polaritet lambdasond
polaritet lambdasond
Har köpt en ny lambda och det står att man måste observera polariteten när man ansluter den. Har ju två vita kablar för signal, en blå för värmning samt en svart för jord. Är det verkligen någon polaritet på de två vita signalkablarna - lambdan funkar väl bara som ett sorts motstånd - ECUn skickar in en spänning på ena tåten och mäter vad den får tillbaka på den andra och i och med att ett motstånd inte har polaritet så borde det inte spela någon roll hur jag ansluter sonden. Eller har jag fel?
Isch bin anders...
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Re: polaritet lambdasond
ambush wrote:Har köpt en ny lambda och det står att man måste observera polariteten när man ansluter den. Har ju två vita kablar för signal, en blå för värmning samt en svart för jord. Är det verkligen någon polaritet på de två vita signalkablarna - lambdan funkar väl bara som ett sorts motstånd - ECUn skickar in en spänning på ena tåten och mäter vad den får tillbaka på den andra och i och med att ett motstånd inte har polaritet så borde det inte spela någon roll hur jag ansluter sonden. Eller har jag fel?
Va lite osäker när jag bytte oxå... Men kopplade bara ihop vit mot vit och vit mot vit... Tror inte det spelar någon roll, annars hade de ju märkt upp dom!
Eller så hade jag tur å prickade rätt
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Köp ett biligt mätinstrument.. 150:- eller nåt. Det är alltid bra att ha.
Kolla sen att det inte är kontakt mellan nån av dom vita och jordkabeln inne i själva sonden. Kolla också att/ifall jorden har kontakt med själva gängan på sonden.
Har den det är du lugn. Då kan du koppla dom vita hursomhelst, en av dom går till jord sen.
Har jordkabeln inte kontakt med gängan kan du gardera dig och kolla att ingen av dom vita har det heller..
Lustigt att det inte finns nån standard..
En kabel = ingen förvärmning och jord genom gängan.
Två kablar kan vara ingen förvärmning och jord genom kabel 2, eller förvärmning genom kabel 2 och jord för både signal och förvärmning genom gängan.
Tre kablar, definitivt förvärmning och nånting jordas genom gängan, frågan är vad.
Fyra kablar, då blev det lätt igen..
Kolla sen att det inte är kontakt mellan nån av dom vita och jordkabeln inne i själva sonden. Kolla också att/ifall jorden har kontakt med själva gängan på sonden.
Har den det är du lugn. Då kan du koppla dom vita hursomhelst, en av dom går till jord sen.
Har jordkabeln inte kontakt med gängan kan du gardera dig och kolla att ingen av dom vita har det heller..
Lustigt att det inte finns nån standard..
En kabel = ingen förvärmning och jord genom gängan.
Två kablar kan vara ingen förvärmning och jord genom kabel 2, eller förvärmning genom kabel 2 och jord för både signal och förvärmning genom gängan.
Tre kablar, definitivt förvärmning och nånting jordas genom gängan, frågan är vad.
Fyra kablar, då blev det lätt igen..