Problem med HÖG motortemp 306 S16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Duratec

Problem med HÖG motortemp 306 S16

Post by Duratec »

Som rubriken lyder har jag problem med Kylningen på min 306:a. Motorn blir väldigt varm o kylningen verkar inte funka alls. Inte ens på landvägskörning blir det bättre. Jag hade samma problem o somras ibland vid stadstrafik o rödljus att tempen steg upp mot RÖTT...men det hjälpte när man fick upp lite fart på bilen o han drog i sig kallluft igen!

Har sökt i gamla trådar o fått viss hjälp :) Termostaten är det visst som kan spöka ev vattenpumpen osså.

Vad tror ni? nån som haft liknande problem? o vad var felet?
Kan det vara läckage eller har det med Sportfiltret jag monterade i somras (K&N)

Tacksam för hjälp

ps. ikväll fick jag även problem med fläkten inne i bilen det imma igen o jag fick inte bort det inne i cupen har det ett samband....jag är aningens novis ds :oops:
Kör 306 s16 av 94:ans årmodell
Duratec

Post by Duratec »

var inne på biltemas hemsida o kolla men de har inte termostat till min modell....passar nån av de andra?? fick för mig att 309:ans modell passar eller är jag helt ute o cyklar nu :roll:

Länk: http://www.biltema.se/carparts/carparts ... Id=PEUGEOT
Niklas

Post by Niklas »

Så mycket kostar väl inte en orginaltermostat?

om temperaturen stiger väldigt fort och inte går ned när du åker ~50+ så är det antagligen termostaten ja, får du inget vatten i kylaren är det svårt att kyla :)

pröva att byta och återkom, ALLTID bra att fylla på forumet för dem som söker senare :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Duratec

Post by Duratec »

Duratec wrote:
Anonymous wrote:
Niklas wrote:Så mycket kostar väl inte en orginaltermostat?

om temperaturen stiger väldigt fort och inte går ned när du åker ~50+ så är det antagligen termostaten ja, får du inget vatten i kylaren är det svårt att kyla :)

pröva att byta och återkom, ALLTID bra att fylla på forumet för dem som söker senare :)

Nope inte orginal.....kollade även mekonomen o de tar 195:- för en termostat till 306 s16 ska in dit o kolla imorgon sen bär det av till morfars gararge för lite djupdykning. Jag återkommer me resultatet :)
Adam

Post by Adam »

Går fläktarna till kylet?

Om inte så är det ju självklart detta som är felet, då kylningen funkar när du rullar men inte då du står still.
Nu med multitronic...

.
Amar

Post by Amar »

termostaren är det enklaste och billigaste som du kan börja med, sedan tar du o kliar dig i huvudet lite mera om inte det funkade..

hur e tempen när du åker? normal, eller fortfarande högre än vad den skall vara?
Adam

Post by Adam »

Glöm fläktarna om det inte funkar vid landsvägskörning, såg det just nu.

Då är det säkert termostaten.
Nu med multitronic...

.
Guest

Post by Guest »

tack för alla svar......som sagt förut har det räckt med att man kommer ut på lite landväh så går tempen ner igen men inte nu. Den bara ökar hela tiden. JAg ska dock kolla upp fläcktarna med eftersom bilen krånglade i sommras i stadskörning.
Om det nu är termostaten som är trasig har det även haft inverkan på fläkten inne i cupen som jag fick problem med igår kväll?
Duratec

Post by Duratec »

Anonymous wrote:tack för alla svar......som sagt förut har det räckt med att man kommer ut på lite landväh så går tempen ner igen men inte nu. Den bara ökar hela tiden. JAg ska dock kolla upp fläcktarna med eftersom bilen krånglade i sommras i stadskörning.
Om det nu är termostaten som är trasig har det även haft inverkan på fläkten inne i cupen som jag fick problem med igår kväll?

Sorry glömde logga in lite morgontrött *gäsp*
Guest

Post by Guest »

OKi....bytt termostat men det är samma problem ännu :? vad göra...vattenpumpen nästa eller? kan inte höra nått missljud o den drivs väl på kammremmen eller?...återkommer :cry:
Duratec

Post by Duratec »

OKi....bytt termostat men det är samma problem ännu :? vad göra...vattenpumpen nästa eller? kan inte höra nått missljud o den drivs väl på kammremmen eller?...återkommer :cry: glämde logga in som vanligt först :lol:
Duratec

Post by Duratec »

Satt inatt o sökte i gamla trådar om kylarproblem o hitta denna:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 1&start=15

Ska prova imorgon att lufta systemet samt kolla en extra gång så det inte läcker nånstans.
Det kankse är så enkelt? Vattenpumpan verkar inte var nån kul historia att byta :roll: plocka ner kammrem o grejer då behövs väl specialverktyg......Nä då får det bli verkstan :wink: finns ju faktiskt folk som kan sånt här :)
Duratec

Post by Duratec »

Hejs

Då var ännu en dag avverkad ute i garaget :) Har iaf fått igång kylsystemet nu på bilen. Det var luft i systemet pga av att kylan är TVÄRKASS :cry: Måste nog se mig om efter ny eller bättre beg...eller om det går att renovera :roll:

Nu till själva frågan: Är det någon som vet vilka/vilken kylare som passar på min 306 s16 årsm 94?

Ps.....jag har iaf fått ihop avgassystemet samt bytt en glödlampa idag så nått har blivit gjort :lol:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ny kanske? Finns väl begagnade på skroten iofs.

Oops! Kollade på Mekonomen...En ny var inte billig, mellan 2500-3200 beroende på om du har AC eller inte.

Kolla bildelsbasen om det finns till just din modell, finns det flera så skicka iväg en prisförfrågan till var och en som har och köp sen den billigaste.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Guest »

Hitta en i västerås samt uppsala bla ska ringa o höra mig för om priser.....som sagt 3500bagis slipper jag gärna att betala :wink: Knepigt att byta eller? kylaren alltså?
Duratec

Post by Duratec »

Jahopp nu har det löst sig :D Köpte en ny kylare på peugeot i Linköping. 1641bagis gick den på....sen var det raka vägen till morfars garage för ett försök att spara lite pengar för monteringskostnad. Det hela gick finfint o nu går bilen som en klocka igen :) Lite pilligt var det, speciellt att ta loss samt dra dit det nedre röret på kylaren (utvattnet) Det var cirka trångt :evil: men skam den som ger sig. Den gamla kylaren hade gjort sitt om man säger så! totalt ärgad!!
Nu får vi hoppas att bilen går ett tag utan reparationer så man kan spara till ett par nya fälgar......
...hej hopp
Post Reply