Problem med 205 GTI, stannar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Macleod

Problem med 205 GTI, stannar

Post by Macleod »

Jag fick ett litet problem på väg hem igår. Jag har precis nyligen bytt batteri i min bil i tron om att det var det som var felet. Men tydligen är det något annat. Jag misstänker generatorn.

Jag åkte hemåt igår och lyssnade på stereon. Jag har slutsteg osv inkopplat med bas mm. Då helt plötsligt efter 10 km så dör stereon och jag får tre pip som meddelar ingen ström finns till slutsteget typ. Så jag stannar till vid en mack och låter den rulla på tomgång.. då börjar den hosta och går ner under 500 rpm. Jag försöker hålla den vid liv och gasar och den låter skitkonstigt.. hostar och har sig som f*n. som en traktor hehe... sen dör den och jag får inte igång den igen.. den orkar inte dra runt startmotorn typ.

någon som direkt vet vad det kan vara? e det som jag misstänker, generatorn?
maniac

Post by maniac »

tja...kan vara den.
lyser lampan för batteriladdningen då?
prova ladda upp batteriet å starta bilen igen.
då kan du mäta upp strömmen å se ifall generatorn laddar.
Macleod

Post by Macleod »

Lampan för batteriet har inte lyst sen ett tag tillbaka. typ när problemen började. Den har funkat innan. för nån vecka sen

hur göra för att mäta upp generatorns laddström och var ska det ligga ungefär? eller är det bäst att göra hos mack/pegutt?
maniac

Post by maniac »

vanlig multimeter eller annan "ström mätare" går bra.
bara att koppla på den på batteri polerna.
tror att vid lite gaspådrag så ska det ladda ca 14 volt.
händer inget när du gasar så e det stor risk att generatorn e felet
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Låter som ett solklart generatorhaveri.
Jag hade exakt samma symtom på min 205'a.
mera grus
307 sport -05
Macleod

Post by Macleod »

Ok, haveri som i havererad helt eller att kolet behöver kollas eller vad?

För att köpa helt ny generator till 205:an e ju inte kul.

Förresten, någon som har koll på märke/modell på generatorn som sitter i GTI 1.9 LeMans? Jag ringde pegutt och frågade efter kol och de ville veta vad det var för någon och jag har inte möjlighet att kolla för bilen står havererad en bit härifrån. Vill ha reservdelar om möjligt idag. och de stänger kl 16.15
Marcus

Post by Marcus »

Peugeot blandar märken på generatorerna friskt så man kan inte säga exakt vilken du har i men den mest förekommande är MITSUBISHI 80A.

Börja som sagt och mät upp spänningen på batteriet medans du startar. Om den är som den ska ska du ha ca13,7 volt då. Har du inte det så är nåt fel. Men allt går att laga om inte lindningarna i den har brunnit. Kolla kolen i den till att börja med. Sen kan du mäta upp dioderna och kolla så att dom är ok. Spänningenregulatorn kan ochså gå sönder ibland. Delarna kostar kanske 300kr styck så det är bra mycket billigare än att köpa en ny.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Amar

Post by Amar »

generatorerna som jag hittills sett på olika 205:or gti

mitsubishi 80A
valeo 70A
bosch 55A

kan plocka en från skroten åt dig för billig peng om du vill..
tänkte dra dit någon dag i veckan.
siverby

Post by siverby »

Mäta laddströmmen med en vanlig multimeter är ingen bra idé, i bästa fall går sökringen i multimetern. Ska du mäta strömen behöver du en tångamperemeter. Spänningen däremot kan du mäta med en multimeter, ska som sagt ligga strax under 14V med motorn igång.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

det vanligaste e att batterierna gett upp. Annars e kolet nästa grej, kolla anslutningarna att de inte oxiderat ihopa, sedan e det kolets tur. Har vatt med om att ena sladden losat från generatorn o låg o glappa mot jord. Testa även att ta en startkabel o sätt från - o till generatorn för att få bättre jord. ett nödbatteri hade jag nog haft med mej i kupeen maxladdat utifall et motor stopp. Sedan byter man generator.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Kan vara laddlampan oxå, Utan den så får generatorn igen "start spänning"
Strömen kommer från nån säkring vidare genom lampan och jordas sedan i generatorn. Om den strömmen saknas kommer gen. inte att börja ladda. Kollas lätt genom att lägga den tunna kabeln, (tror den sitter på stift D+) mot jord med tänding på och då ska laddlampan tändas.

/Richard
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Macleod

Post by Macleod »

Skruvade loss generator igår och kollade på den, strömkabeln hade ju självklart rostat fast och den 10 bulten som höll den var i princip rund.

Sen är det en mitsubishi generator, så var f*n sitter kolen på den? vi hittade inget som verkade helt uppenbart i alla fall.

Laddlampan, ja den har ju slutat och lysa för ett tag sen, kan det då bara vara en säkring som gått? för vi mätte upp att generatorn laddade för bara någon vecka sen. Men igår när vi mätte så laddade den ingenting.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Kolen sitter innuti generatorn och du måste dela på den för att komma åt.
Jag har en 80amp mitsu generator som jag bytt kolen på, men den funkar ändå inte...KÖPA?
Macleod

Post by Macleod »

Ok, nu rullar lilla LeMansen igen... Har bytt generator i den, lindningen hade gått i den gamla.
Post Reply