Olje tryck på 205 gti
Olje tryck på 205 gti
Ni som rattar en 205a gti 1.9. vilket olje tryck har ni (enligt mätaren i bilen) när bilen är:
1. kall på tomgång
2. varm på tomgång
3. varm när man kör helt lungt runt 2-3000 varv
sammt vilken årsmodell samt hur många mil den gått
mina värden är:
1. 6 bar
2. 4 - 4,5 bar
3. 6 bar
1990, 11 500 mil
1. kall på tomgång
2. varm på tomgång
3. varm när man kör helt lungt runt 2-3000 varv
sammt vilken årsmodell samt hur många mil den gått
mina värden är:
1. 6 bar
2. 4 - 4,5 bar
3. 6 bar
1990, 11 500 mil
-
Tobias Lindell
Kan oljetrycket påverkas av att o-ringen till oljepåfyllningslocket är lite otät på en XU9JAZ?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Oljetryck
Min gti är en '90 som gått 20000mil och har ett olje som bra variera när ja trycker ner kopploingen annars så ligger den rätt jämt. har inte tänkt på det så mycket men det står i peugeot boken att trycket ska ligga runt 4:an. min ligger precis under fyran när bilen e kall och lite över lr för det mesta på 4 när motorn är varm. men så fort jag trycker ner kopplingen för att växla så släpps trycket ner till 2-3 det beror på. som sagt så allt jag följer är peugeot bokens lag vilket är att trycket ska ligga runt 4:an då är det bra olje tryck nu om det skuttar lite upp och ner berode på varvtal låter inte friskt, ja skulle börja undra om det var min bil.
Att oljetrycket varierar mellan varvtal är inte så konstigt då oljepumpen drivs av en kedja som sitter runt vevaxeln. Högre varv=högre tryck
Sen är det också skiljnad på viskositet på varm och kall olja (sen finns det ju olika viskositeter på oljor också). Bilen/oljan är kall = högre viskositet hos oljan = högre tryck.
Sen är det också skiljnad på viskositet på varm och kall olja (sen finns det ju olika viskositeter på oljor också). Bilen/oljan är kall = högre viskositet hos oljan = högre tryck.
Nu med multitronic...
.
.