Hjälp omgående tack!!!
-
Hasse
Hjälp omgående tack!!!
Hej.
Har i veckan köpt en 206 Gti- 01 av en privatperson på blocket.
1 timme efter köpet slutar min nyvunna kärlek att fungera.
Jag har då kört bilen ca 5km och sedan låtit den stå på tomgång i ca. 10min. Bilen dör av oförklarliga skäl, som om någon vridit av tändningen.
Därefter måste jag vänta i ca. 2 timmar innan bilen går att starta igen (startmotorn går runt)
Jag tar då en ny tur med bilen och hinner kanske köra i 15min innan den dör igen. Bilen går dock att starta efter att den fått vila i 10min.
Nästa dag hinner jag köra i ca 30min innan den dör på tomgång.
Bilen går INTE dåligt eller ojämnt och visar heller inget ovanligt på instrumenten.
Har någon varit med om något liknande. Vad kan vara fel ????
Hälsningar från en nybliven peugeotägare som tappat sugen. :cry:
Har i veckan köpt en 206 Gti- 01 av en privatperson på blocket.
1 timme efter köpet slutar min nyvunna kärlek att fungera.
Jag har då kört bilen ca 5km och sedan låtit den stå på tomgång i ca. 10min. Bilen dör av oförklarliga skäl, som om någon vridit av tändningen.
Därefter måste jag vänta i ca. 2 timmar innan bilen går att starta igen (startmotorn går runt)
Jag tar då en ny tur med bilen och hinner kanske köra i 15min innan den dör igen. Bilen går dock att starta efter att den fått vila i 10min.
Nästa dag hinner jag köra i ca 30min innan den dör på tomgång.
Bilen går INTE dåligt eller ojämnt och visar heller inget ovanligt på instrumenten.
Har någon varit med om något liknande. Vad kan vara fel ????
Hälsningar från en nybliven peugeotägare som tappat sugen. :cry:
Inte funderat på att häva köpet? Eller var det möjligen så att du visste om detta problem när bilen inhandlades? Nu kan det vara ett enkelt åtgärdat fel men om så inte är fallet så bör den tidigare ägaren ha vetat om att bilen inte var helt 100 och har därmed skyldighet att meddela dig detta. Lagen som köp mellan privatpersoner har skärpts nyligen så det bör inte finnas några hinder för dig om du vill häva köpet.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
| Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA | 206 GTi
-
Hasse
Tack för snabba svar!
Jag har också haft funderingar på tändspolen och det är väl troligtvis problemet.
Den skall in på felsökning imorgon, det får väl avgöra om de nu hittar något.
Visst har jag tänkt på att jaga säljaren med kofoten i hand, men vad har jag för rättigheter nu i efterhand?
Kan man verkligen bevisa att felet fanns redan när han hade den ?
Är det konsumentköplagen som reglerar sådannt ?
Jag har ringt upp de puggeverkstäder som han har servat den hos, men den har aldrig varit inlämnad för något fel.
Jag har också haft funderingar på tändspolen och det är väl troligtvis problemet.
Den skall in på felsökning imorgon, det får väl avgöra om de nu hittar något.
Visst har jag tänkt på att jaga säljaren med kofoten i hand, men vad har jag för rättigheter nu i efterhand?
Jag har ringt upp de puggeverkstäder som han har servat den hos, men den har aldrig varit inlämnad för något fel.
-
Hasse
Hasse wrote:Visst har jag tänkt på att jaga säljaren med kofoten i hand, men vad har jag för rättigheter nu i efterhand?
Ta kontakt med Konsumentverket så hjälper dom dig. Som lagen har omarbetats så ställs det numera mycket högre krav på en säljare av en vara. Snarare upp till honom att bevisa att felet uppstod efter att han sålt bilen. Att köra med att något såldes "i befintligt skick" fungerar inte längre. Ett fel som du beskriver har troligen inte uppstått när du åkte från köpet utan fanns där redan. Jag ser egentligen inget hinder i att du ska kunna häva köpet.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
Om man läser lite på Konsumentverkets sida så förstår man att det är inte så "bara" att häva ett privatköp, som jag tolkar det så måste man bevisa att säljaren visste om felet och underlät att berätta om det.
Det innebär ju att det först måste konstateras vad för fel det är, om det fanns vid köpet och att säljaren visste om det.
Det innebär ju att det först måste konstateras vad för fel det är, om det fanns vid köpet och att säljaren visste om det.
-
Hasse
Dommen
Lämnade in den på felsökning och fick dommen att tändstift och tändbrytare måste bytas. En reparation som ligger i 3000kroners klassen.
Måste säga att jag känner mig något splittrad över resultatet. Om denna reparation skulle få bilen hel igen är väl allt OK, men det lät på mecken som det också kunde vara fler saker som var orsak till problemet eller rättare sagt att felet kan ha orsakat fler problem när bilen körts "trasig".
Upphovet till problemet trors ligga i dålig service i form av fel typ av tändstift. Men det skall jag låta vara osagt förrens jobbet är gjort.
Återkommer med resultatet efter reparationen.
Länge leve ärliga säljare!
Måste säga att jag känner mig något splittrad över resultatet. Om denna reparation skulle få bilen hel igen är väl allt OK, men det lät på mecken som det också kunde vara fler saker som var orsak till problemet eller rättare sagt att felet kan ha orsakat fler problem när bilen körts "trasig".
Upphovet till problemet trors ligga i dålig service i form av fel typ av tändstift. Men det skall jag låta vara osagt förrens jobbet är gjort.
Återkommer med resultatet efter reparationen.
Länge leve ärliga säljare!
-
Q_Ball_Racing
Re: Dommen
tändstiften kan störa ut motorn ordentligt om det är fel tändstift eller om dom är dåliga.
be verkstaden sätta i tändstift som har artikel nummer 5960 53.
jobbar själv som TA på en peugeot verkstad och tänd stift med detta artikel nummer är det enda jag sätter i 2 liters motorerna och dom funkar hur bra som helst.
jobbar själv som TA på en peugeot verkstad och tänd stift med detta artikel nummer är det enda jag sätter i 2 liters motorerna och dom funkar hur bra som helst.
- Richard Gustavsson
Re: Dommen
Q_Ball_Racing wrote:tändstiften kan störa ut motorn ordentligt om det är fel tändstift eller om dom är dåliga.
Funkar dom mycket bättre äm 5960 17 med 1.0 mm avstånd? Tycker dom funkar kanon nämligen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo