Skumt oljud framvagn 205 Gti
Skumt oljud framvagn 205 Gti
Efter en lång tid med citroen köpte jag en 205 gti 1988, råsänkt av förra ägaren jag har dock återställt den till orginal både fram och bak. Jag har dock ett konstigt ljud från framvagnen som låter mest när jag svänger vä i ca 30 km/h ett dunkade som något ligger och slår i golvet. har dock kollat hela framvagnen när jag bytte till orginal fjädrar fram krägningshämmaren är ok i lagringar. Ljudet kommer även om du segdrar bilen i femmans växel i 80 km/h och trampar gasen i botten. Det jag misstänker är drivaxlarna då den inre knuten, kanske p.g.a att den har varit råsänkt med annan vinkel på denna knut. inga ljud annars vid fulla rattutslag från någon drivaxel. Någon som har en idé ??
tacksam för all hjälp då detta fel är mycket irriterande... 
Peugeot 205 Gti 1988 (105 hk) dock lite trimmad.
-
Guest
Tackar.. då hade jag kanske rätt funderingar ändå... borde väl vara höger sida som jag ska titta första på va? visserligen ska jag kolla bägge sidorna och få fram om det är inre eller yttre knuten...?? Vet symtomen på en dålig yttre knut men lite sämre på att göra en diagnos på en dålig inre knut.. 
Om det låter som ett dunkande i golvet så tycker jag mer det verkar som om bärarmsbussningarna eller motorfästen skulle vara glappa, drivknutar brukar ju inte yttra sig på det sättet då de inte har nån direkt förbindelse med varken kaross eller eller framvagsbrygga.
Drivknutar brukar ge ifrån sig ett knäppande eller knakande ljud.
Drivknutar brukar ge ifrån sig ett knäppande eller knakande ljud.
Jag var också inne på din linje Claes men oljudet kom ju mest när jag svänger vänster, dock verkar din teori hålla då det också återkommer vid segdragning vid 80 km/h... jag har kollat framvagnen och hittar inget glapp... Jag ska kolla drivaxlarna på måndag troligtvis mer den högra i så fall.. kanske.
Jag får gå samma väg som oss alla och byta del för del tills jag hittar felet.
Undre motorfästet är lite flexibelt... men jag har hört att det kan vara lite små mjukt. Funderar att börja med att byta detta.(eller att fylla det med silicon)

Jag får gå samma väg som oss alla och byta del för del tills jag hittar felet.
Undre motorfästet är lite flexibelt... men jag har hört att det kan vara lite små mjukt. Funderar att börja med att byta detta.(eller att fylla det med silicon)
Har ungefär samma fel, fast det dunka när jag svänger både höger o vänster. Låter som om nått ligger löst o åker fram o tillbaka under kupén. Har hissat upp bilen o kollat o trodde då att det var ena stötdämparen, men är inte så säker.
Det kan kanske vara drivaxeln lr motorfästen då?
Det kan kanske vara drivaxeln lr motorfästen då?
Saab 9-3 Aero
Performance by Nordic
Performance by Nordic
Vad jag har hört sitter där någon form av bussning vi höger drivaxles förlägning ( vid motofästet) tydligen är det vanligt att denna bussing blir sliten i form av oljud vi gasning och svängar. Var köper jag en billig ny drivaxel till min 205?? mekonomen eller?