Har fått ett mystiskt problem med motorn/gasen! När man kör iväg på ettans växel o sen släpper gasen så blir det en fördröjning innan bilen motorbromsar samt att när den väl motorbromsar så går den inte mjukt ner i hastighet utan den nästan "tvärnitar" när motorbromsen går in.
Bilen är en 2003, har gått 2000 mil. Nån som vet nåt om detta?
Tacksam för svar om vad det kan vara för något!
Mvh Joakim
Problem med motorbroms på 206Gti
- Jkpgskillen
Problem med motorbroms på 206Gti
Peugeot 206 GTi
"syns man inte, existerar man inte"
------------------------------------
- Eric Josefsson
Bilar motorbromsar ganska hårt på ettans växel. Så är det bara..
Dessutom finns det nästan alltid en lite fördröjning vid gassläpp på motorer.
Jag ser då inget "problem" enl. din beskrivning.
Jag ser då inget "problem" enl. din beskrivning.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
- Eric Josefsson
Loffas wrote:vissa bilar har en fjäder vid gasspjället så den returnerar gasen sakta så inte tvärhacket kommer.
så e de iaf på vag bla.
Andra har en vakuumdosa som håller gasen en stund-
Men på en modern bil gissar jag att det är elektroniskt.
Dom har väl inte ens en vire mellan pedal och spjäll..
Omanligt så det förslår
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
-
Pär Hylander
Eric Josefsson wrote:Loffas wrote:vissa bilar har en fjäder vid gasspjället så den returnerar gasen sakta så inte tvärhacket kommer.
så e de iaf på vag bla.
Andra har en vakuumdosa som håller gasen en stund-
Men på en modern bil gissar jag att det är elektroniskt.
Dom har väl inte ens en vire mellan pedal och spjäll..
Omanligt så det förslår
Kanske avgasreningen som ställer till sådana hyss, eller att motorelektroniken gör det, men att det blir så för att avgasreningen ska funka i alla väder.
Eller så använder motorelektroniken Windows och är fullt upptagen med att reglera ACn osv så den inte märker ditt gasuppsläpp snabbt nog
Du kan prova med att kalibrera om gas-spjället. Den elektroniska gasen kan få lite fnatt ibland. Ja det är omanligt, men vad f*n kan man göra? Enligt vissa så kan man inte koppla sig förbi det. Ett alternativ är dock att ha dubbla gasspjäll, men bara ett används. Det elektroniska hänger på sidan och får flippra bäst det vill. Iaf påstås det vara en lösning.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Guest
Jag kan ju tillägga när det gäller detta problem är att jag har inte haft det tidigare på bilen, det bara uppstod en dag när jag körde bilen! Det kommer inte alltid varje gång jag kör, bara ibland. Anledningen till att jag frågade om detta problem är att jag ville ha lite mera kött på benen och om det var nån mera som har haft liknande bekymmer med detta! Jag avser snart att åka in till verkstan och låta de åtgärda det!
Eric Josefsson wrote:Bilar motorbromsar ganska hårt på ettans växel. Så är det bara..
r då inget "problem" enl. din beskrivning.
- Jkpgskillen
Jag missade att logga in mig, men hoppas ni förstod vem som skrivit nedan!
Nevyn: Det händer varm som kall motor........lite jobbigt när man kör i stan på ettan och det rycker till i motorn, det måste slita på den!
/joakim
Nevyn: Det händer varm som kall motor........lite jobbigt när man kör i stan på ettan och det rycker till i motorn, det måste slita på den!
/joakim
Anonymous wrote:Jag kan ju tillägga när det gäller detta problem är att jag har inte haft det tidigare på bilen, det bara uppstod en dag när jag körde bilen! Det kommer inte alltid varje gång jag kör, bara ibland. Anledningen till att jag frågade om detta problem är att jag ville ha lite mera kött på benen och om det var nån mera som har haft liknande bekymmer med detta! Jag avser snart att åka in till verkstan och låta de åtgärda det!Eric Josefsson wrote:Bilar motorbromsar ganska hårt på ettans växel. Så är det bara..
r då inget "problem" enl. din beskrivning.
Peugeot 206 GTi