klew wrote:Turboaggregat är en sak som jag inte har en aning om, så jag tänkte ni skulle få reda ut lite begrepp åt mig.
Garret, Mitsu, holset o lite andra märken ser man ofta att det står i annonserna, har klurat ut att det är olika fabrikat men vad skiljer dem åt?
Det brukar också stå olika beteckningar t.ex T25 osv.. vad står det för? vad är mindre aggregat och vad är större?
Om man vill ha ett aggregat som flödar tillräckligt med effekt för säg 180-200hk, vad är det som gäller isåfall?
hoppas ni har lite svar på mina mongofrågor

vore skoj me länktips till sidor där man kan läsa mer också.
Tjena Klew! jadu..vi börjar såhär då
först o främst...de som skiljer märkena åt är just märket =) sen är de flänsar mot grenröret, impeller/propeller, storlek på kompressor/avgashus etc etc, de e som med bilmärken, alla ser olika ut och beter sig olika...=)
T25 specificerar storleken på aggregatet, dvs hur mkt de flödar, va de är för impeller/propeller storlek, vilket kompressorhus, avgashus de sitter etc etc, olika specifikationer för varje turbo..typ som bilmodellerna =)
för dom effekterna funkar nog en K04, en garret T16 tror ja, T25 är ju att rekommendera dock eftersom de är större aggregat och flödar mer vid samma tryck...de blir inte heller lika varmt = bättre effektanvändning..
länkar orkar ja faktiskt inte leta nu, överlåter de till Nicklas eller Rosen eller nån av dom andra som sysslar me turbos =)