E85

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
nyberg

Post by nyberg »

Anonymous wrote:Oj oj oj så många problem/frågor. Jag har svaret kör på bensin har funkat i över 100 år.........................................

[OT]hade du levt för hundra år sen hade du antagligen förespråkat ångmaskiner[/OT]
Zyxx

Post by Zyxx »

Joakim Enoksson: Tanken med att köra på E85 måste ju vara att få bättre effekt i bilen... varför skulle man annars bry sig om att bygga om bilen och sedan ha problem med att finna ställen att tanka på.
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

Zyxx wrote:Joakim Enoksson: Tanken med att köra på E85 måste ju vara att få bättre effekt i bilen... varför skulle man annars bry sig om att bygga om bilen och sedan ha problem med att finna ställen att tanka på.

miljötänkande? :roll:

min bil drar lika mkt på e85 som bensin, alltså blir det billigare att köra på e85 oxå :lol:
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Zyxx wrote:Joakim Enoksson: Tanken med att köra på E85 måste ju vara att få bättre effekt i bilen... varför skulle man annars bry sig om att bygga om bilen och sedan ha problem med att finna ställen att tanka på.

Nej, så behöver det inte vara :!:

Att få ut exakt samma effekt med miljövänligt drivmedel är en dröm för vissa.

För mej själv så tycker jag det är spännande och testa ett annat drivmedel bara. Att det kostar 7.80 just nu är lockande oxå, trots att ev bränsleförbrukning går upp.

Om fler etanolbilar kommer ut på marknaden och fler som vill ha e85 bränsle så kommer det garanterat bensinbolagen hänga på och sätta upp mer pumpar! Finns nånnstanns runt 120st i sverige just nu....

För läs hela tråden igen så kanske du är med på alla noter. :wink:
Zyxx

Post by Zyxx »

Joakim Enoksson wrote:För läs hela tråden igen så kanske du är med på alla noter. :wink:

Det har jag.. men blev så trött på alla sagor om miljö hela tiden o i slutet skummade jag bara igenom : )

Men att det är bra mycket billigare o köra på E85 gör absolut inget.. provade på min 205a och funkar utan problem ( 50/50 ) hostade till lite på morgonen vid start men då är det utan mek på bilen för att köra på det..

Men så har man ca 3 mil för att tanka så det kommer inte att funka för mig

Men visst ska vi göra allt för miljön visst ska vi det.. :wink:
Loffas

Post by Loffas »

om du ska göra nåt för miljön så sälj bilen

sen har vad jag vet enok en blå peugeot utan katt, så dubbelmoral!!! mongo
Zyxx

Post by Zyxx »

Loffas wrote:blå peugeot utan katt

aj opps hoppla... sten i glashus : )
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Loffas wrote:så dubbelmoral!!! mongo

f*n sur.....
:D
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Zyxx wrote:
Joakim Enoksson wrote:För läs hela tråden igen så kanske du är med på alla noter. :wink:

Det har jag.. men blev så trött på alla sagor om miljö hela tiden o i slutet skummade jag bara igenom : )

Men att det är bra mycket billigare o köra på E85 gör absolut inget.. provade på min 205a och funkar utan problem ( 50/50 ) hostade till lite på morgonen vid start men då är det utan mek på bilen för att köra på det..

Men så har man ca 3 mil för att tanka så det kommer inte att funka för mig

Men visst ska vi göra allt för miljön visst ska vi det.. :wink:

Åfan, kör du Jaz på 50/ 50

SKojj!!!!

Men som sagt, starterna kall motor kan vara knepiga....köp en regulator och ställ upp trycket! :D
I värsta fall är det startgas som gäller. (motorvärmare skal oxå mildre de svåra starterna.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Loffas wrote:om du ska göra nåt för miljön så sälj bilen

sen har vad jag vet enok en blå peugeot utan katt, så dubbelmoral!!! mongo

Varför tror du jag säljer bilen för!? 8) :lol: :wink:

Nerå, blir den kvar så skall den oxå konverteras!
Fööööölåt för min icke katalyzerade bil. :evil: :wink:
Zyxx

Post by Zyxx »

Finns massor med mojenger för miljön till våra bilar.

Länk ----> FuelBuster

Men funkar mest troligt inte till någon reda :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Följer den här tråden med intresse, jag skrev ju nåt liknande för nåt år sen men sen blev det inte så mycket av mitt etanolbruk(förutom det invärtes bruket då..*s*), ingen som upplevt några problem med att gummislangar och plast inte tål det?
Sprit är ju lite aggresivare mot de sakerna vilket borde kunna ställa till med problem på längre sikt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

har bara kört ~300 mil än i volvon, men den motorn är kanske fel att testa på då den tål i princip allt :lol: bättre att köra på nån känsligare motor för att se om det är nåt som tar skada :?

Mi16 är väl oxå rätt stabil motor men det kommer bli riktigt spännande att testa med större spridare och en ordentligt mappad motor för e85 o sådär... då kanske man får bukt med både problem som tomgång som jag har nu, bränsleförbrukning (borde väl dra 1l/mil eller så kanske) o lite sånt... får se i vår helt enkelt 8)
Medlem #728.
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Njae, motorn ska väl inte vara några problem med, tänkte snarare på bränsleslangar och andra detaljer i systemet som är ickemetalliska.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Sådär, installerade igår en bränsletrycksregulator som skall kunna pressa upp drivmedlet i railen till 6bar som max, nu skall jag snart testa med att slå i 80-90% E85, och justera in bilen...

:D

Motorvärmare är oxå installerat så förhoppningsvis så skall den klara kallstarter bra, utifall så har en flaska startgas inhandlats! :wink:
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

om man t.ex turbokonverterar en bil... (valfritt men bara som exempel en mi16-motor *host*) o sen ska köra den på etanol... så kan man få ur mer effekt med mindre laddtryck? borde detta inte göra att temperaturen sjunker jämfört med en bensinmotor som behöver högre laddtryck också? plus att det borde sänka temperaturen pga mer bränsle som är kallare?

eller har jag tänkt helt åt skogen nu?
Medlem #728.
205 Mi16 Areli
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Har problem med att installera en justerbar ränsletryckregulator.
SVetsade om railen med fick olika anslutningar 10 mot 8mm (rail - btr) så det funkade ej, läckte soppa.
Surt!

Går det att ansluta en extra regulator efter originalet?

Original skal hålla 3bar, men om jag sätter på en till så borde det ju vara den som pressar upp bränslet "mest" som bestämmer...
alltså om jag skruvar upp den reglerbara till 4.5bar så borde den bestämma..?

så funkar det att sätta som i serie?
Nyberg på jobbet

Post by Nyberg på jobbet »

Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Nyberg på jobbet wrote:kolla denna :arrow: http://www.misab.se/384montanvisn.htm

ja, gav mej ingenting!

Vet du hur regulatorn eiriganl sitte rpå 205:an? Den är ipressad av 2 bult och håller tätt med en tätnig.

Alltså, jag svetsade om railen så jag fick en röranslutning, men på railen blev det 10mm och på btr så hade jag 7-8mm...
nyberg

Post by nyberg »

Går det att ansluta en extra regulator efter originalet?

med den sidan menade jag att det går att seriekoppla.

3/4 Från bränslepumpen eller returledningen från original bränsletrycksregulator på den ena anslutningen, samt mätinstrument eller plugg på den andra.

Jag kommer montera som så, att jag svarvar till en "tapp" som ser lika dan ut som original, med oring och plastbricka. Fast jag gör den längre och gängar gasgänga på den. gängar fast den i btr:en och monterar med samma princip som original.

Om det krånglar för dej så sätt btr:en nån annanstans å dra med slang till railen?
Post Reply