Konstig koppling 206 Gti?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Hult

Konstig koppling 206 Gti?

Post by Hult »

Tjena! För det första måste jag ju skrika ut att jag precis köpt en Peugeot gti 01! f*n vilken rolig bil!

Men nu till det mindre roligare...när jag ska växla och släppa upp frikopplingen får jag ett litet slag i växellådan...ett litet "bonk" ljud". Detta händer bara om jag varvar upp endel och ska växla lite snabbare, tar jag det lugnt och låter koppling möta lite långsammare och varven gå ner så får jag nästan inget sådant ljud alls. Någon? Är det kopplingen, ny koppling, justera koppling, växelådan? :/
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Jag tror att det är bärarmarna som är dåliga, väldigt vanligt att bussningarna blir dåliga. Är förlängd garanti på dom.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Guest

Post by Guest »

Richard Gustavsson wrote:Jag tror att det är bärarmarna som är dåliga, väldigt vanligt att bussningarna blir dåliga. Är förlängd garanti på dom.

Okej...tror du man kan åka ner till Peugeot verkstan och be dem köra den en kort sväng o sen dra slutsatser? Är det en dyr historia? Hur lång är garantin?
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Förlängt till 3år tror jag det var, ja låt dom provköra en sväng. Man känner igen ljudet ganska lätt.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Conza

Post by Conza »

weee! det klassiska "klonk-ljudet" :)

hade min på verkstad 5 ggr innan de hittade felet.... :) alla bär- & länkarmar byttes två gånger, innan de bytte drivaxlar... DÅ försvann mitt (o)ljud.... men för de flesta verkar problemet lösas genom byte av länk/bärarmar, och efter första bytet.... :)

annars välkommen till klubben (tolkar det som att du är ny här.. ) och grattis till köpet av en rolig bil! :)
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Guest

Post by Guest »

Conza wrote:weee! det klassiska "klonk-ljudet" :)

hade min på verkstad 5 ggr innan de hittade felet.... :) alla bär- & länkarmar byttes två gånger, innan de bytte drivaxlar... DÅ försvann mitt (o)ljud.... men för de flesta verkar problemet lösas genom byte av länk/bärarmar, och efter första bytet.... :)

annars välkommen till klubben (tolkar det som att du är ny här.. ) och grattis till köpet av en rolig bil! :)

Hehe...tack för välkommnadet :) Jo, det är en skitrolig bil! Men min är uttagen i början av -01, då kommer detta ju inte att gå på garantin eller? Icke bra...vad kan detta kosta då? jag menar att byta länk/bärarmar?
Hult

Post by Hult »

Jag ovanför....inte så svårt att förstå...men ändå :gogo:
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Conza wrote:weee! det klassiska "klonk-ljudet" :)

Vad kostade det att byta drivaxlar?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Conza

Post by Conza »

jag hade tur.. allt gick på garanti, så jag har inte en aning om vad det skulle kostat.....
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Guest

Post by Guest »

Någon som har ett hum om vad det kan kosta?
Hult

Post by Hult »

Förlåt att jag börjar bli tjatig...men jag har en annan fråga med.

Jag köpte min bil på en bilfirma (inte peugeot firma), min fråga är om det är deras skyldighet att fixa mina bärarma, drivaxlar, bussningar...ja va det nu är.

Och jag passar på att fråga igen om någon vet vad detta kan kosta, uppskattar all hjälp väldigt mycket och förlåt igen för att jag är tjatig med man går bara o tänker på alla kostnader hela tiden. :cry:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Hult wrote:Förlåt att jag börjar bli tjatig...men jag har en annan fråga med.

Jag köpte min bil på en bilfirma (inte peugeot firma), min fråga är om det är deras skyldighet att fixa mina bärarma, drivaxlar, bussningar...ja va det nu är.

Och jag passar på att fråga igen om någon vet vad detta kan kosta, uppskattar all hjälp väldigt mycket och förlåt igen för att jag är tjatig med man går bara o tänker på alla kostnader hela tiden. :cry:

Tror nog att det är deras skyldihet att fixa fel som varit på bilen vid köp ja, det är olika garantier beroende på hur gammal bilen är och hur långt den gått.
Läs på konsumentvekets hemsida vilka lagar som gällerhttp://www.konsumentverket.se/, och på MRF vilka garantier som gällerhttp://www.mrf.se/
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496