MDS

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Pichå

Billjud

Post by Pichå »

Jag kör med MDS fram system låter grymt, kan bli bättre men jag själv valde att köpa ett bar billigare högtalare av MDS urval. Kör med en Diplomat förstärkare för frmasystemet och en Sony förstärkare för min baslåda i skyffen som är 12" JBL hemmabygg. Detta låter f*n så mycket bätttre än något frabriksbygge man ffår i nån nybilsköp. Men det kan ju alltid bli bättre. Jag har DLS märke i alla mina sladdar när det gäller bilstereon, så jag har en blandning av lite av varje. Gäller ju att ta det bästa av dom olika o koka ihop en bra gryta. Kör annars alltid med Clarion bilstereo--dom e konsista enkla och kna stå för det dom är. Det eända märke som skulle kunna jämföras med Clarion är väl Alpine annars...
Mašo Racing
Medlemsnr: 1474
PEUGEOT 205 GTI -92 --> GTI16
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
http://www.garaget.org/Maso" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcus

Post by Marcus »

Jag har en mds 10:a för runt 1000-lappen i min bil och är nu hyfsat nöjd med den. Jag började med att köra med ett alldeles för klent steg till den och då lät den skit ingen snärt i den alls. Bytte senare upp mig till ett lite värre steg och det vart mycke bättre även fast jag tycker den spelar alldeles för "grötigt" alla bastoner flyter ihop på nåt sätt. Detta fick jag bort genom att sätta dit ett högpassfilter på basteget som tog bort fekvenser under 30hz. Självklart sitter det ett lågpassfilter på också

Men det blir ändå ingen mds för mig nästa gång. det dom verkar satsa på är att få ut så mycket tryck som möjligt ur grejerna och satsar mindre på finljud. För mig blir det nog nån dls-bas eller nån Soundstream i SPL-serien
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Jag blev så irriterad på alla som kritiserar MDS utan något riktigt belägg för det (inte bara här utan även allmänt), så nu har jag rotat igenom alla min gamla nummer av Bilstereotidningen... :)

Jag säger inte att MDS är bäst - absolut inte. Men däremot anser jag att de får oförtjänt mycket skit och påhopp (sen tycker jag synd om alla som drabbats av brända steg).

Litet tips om läsning således, och sammanfattningar av omdömen:
# Nr 6 -96: test av slutsteg, MDS A600 (1800 kr) "inga audiofilambitioner, utan rock'n'roll-ös för hela slanten"
# Nr 8 -96: 18"-21"(!) basar. "MDS presterar helt klart mest bas per krona, förutom att den ger flest tum per krona" (MDS 21" á 3600kr)
# Nr 1-97: kompletta installationer i bilar, varav MDS ett av dem (Clarion CD, fram MDS A5 á 820 kr, bas 1050 á 675 kr, slutsteg Audiophile2 á 1800kr +kablar). Kommentar om MDS "Jag är mycket imponerad över MDS-paketets renhet och snärtighet för 7500 kr!"
# Nr 3-97: slutstegstest, bla MDS MT-200CM "...kraftfullt men småtråkigt"
# Nr 8-97: test av MDS Excelsior 50.2 samt Imperious 100.2
"...MDS-stegen ger långt mer än det dubbla mot vad som anges i papprena; 50-wattaren ger hela 135 watt och 100-wattaren 230 watt. Tala om att MDS mörkar!"
# Nr 1-98: test av bl.a. slutsteg MT-100CM (får 4,5 av 5 i helhetsintryck)
# Nr 2-98: test av 5"-system, däribland MDS EX-H500C (3.000 kr) "Det är bara att gratulera MDS till ett mycket fint system som i alla lägen sätter musiken i första rummet." MDS blev delad testvinnare (8 testade system)
# Nr 4-98: reportage om MDS's Porsche 928. (4 st 1060 basar, slutsteg IMP 360, 3-vägskit A641C fram)
"En lyssningsstund som inte bara bjöd på kvantitet utan även kvalitet"
# Nr 4 -99: reportage ljudbygge. MDS 4004 slutsteg använt - "En modell som Peter säger sig ha god erfarenhet av sedan tidigare tävlingsverksamhet"
# Nr 1-00: Test av billiga slutsteg, däribland MDS Audiophile HC-200 (1600kr) "MDS har massor av kraft i sin bas.""Den specialla karaktären gör MDS till ett steg man bör provlyssna."

Sen vill jag även påpeka att Per "Backe" Backlund alltid varit i nära samarbete med MDS, och bland annat gör filter till de lite dyrare systemen (se t.ex. reportage om "Backe" i nr 4-97).

Läser man det ovanstående så anser åtminstone jag att MDS inte är någon bluff! Notera t.ex. nummer 8 -97, där stegen ger mer än dubbla specade effekten. Och vad gäller deras dyra framsystem - se t.ex. nr 2 -98 där MDS 5"-system á 3.000 kr blev testvinnare!

Sen är det givetvis upp till var och en att bedöma om man anser att MDS "suger pung" som någon uttryckte det. Men helt fel kan ju inte produkterna vara - och inte helt fel prissatta som någon också ansåg. Men sen kanske inte MDS spelar just det ljud man själv letar efter!

Vid genomgången av mina tidningar påmindes jag dock av att DLS alltid kommer bra i alla tester, både vad gäller högtalare som slutsteg. Så det kanske är ett mer prisvärt val!

Hoppas åtminstone någon har något ut av min nattliga sysselsättning... :)

Mvh Stefan
nevyn

Post by nevyn »

Schysst Stefan!! ;)
Tommy405GTX

Post by Tommy405GTX »

hey.

i min 405 har jeg:
1stk 12"sub mds 2år gammel
frontsystem mds Dynamic limited dlc-6 (6.5")
amp: mds classic amp-4.1 power.

forsterker og frontsystemet er 02 serie, sub er eldre...

er ganske fornøyd med lydkvaliteten i dette systemet, men mangler litt midd bass så 6x9" xxl carisma kommer senere med egen amp. velger da en kraftig to kanaler fra mds fanatic f2300, men kobler den på suben og 6x9" på 4-kanaleren...

en normal audiofil person vil være fornøyd med lyd og veldig lav pris...

ps: hadde en amp før..tidligere moddel av amp-4.1 som døde....
Guest

Post by Guest »

Tommy405GTX>> Vill istället råda dig att byta ut förstärkaren mot ett kraftigt 5-kanalssteg. Då slipper du ha högtalare bakom dig vilket inte ger en bra ljudbild. Du har ju ett framsystem som ska klara midbasen så det fattas nog bara lite "power".

Det blir inte bättre ljud bara för att man köper in fler högtalare och fler förstärkare i den klass du har nu....

Bra märken som jag har provat genom åren är: DLS, Genesis, Kicker, Rockford Fosgate, MTX och Soundstream.

Fn har jag ett DLS U36 framsystem, 2 st Soundstream SPL10, Soundstream Reference 705s som matas med ett separat Optima red och en Brax 0,5F konding. Detta ger ett rent och kraftfullt ljud som inte backar för lite volym. Har provat flera olika andra alternativ men inte hittat något som låter bättre.
Freddan

Post by Freddan »

Kör bara med MDS prylar i min bil (förutom Kenwood huvudenhet).
Har haft vissa grejer sen 2001 (effektförstärkare, bas och baksystem) å allt har hållt bra å låter mkt bra! Som sagt kanske inga audiofil grejer men för oss dödliga räcker de utmärkt!
Körde ett tag med DLS delningsfilter men de gick sönder efter nån veckas hård spelning...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Garvis406 wrote:Nöjd med mina grejor från MDS med tanke på priset. Men det går säkert att få bättre ljud med andra märken, men då kostar det därefter. Är ingen audiofil, vill bara ordentligt med musik i bilen, och då duger MDS fullt tillräckligt. Tror dock inte att man kommer så långt i tävlingssammanhang med MDS grejor.

Kan intyga att det låter bra, och mycket :shock:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
magnus2000

Re: mds

Post by magnus2000 »

Marcus_mi16 wrote:
Slutsats: MDS har ganska billiga saker som är bra så länge dom håller.
Jag tycker dom har dålig service.
Jag har ändast hört dåliga saker om deras steg. jag är nöjd med mina högtalare som är ifrån MDS

Man får vad man betalar för.
TomasG

Post by TomasG »

Prylgalen wrote:MDS suger pung!!!!

Säger han som jobbar på BRL.. ;-)

Let me guess.. det här får du betalt för att säga va?? ;-)
Andreassvensson

Post by Andreassvensson »

-Personligen så anser jag att det kan vara vettigt att använda MDS när man är "grön" på biljud. Det är lite pengar det handlar om och då gör det inte så mkt om det inte blir 100%. Men efter ett tag, när man har lärt sig lite mer, så kan det vara dax att byta upp sig till lite värre grejer. Själv började jag med MDS till min 205. Men när jag nu köpte en 306 så köpte jag JVC istället. När jag jämför MDS med JVC så märker jag att man kan få lika bra tryck i grejerna med MDS som JVC, dock så går inte kvaliteten på ljudet att jämföra. Mkt mkt renare och mer distinkt bas.... (sen finns det ju värre grejer än JVC.)
nevyn

Post by nevyn »

jag köpte mds steg och bas till slut.. har inte hunnit ställa in allt bara. låter schysst tillsammans med infinity fram och en pioneer cd...
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Spelade lite för en kompis.. var ett tag sedan nu men iaf..

Dls magnesium 6,5" kit fram o dubbla MDS audiophile 12:or...

Men det ville inte riiiktigt ge det klippet som jag brukade ha när jag drog på lite..

Funderade som fasen vad som var fel... för visst var det något som saknades?

Upptäckte senare att jorden till steget som drev basarna hade lossnat från jordpunkten :shock:

Nåja dom ska ha cred för att spela 20hz utan problem iaf
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Mogge

Re: MDS

Post by Mogge »

MDS är rena rama skiten. Inte ett piss har hållt som jag köpt av detta företag. Söker du kvalle, handla inte på MDS. :twisted:
Lutte

Re: MDS

Post by Lutte »

Mogge wrote:MDS är rena rama skiten. Inte ett piss har hållt som jag köpt av detta företag. Söker du kvalle, handla inte på MDS. :twisted:

du kan ju utveckla dig lite mer!

själv körde jag med mds dynamic 6,5" i dörrarna och i hatthyllan och det lät ruggigt bra men dom var ju dock så underdrivna så att man kunde inte krämma på så jävla högt
elaola
Mazter

Post by Mazter »

Har alltid handlat mds grejor. Ha gammla mds monster basar å dom är inget å klaga på.Ja spelar dag å natt runt typ 140-145 db å inget mds steg eller bas ha någonsin bränts eller når så ja tycker mds är skit bra å kommer inte lämna dom grejorna... Mazter
Mutz

Post by Mutz »

Mazter wrote:Har alltid handlat mds grejor. Ha gammla mds monster basar å dom är inget å klaga på.Ja spelar dag å natt runt typ 140-145 db å inget mds steg eller bas ha någonsin bränts eller når så ja tycker mds är skit bra å kommer inte lämna dom grejorna... Mazter

Det är så jag upplever mds, dom är bra på att spela högt och inte välljud. Sen kan man ju inte göra annat en att säga att dom har rätt behagliga priser på sina prylar men jag får känsla av att man får lite vad man betalar för.
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!

Tävlar i sasca R20.000
PhaseOne

Post by PhaseOne »

gå upp i klasserna till Dynamic så har du fanimej ljud...
har själv Dynamic rakt igenom. tävlingsklass!!!!
--PHASE ONE--
Hette T4R här förr.

låg pugg
WheiZ

Post by WheiZ »

Peggoman wrote:gå upp i klasserna till Dynamic så har du fanimej ljud...

Kan du utveckla "tävlingsklass"?
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
| Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA | 206 GTi
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Peggoman wrote:gå upp i klasserna till Dynamic så har du fanimej ljud...

Varje tävling måste ju ha en förlorare... :wink:
Post Reply