vara så. ;)

Alternativt svar: Det är krängarstaget! Alt 2: Slitage har medgivit en viss figång i dämparen, oftast inget problem vid vardagskörning. Alt 3: (rätta mig om jag har fel) högr nedre motorfäste. Men det SKA vara så! ;)

Fråga 2: Det SKA vara så!

Alternativt svar: Peugeot har systemerat klämskyddet på ett allt annat än ypperligt sätt. Andra kanske har bättre tips, men att smörja upp rubbet så mkt man kan är inget genomdåligt tips.

Fråga 3: Det SKA vara så!

Trots standardsvaret ska det naturligtvis inte vara så. Är det möjligen en väldigt tidig bil, kanske jag har svaret, men troligen inte.
EN 14497
Lennart Mäkinen

Tack för välkomnandet, Pär!

Klonkandet får jag nog lägga ner lite tid på att leta reda på. Det känns som om det är för mycket för att vara bra. Om nån har en skiss på hur framvagnen på en 89:a ser ut vore jag tacksam. Sånt kan alltid ge idéer.

Bilen tackade mig idag genom att låta högerdörren gå i baklås. Ska man räkna den som en eller tvådörrars nu?
Det känns som om låset "kuggar över" när man drar i knoppen och nyckeln hjälper inte heller. Jag som tyckte det inte gjorde nåt att centrallåset inte funkade.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Lennart Mäkinen wrote:
Bilen tackade mig idag genom att låta högerdörren gå i baklås. Ska man räkna den som en eller tvådörrars nu?
Det känns som om låset "kuggar över" när man drar i knoppen och nyckeln hjälper inte heller. Jag som tyckte det inte gjorde nåt att centrallåset inte funkade.

Brukar vara leden på själva handtaget som kärvar fast i "öppnings" läget (som att försöka låsa upp när nån håller i hantaget)
Bara att rycka dörrsidan (ja med dörren stängd) :wink: och trycka tbx armen, sen låsa upp som vanligt öppna, ta den handtaget och smörja upp.

/R
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Lennart Mäkinen

En kamrat ryckte i handtaget precis när jag låste upp.
Får riva i det och kolla...
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

välkommen. Hoppas det löser sej.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16