Bilen starta idag!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Jonas Tygesen

Bilen starta idag!

Post by Jonas Tygesen »

Jag är jävligt glad. Första gången på över ett år. Nu återstår två problem.

1. Relät vid styrboxen får ingen ström. (helt säker)
Vad gör man åt det? Vart går den röda kabeln?

2. Bränslepumpen vill inte gå. (Funkar med 12v direkt på en)
Vad ska jag göra åt den? Säkring? Relä?

SÅÅÅ GLLLAAAAAAAADDDDDD!

MVH JONAS
Namn: Jonas Tygesén Bil: Xsara VTS Rally Medlems nr: 1421
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Reläet vid styrboxen är soppapumpsreläet.
Kolla in elschemat i Haynes så kommer du fatta bättre var du skall felsöka, eller bygg dit ett relä till du styr med tändingen.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Jonas Tygesen

Post by Jonas Tygesen »

hmm. det är ju det relät som ger ström till styrboxen också! Brytaren till relät måste väl sitta i tändnings låset? Kan man kanske dra en ny kabel bara?
Gusten

Post by Gusten »

relät kallsa tachymetricrelay eller något sådant.

strömmen till reläet går i en grov röd kabel fram till en liten box som sitter frambör batteriet i motorrummet.

det finns 2st svarta boxar. en stor och en liten. den lilla är en förgrening och ska ha e stor kabel från batteriet til den och sedan 25A säkringar 4st. som förgrenar strömmen till resten av bilen. därifrån går det en röd kabel in i huvudstammen som inte är skarvad någonstans och kommer ut vid relät.

det är olika relän på 880r och 92or det vet jag. antingen är det ett litet färgrant eller ett normalstort svart.

relät tar signal från tennspolen när det ska dra och inte från tännigen. altså stannar motorn ska den inte mata bensin så inte bilen pumpar ut soppa om man kör i diket.

relät försörjer även styrboxen med ström beroende på omman har motronic eller jetronic.

jag hadde exakt samma problem som dig.

för mig hadde jag missat kontakten i "huvudsäkringsdosan" satte i den oh det vart som en dröm.

hör efter jag har rotat i alla dessa kablar och har elcema omdu vill att jag ska kolla något.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Jonas Tygesen

Post by Jonas Tygesen »

eftersom jag inte är så duktig på motorer så skulle jag gärna vilja ha en beskrivning exakt på hur jag ska göra.!
Post Reply