Bildator - Rapporttråd
Mutz wrote:Ja det låter ju inte så dumt men var köper du ett sådan Via Epia V10000?
www.komplett.se
http://www.icd.se/
direktlänk: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10123
edit: vill du annars köpa ett komplett system så skulle ja föreslå http://www.bildator.se
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
- danielr112
Mycket intressant projekt vill jag säga. har själv funderat på det till vinterns bygge.
Den programvaran du använde. hur har du fått tag på den? gjort den själv eller har du köpt den?
Det extera kortet för avläsning av givare och så. är det köpt på bildator.se?
ser fram emot att läsa mer i denna tråden om det
Den programvaran du använde. hur har du fått tag på den? gjort den själv eller har du köpt den?
daromer wrote:Mycket intressant projekt vill jag säga. har själv funderat på det till vinterns bygge.
nope, programvaran kommer från en kille i USA, kallas för Frodo, därav namnet på programmet, finns att ladda ner gratis på http://www.frodoplayer.com
de externa kortet finns inte för närvarande att köpa, vet inte heller om ja kommer använda mig av det eller göra/köpa nån egen lösning..har i nuvarande stund "endast" tillgång till ODBII interface som möjliggör sammankoppling med bilens ECU..problemet me de här systemet är att de är för dålig uppdateringsfrekvens, så mätare och sånt blir lite kinkigt att läsa av, de går för sakta helt enkelt...har man exempelvis ett extrasprut typ från civinco så har du ju möjlighet att mappa systemet on the fly, detta kan säkert lösas med ODBII också men skillnade med exempelvis civincos är att du samtidigt kan ställa om allt utan att egentligen pilla i bilens egna styrsystem vilket gör de hela mer säkert...
självklart finns det flera varianter att lösa det på, nån med lite mer kunskap inom elektronik borde kunna tillverka nån form av styrkort, men då behöver man såklart skräddarsy mjukvaran där också, om man inte är en jävel på att programmera och kan läsa av I/O data från mjukvaran för att sen hårdkoda in det i styrchippet...
hursomhelst så är ju möjligheterna oändliga va du kan göra med en dator i bilen =) hittade senast igår en kul sak, dom flesta känner väl till G-Tech Pro? den som man kan sammankoppla med en dator? råkade snubbla in på den här sidan för ett tag sen och hittade nåt vid namn Accmark
alla frågor, synpunker etc etc är såklart välkomna här, tråden startades ju för att fler o fler ska få upp ögonen för ett mer kostnadseffektivt sätt att få så mkt som möjligt för så billigt pris som möjligt =) titta själv vad en ordentlig konfiguration av alla dessa saker ja kommer ha i min dator, kostar var o en för sig...sen kan ni räkna på vad JAG får betala för allt
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Mutz wrote:Ja nu är man ju inte tråkigt sugenMen det jag tänkte på var strömmen? Du måste väll ha någon form av omvandlare eller?
yess yess, en sk DC-DC omvandlare, om du kollar på icd.se så har du omvandlare med olika styrka för att motsvara de du tänkt använda datorn till =) själv kör jag med ett 100W nätagg som man sätter på moderkortet direkt, inga krångliga sladdar =) funkar supernajs! du behöver även en sk spänningsregulator! den släpper igenom en konstant spänning på 12v oberoende av om strömmen är högre, klarar upp till 18v och bryter själv strömmen innan de blir för farligt för regulatorn...
den funkar så att du kopplar in den på konstant och tändning, när den får konstant+tändning i mer än 3 sek så startar den datorn, senare när du tar ut nyckeln så väntar den 5 sek för att säkerhetsställa att du verkligen stängt av bilen, skickar sedan en kill-puls och låter därefter strömmen gå i 45 sek så datorn kan stängas av normalt eller gå i vänteläge =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Mutz wrote:SÅåååå sugen!!!! Bara hoppas att vi får bonus ifrån jobbet i december... då ska det byggas!![]()
Men du bygger in moderkort och hårddisk i någon form av låda eller??
jaaa...enkelt gjort med t.ex plexiglas eller nåt liknande material =)
aså ja kan ju slänga upp lite byggbilder o så under tiden om ni vill de?
Last edited by Dj_Aleks on Wed Nov 03, 2004 18:03, edited 1 time in total.
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Dj_Aleks wrote:Mutz wrote:SÅåååå sugen!!!! Bara hoppas att vi får bonus ifrån jobbet i december... då ska det byggas!![]()
Ja släng upp lite bilder!
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!
Tävlar i sasca R20.000
Tävlar i sasca R20.000
Mutz wrote:Dj_Aleks wrote:Mutz wrote:SÅåååå sugen!!!! Bara hoppas att vi får bonus ifrån jobbet i december... då ska det byggas!![]()
Ja släng upp lite bilder!
okey! då gör ja så under tiden ja fixar o donar =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Vad är det för prisbild ungefär du räknar med att detta kommer gå på?
då menar jag all hårdvara..
Btw. Vad är det för XP version du har fått tag på som är special? för den finns väll inte på orignal skivan?
Btw. Vad är det för XP version du har fått tag på som är special? för den finns väll inte på orignal skivan?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
ReD DeviL wrote:Vad är det för prisbild ungefär du räknar med att detta kommer gå på?
jadu..ja vet faktiskt inte...iom att ja fått mkt gratis pga att pappa jobbar med återvinnning av elektronik så har man ju tjänat in på t.ex minnen, kablage etc etc..
men ungefär såhär
dator = 1000:-
skärm = 2500:-
minnen = 1000:- (mina va gratis)
kablage = 500:-
nätagg = 600:-
spänningsregulator = 500:-
hdd = 1000-1500:- (gratis)
cd rom = 1000-1500:-
diverse annat = 500:-
= ~9100:-
detta anser iaf jag vara ett ganska förmånligt pris för allt man får!
annars finns de ju ett annat alternativ om man inte vill testa sig fram utan köpa en färdig lösning, då kan ja rekommendera htt://www.bildator.se som förövrigt erbjuder klubbrabbat
Xp versionen är en nerbantad version av mjukvaran, man plockar bort allt man inte kommer använda sig av typ alla småprogram, msn, internet explorer, mailhanterare etc etc, ALLT rensas utom de man kommer använda sig av i sammanhang med systemet! =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Mutz wrote:Fick aldrig något svar på frågan så jag tar den igen... Vad ska du använda för dvd/cd rom en extern? eller bygger man in en vanlig intern?
bygger om en cd från en bärbar för att minska strömförbrukningen
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Dj_Aleks wrote:Mutz wrote:Fick aldrig något svar på frågan så jag tar den igen... Vad ska du använda för dvd/cd rom en extern? eller bygger man in en vanlig intern?
Ok tackar! Med andra ord borde det kunna gå att få ihop allt så man skulle kunna få in det i ett vanligt din fack.
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!
Tävlar i sasca R20.000
Tävlar i sasca R20.000
Mutz wrote:Dj_Aleks wrote:Mutz wrote:Fick aldrig något svar på frågan så jag tar den igen... Vad ska du använda för dvd/cd rom en extern? eller bygger man in en vanlig intern?
Ok tackar! Med andra ord borde det kunna gå att få ihop allt så man skulle kunna få in det i ett vanligt din fack.
jaja, de går utan problem! använder du en 2.5" HDD så kan ju egentligen köra en vanlig 5.25" dvd som spelare direkt vid bilstereon...
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
ok... Men din nerbantade XP version, det går väll inte ta bort IE från XP? Du menar att du installerar en helt vanlig basic version av XP och sedan tar uninstall på allt rent ut sagt utom det nödvändiga?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Dj_Aleks wrote:ReD DeviL wrote:Vad är det för prisbild ungefär du räknar med att detta kommer gå på?
jadu..ja vet faktiskt inte...iom att ja fått mkt gratis pga att pappa jobbar med återvinnning av elektronik så har man ju tjänat in på t.ex minnen, kablage etc etc..
men ungefär såhär
dator = 1000:-
skärm = 2500:-
minnen = 1000:- (mina va gratis)
kablage = 500:-
nätagg = 600:-
spänningsregulator = 500:-
hdd = 1000-1500:- (gratis)
cd rom = 1000-1500:-
diverse annat = 500:-
= ~9100:-
detta anser iaf jag vara ett ganska förmånligt pris för allt man får!
annars finns de ju ett annat alternativ om man inte vill testa sig fram utan köpa en färdig lösning, då kan ja rekommendera htt://www.bildator.se som förövrigt erbjuder klubbrabbat
Som nämnt så finns detta färdigt att köpa på www.bildator.se
Eftersom JAG driver sajten o företaget så kan vi självklart erbjuda klubbrabatt..
Lite saker att tänka på:
Vi ville ha en lösning som är lätt och funkar.
Jag vet att vårt paket är INTE den billigaste men garanterat den smidigaste. Har sett folk som har plastat in en vanlig cd-rom i instrumentpanelen, byggt om hela handsfacket och vissa har även satt en vanlig miditower i bagageluckan...
Det funkar oxå, men inte så man vill ha det...!?
Vi har hittat en låda som är i DIN format dvs lika stor som en vanlig bilstereo. Den är väldigt tajt att jobba med. För att allt ska få plats: moderkort, minne, hd + cd-enhet så krävs det s.k. Low profile minnen. Nu är de varken lätta eller billiga att få tag i. Men åter igen.... Beror på om man vill ha en "bond" lösning eller en snygg o smidig lösning.
Vi har 2st demobilar:
en Peugeot 405 T16
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.
Snart i en backspegel nära dig!
www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
.::Yamaha YZF-R1 -06::.
Snart i en backspegel nära dig!
www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
TomasG wrote:Som nämnt så finns detta färdigt att köpa på www.bildator.se
Eftersom JAG driver sajten o företaget så kan vi självklart erbjuda klubbrabatt..
Lite saker att tänka på:
Vi ville ha en lösning som är lätt och funkar.
Jag vet att vårt paket är INTE den billigaste men garanterat den smidigaste. Har sett folk som har plastat in en vanlig cd-rom i instrumentpanelen, byggt om hela handsfacket och vissa har även satt en vanlig miditower i bagageluckan...
Det funkar oxå, men inte så man vill ha det...!?
Vi har hittat en låda som är i DIN format dvs lika stor som en vanlig bilstereo. Den är väldigt tajt att jobba med. För att allt ska få plats: moderkort, minne, hd + cd-enhet så krävs det s.k. Low profile minnen. Nu är de varken lätta eller billiga att få tag i. Men åter igen.... Beror på om man vill ha en "bond" lösning eller en snygg o smidig lösning.
Vi har 2st demobilar:
en Peugeot 405 T16Och en Bmw 325 Cab för de som vill klämma o känna närmare på produkten...
hmm...ja vill väl inte direkt påstå att min lösning är en "bond" variant? förstår att du vill sälja din lösning, vilken är väldigt förmånlig som jag påpekat på flera ställen av mina poster..men du behöver ju inte direkt "klanka ner" på dom som vill göra de själva?
de finns MASSOR med människor som har gjort sjukt snygga installationer, allt e ju relativt...de blir så bra som man gör de hela..?
men som ja sa, vill man ha ett färdigt, så köper man ett sånt, vill man ha de gjort själv, så gör man det!
Red: Finns speciella verktyg som du använder dig av för att skapa en helt ny installations CD till xp, där kan du välja vad som skall och inte skall finnas med =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen