Byta högtalare i 307 -05

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Henkmeister

Byta högtalare i 307 -05

Post by Henkmeister »

Jag har planer på att byta ut orginalhögtalarna i min 307:a, vet någon vilken storlek det är på orginalhögtalarna? Jag tänker främst på dem som sitter i dörrarna, diskanterna är jag ganska så nöjd med. Någon som vet om det beror på högtalarna eller dörrens konstruktion att det låter som om dörren håller på att skaka sönder så fort man spelar basintensiv musik?

Går det att koppla ett slutsteg till orginalstereon? Isåfall hur gör man?

Skriv gärna ihopa en så utförlig beskrivning som möjligt :)

Tack på förhand,

Henke
Kristian

Post by Kristian »

Högtalarna i framförrarna är på 6,5" och bak 5,25". Tror nog det beror både på hötalarna och hur bra saker sitter fast i dörrarna att göra när det skrammlar sådär. Slutsteg ska gå att koppla till, men då måste du fixa någon slags adapter som gör om till lågnivå om jag förstått saken rätt!
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
nevyn

Post by nevyn »

Om det skramlar så beror det inte på högtalarna. Det beror på dörrarna.

Där har du ju flera alternativ, bara att välja hur mycket tid du vill lägga ner på det. Du kan förstärka dörrsidorna med glasfiber och plast, bygga nya bafflar till elementen, dämpa dörrarna med asfaltsmattor, eller varför inte spruta både dörrsidor och dörrar med ljuddämpande material? Sen så tror jag inte det skramlar så mycket.

Problemet är mycket värre i 206:an kan jag tala om.

Ska du byta högtalare i framdörrarna får du nog vackert byta diskanterna också, köp ett riktigt kitsystem och sätt några fina koaxialer i bakdörrarna.
Henkmeister

Post by Henkmeister »

Tackar för denna info... verkar lättare att sätta in 2st 6*9" i hatthyllan med ett separat steg. Jag vågar inte göra för mycket eftersom det är en tjänstebil :-)

Går det inte bara att tejpa fast kablarna inne i dörrarna lite bättre, det borde ju göra att det inte skramlar så mycket :-).

// Henke
nevyn

Post by nevyn »

Det är nog inte kablarna som skramlar, men du kan ju prova. Annars är ett tips att sätta en distans i ett hårt material mellan högtalaren och baffeln, samt en bit asfaltsmatta bakom högtalaren, det dämpar en del och är inte alltför krånligt att göra. Vet visserligen inte hur svårt det är på just din bil.

6x9 hade inte jag satt i. Men det är ju upp till dig naturligtvis. Vad är det du vill förbättra? Jag tycker ljudbilden blir skev med högtalare i hatthyllan, ev att köra endast bas där, men då är det bra mycket bättre med låda i skuffen.
Henkmeister

Post by Henkmeister »

Grejen är den att jag vill ha mer tryck över hela registret i bilen, samt att jag vill bli av med skramlandet i dörrarna.

Skulle det hjälpa att bara klä dörrarna med asfaltsmatta? Finns det ngn sida där de beskriver hur man skall göra för att få bästa resultat med asfaltsmatta?

Vet någon om det går att få lågnivå ur en Clarion RD3 huvudenhet? Såfall hade man kunnat sätta en sub i skuffen och sätta "basskillers" på orginalhögtalarna.
Post Reply