VA ute å körde pärlan just va så glad över mina nypåsattta sommardäck..
Låg på motorvägen och så svängde jag av på en avfart började broms.. Närmade mig kurvan på avfarten kopla ur och la i 3an och bromsade (ska motorbromsa och bromsa samtidigt) + att jag e klar för att brumma ur kurvan på rätt växel... Släpper upp kopplingen och då lyser STOP och handbroms lampan till i ca 1 sekund för att sedan släckas!? Vad kan detta bero på?
<-- är orolig far över min bil!
Marcus Sundström wrote:Kanske dåligt me motorolja oxo....
kollade stickan.. när motorn är varm..
Är det någon skillnad på oljenivån beronde på om motorn är varm eller kall??
<<-- inge bra på fysik (inge smart häller)
Det spelar inte så stor roll när du fyller på. Kör motorn varm efter påfyllning och kolla oljenivån igen när all olja runnit ner i tråget, efter kanske 10 min.
Oljan expanderar när den blir varm, och nivån är alltså högre med en varm motor än med en kall.
Oscar wrote:ska man fylla på när den e varm eller kall? när visar den som minst kall eller varm?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
om man kolla precis när man stängt av motorn så är den mesta delan av olja uppe vid diverse kolvar och kraffs, så då ser man inte den riktiga nivån.
Man ska vänta mins 5 efter att man stängt av bilen.
På 205 är det så att stopplampan lyser om man har för lite oljtryck att gör hastiga manövrar
Sissi wrote:du gjorde helt rätt när du kollede när den va varm
ska man fylla på när den e varm eller kall? när visar den som minst kall eller varm?
Nackdelen med att fylla på olja när motorn är varm är att om du spiller och oljan landar på motorn som är varm, Ja, då kan det börja brinna. Men spiller man inte så... Men då får Mackan inget att göra och det är ju synd